2021-01-19, 05:25
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Redan den 21 januari så varnade en flashbackare i denna tråd för att detta kan utvecklas till en pandemi:

Han varnade även för att detta kan få stora konsekvenser för samhället, bland annat för sjukvården:

Och Anders Tegnell vid samma tidpunkt? Jo, han var ute och cyklade som vanligt:

Inte ens 1,5 månader senare (7 mars) trodde Anders Tegnell att det skulle bli en pandemi. Inte en riktig pandemi i alla fall. Så här sa han i en intervju då:

Även där fick han fel. Väldigt många sjuka i hela världen samtidigt är ju precis det som vi har fått. Dvs precis det som han kallar för en "klassisk" pandemi.

Kul att ett gammalt inlägg av undertecknad den 21 januari uppmärksammas. Jag var inte ens särskilt alarmistisk, men det scenario jag befarade blev exakt det vi åkte på. Ingen massdöd, men stor påverkan på samhälle och sjukvård.

Redan där förstod man att Tegnell och FHM inte hade koll på läget. Sorgligt..
Citera
2021-01-19, 06:33
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Kul att ett gammalt inlägg av undertecknad den 21 januari uppmärksammas. Jag var inte ens särskilt alarmistisk, men det scenario jag befarade blev exakt det vi åkte på. Ingen massdöd, men stor påverkan på samhälle och sjukvård.

Inte helt konstigt att ett av alla hundra inlägg som skrevs i början råkade gissa rätt. Är nog rätt glad ändå att folk med utbildning och koll lett sverige under denna pandemi
Citera
2021-01-19, 06:45
Medlem
I have no idea what the numbers today will be like and due to our lack of reporting it’s hard to see where we’re truly at currently (in reported numbers) or how big the backlog might even be. I would not be surprised if the 12000 mark has been crossed and that the backlog only grows every passing day.

The general prognosis is that we continue into a peak. Beyond that, I’m unsure of how long this peak will last, but I would be hopeful in regards to it declining around this time next month. Due to the size of the backlog it might be possible that the peak looks to be extended when in actuality it isn’t. Time will tell, and as always, has a tendency to make fools of us all.
Citera
2021-01-19, 06:58
Medlem
Citat:

Åter igen pandemi är inte över.

Spanska sjukan:

Det faktum att ingen var beredd på den stora dödligheten gjorde också att folket till en början oroade sig lika lite som man gjort tidigare vid influensaepidemier.

Taget från Wikipedia. Men ja, man ska ju ha i åtanke detta var 100 år sedan. Sjukvården,läkemedel och immunförsvaret var inte på topp så låt oss verkligen att vaccinet och andra faktorer spelar in.
Senast redigerad av Terminator1990 2021-01-19 kl. 07:03.
Citera
2021-01-19, 07:03
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

Och kring månadsskiftet Januari/February visste vi i tråden att folk smittade innan symptom vilket Tegnell fortfarande inte riktigt vill ta till sig.
Citera
2021-01-19, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Det lyder mere imponerende end det er.
Lidt over 200000 per døgn, hvis de kan holde det tempo i 24 timer.

Dom vaccinerar även på natten?
Det var bra tycker jag.
Citera
2021-01-19, 07:55
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Mycket mycket intressant artikel som publicerades igår i The New England Journal of Medicine som diskuterar klustret it Bayern:
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2001468
Slutsatser:

* Inkubationstiden verkar vara rätt kort; 3-4 dagar dagar
* Viruset smittsamt under inkubationstiden
* Viruset väldigt smittsamt även efter symptomen har försvunnit
* Samtliga patienter i Bayern hade milda symptom; ingen respirator och inte inlagda på sjukhus. Alla patienter var dock unga och vid god hälsa

Diskuteras i videon: https://www.youtube.com/watch?v=nW3xqcGidpQ
Citerar mitt eget inlägg från 31a januari ifjol.

"* Viruset smittsamt under inkubationstiden"

Man kan tycka att försiktighetsprincipen skulle diktera att FHM utgick från att det kan förekomma smitta innan symptom.

Men nehej - absolut inte. FHMs linje var något i still med "NCOV.. nytt virus, vi vet inte så mycket om det. Det enda vi vet är att det definitivt inte smittar innan symptom. Och att munskydd inte fungerar. Det vet vi".
Citera
2021-01-19, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Dom vaccinerar även på natten?
Det var bra tycker jag.

Det tror jeg ikke, men de 140 per minut er vel baseret på antal vaccinationer per døgn.
Det svarer til 30-35000 svenske stik per døgn og det tror jeg ikke bliver et problem. Det kræver bare at man (som UK) har nok doser.

Med det tempo vil det tage omkring 500 dage før 75% af UK har fået 2 stik.
Citera
2021-01-19, 08:49
Medlem
RAzakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Hur tror du att det ser ut i Sverige som håller öppet för alla? Vi stoppade brittiska medborgare på direktflygen men det räckte att köpa en flygbiljett via köpenhamn eller frankfurt så var man välkommen.

Danmark stoppar resande: Alla länder har färgats röda

https://svenska.yle.fi/artikel/2021/01/08/danmark-stoppar-resande-alla-lander-har-fargats-roda

Danska gränsen låter ju inte vidare stängd om den brittiska varianten tog sig hit via Köpenhamn.
Citera
2021-01-19, 08:52
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Citerar mitt eget inlägg från 31a januari ifjol.

"* Viruset smittsamt under inkubationstiden"

Man kan tycka att försiktighetsprincipen skulle diktera att FHM utgick från att det kan förekomma smitta innan symptom.

Men nehej - absolut inte. FHMs linje var något i still med "NCOV.. nytt virus, vi vet inte så mycket om det. Det enda vi vet är att det definitivt inte smittar innan symptom. Och att munskydd inte fungerar. Det vet vi".

Kopiera de punkter du refererar till
Citat:
* Inkubationstiden verkar vara rätt kort; 3-4 dagar dagar
* Viruset smittsamt under inkubationstiden
* Viruset väldigt smittsamt även efter symptomen har försvunnit
* Samtliga patienter i Bayern hade milda symptom; ingen respirator och inte inlagda på sjukhus. Alla patienter var dock unga och vid god hälsa

Det jag har fetat om det stämmer så är det riktigt riktigt illa
Citera
2021-01-19, 09:01
Medlem
.Dostoj.s avatar
Uppsalastudie: Covid-19 kan skada nervceller i hjärnan visar ny studie.

Samt: Lika många förskolepedagoger som gymnasielärare har blivit sjuka i covid-19 under pandemin och professor Helena Svaleryd menar att det kan vara så att det är lättare att skydda sig från smittan om man har äldre elever än om man har yngre.

Ja det sa vi ju också redan i våras, både beträffande organskador samt att barn smittar och driver den.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2021-01-19, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Uppsalastudie: Covid-19 kan skada nervceller i hjärnan visar ny studie.

Samt: Lika många förskolepedagoger som gymnasielärare har blivit sjuka i covid-19 under pandemin och professor Helena Svaleryd menar att det kan vara så att det är lättare att skydda sig från smittan om man har äldre elever än om man har yngre.

Ja det sa vi ju också redan i våras, både beträffande organskador samt att barn smittar och driver den.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Ja det framgår ju av FHMs rapport.

Relativ risk för förskollärare 0,89 och gymnasielärare 0,91. Ungefär samma alltså.

Så om det ä samma, varför förklaras skillnaden? i att det är är lättare att skydda sig från äldre jämfört med yngre elever?

Goddag yxskaft på det uttalandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in