2021-01-18, 16:59
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
Munskydden hjälper ingenstans, varken vid slutna eller öppna platser.

Eftersom viruset är luftburet är munskydd ett effektivt sätt att minska smittspridningen i kombination med att man håller avstånd.
Citera
2021-01-18, 17:02
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det går ned under nuvarande restriktioner. Ni kan nog gissa vad som händer om man lättar på restriktionerna.

Alltid lika tvärsäker
Jag är inte lika säker, varför sjunker inte smittan isf lika mycket i gbg och malmö?
Varför började antalet nya patienter på iva att sjunka redan v.50 medan resten av landet forstatte öka?
Citera
2021-01-18, 17:03
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Eftersom viruset är luftburet är munskydd ett effektivt sätt att minska smittspridningen i kombination med att man håller avstånd.

Det enda riktigt effektiva sättet att undvika spridning är att undvika nära kontakt med andra människor det har en impactfaktor 1000ggr större än nånting annat.
Citera
2021-01-18, 17:03
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Så sthlm är världens mest drabbade plats? Eller finns andra platser där flockimmunitet fått smittan att klinga av?

Bergamo va väl först redan i maj
Citera
2021-01-18, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Alltid lika tvärsäker
Jag är inte lika säker, varför sjunker inte smittan isf lika mycket i gbg och malmö?
Varför började antalet nya patienter på iva att sjunka redan v.50 medan resten av landet forstatte öka?

Stockholm har fler med immunitet än Göteborg och Malmö, men man är inte ens nära flockimmunitet. Med nuvarande (och de stärkta innan ju, samt julledighet osv) restriktioner så har man nått en bra bit under ett med R-värdet, delvis tack vare immuniteten i bland de som just nu rör sig i samhället. Det innebär dock inte att R-värdet är kvar under ett när andra börjar röra sig i samhället igen.
Citera
2021-01-18, 17:13
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
Munskydden hjälper ingenstans, varken vid slutna eller öppna platser.
Jag tror folk kommer se tillbaka på den här tråden om några år och förundras av naiviteten och hur pass vidspridd "flat earth"-mentaliteten var. Vi befinner oss 11 månader in på en pandemi - and patogen som huvudsakligen sprids genom droppsmitta och aerosoler. Men ändå finns det folk som tror att den fysiska barriär som ett munskydd ger inte skulle ha någon effekt.

Vad är logiken? Jag förstår inte hur du ens får ihop det hela. "Munskydden hjälper ingenstans"
Citera
2021-01-18, 17:14
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, i de röda zonerna har det varit stängt. Men de skulle väl öppna idag? Det här vet säkert någon norrman i tråden bättre.

Nej dom var inte stängda, dom som ville och kunde fick studera hemma
Citera
2021-01-18, 17:14
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det enda riktigt effektiva sättet att undvika spridning är att undvika nära kontakt med andra människor det har en impactfaktor 1000ggr större än nånting annat.

Som jag skrev tidigare går det inte alltid att hålla avstånd. När det inte går att hålla avstånd bör man ha munskydd på sig för att minska risken att smitta andra. Studier visar att majoriteten av dem som smittar är asymtomatiska smittare. Många vet inte ens att de har covid 19 och smittar andra. Därför bör munskydd vara obligatoriskt vid slutna offentliga platser.
Citera
2021-01-18, 17:15
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Nej dom var inte stängda, dom som ville och kunde fick studera hemma

Ja, dom var öppna för familjer där båda föräldrarna hade samhällsviktiga jobb (eller en ensamförälder). Och så hade man kunnat ha här också, det måste ju inte vara antingen 0 eller 100. Men jag orkar inte skolstängningsdebatten ett varv till...
Citera
2021-01-18, 17:37
Medlem
varför sjukner det i vissa regioner? om man kollar gävleborg tex... folk springer på stan och umgås nästa som innan pandemin, borde ju öka som bara den
Citera
2021-01-18, 17:39
Medlem
Jofs avatar
Det är klart att människor ser Corona som en fiende. Men sett utifrån coronans perspektiv så gör den stora framsteg. I all sin enkelhet. Människans egna konstruerade (data-)virus ligger i lä.
Coronan verkar ha mänskligheten i fokus. Inte så mycket djur eller växtlighet.

Man kan undra vad den har för "syfte". Drivkrafter. Som allt levande, att föröka sig? Men så expansivt?

Då kan det ju inte vara bra - optimalt, att ta död på sin värd. Det måste väl ses som ett misslyckande, eftersom viruset troligen död då också. Kanske bättre med de som utan vidare lever vidare med den.

Bosätter den sig i kroppen då för evigt, som heropesviruset, eller dör den efter ett tag.

Lite spekulationer om fienden skadar inte.
Citera
2021-01-18, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Jag tror folk kommer se tillbaka på den här tråden om några år och förundras av naiviteten och hur pass vidspridd "flat earth"-mentaliteten var. Vi befinner oss 11 månader in på en pandemi - and patogen som huvudsakligen sprids genom droppsmitta och aerosoler. Men ändå finns det folk som tror att den fysiska barriär som ett munskydd ger inte skulle ha någon effekt.

Vad är logiken? Jag förstår inte hur du ens får ihop det hela. "Munskydden hjälper ingenstans"
I Kontinental-Europa och Syd-Europa har de ju haft munskyddstvång. Lika så förbannat så får de hålla på med sina lockdowns stup i kvarten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in