2021-01-18, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
I denna systematiska översikt så var attack rate bland den 20 % asymptomatiska bara en 35% jämfört med de symptomatiska. Så var du får 80 % från?

Det verkar som du glömt några ord i den meningen, men jag tror du försöker jämföra äpplen och päron.

https://en.wikipedia.org/wiki/Superspreading_event
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Intressant att du nämner "hostar, nyser och snörvlar". Av alla de jag känner om haft Covid så är torrhosta det enda symtomet av dessa tre som de har haft. Den har dessutom kommit flera dagar efter att de insjuknat med feber, muskelvärk mm. Torrhostan har dessutom inte varit särskild allvarlig (jag själv hostade till 2-3 ggr en gång i kvarten som värst och jag var på gränsen till att läggas in men klarade mig).

Jag har ytterst svårt att se att det skulle vara de tre sakerna ovan som är den huvudsakliga orsaken till smittspridning.

De flesta har ju självklart vett att hålla för munnen när man hostar. Jag har läst om smittade taxichaufförer som körde hostande människor från Arlanda där i början. Samt sjungande och skrikande människor på aw eller för den delen körsångare.

Det som verkar vara den viktigaste faktorn är att man spenderar längre tid i relativ närhet med en person som är eller håller på att bli sjuk. (Därav är ju rådet att hålla avstånd riktigt.) Har ett par bekanta som blivit smittade efter att ha suttit och ätit middagar under några timmar med personer som ej haft tydliga symptom. Alkoholen gör ju dock att många av oss blir lite mer högljudda och närgångna o s v.
Senast redigerad av Neverever31 2021-01-18 kl. 13:37.
Citera
Medlem
Citat:
Jag är väl medveten om det. Det var sjukvården själva som på radion sade att det tar två år att komma ikapp OM de får tag i personal.
Ja. Iofs kan det vara så att covid-hypen får fler att vilja utbilda sig till ssk men det tar tre år att få sin legitimation, så det kommer inte att gå snabbt, som sagt.
Citera
2021-01-18, 13:36
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Konstigt att man låser en så pass viktig artikel. Kanske skulle få folk att hajja till.

Många som inte söker hjälp heller för den delen. Vet många däribland jag själv som knappt har ett luktsinne kvar, kommer sakta sakta tillbaka. Det är 11 månader sedan jag åkte på covid.

Skulle inte direkt gå till en läkare för detta och vet minst 4-5 till med samma problem och som ej uppsökt "hjälp".

Sedan verkar det som fler nu mer får mildare symtom, många jag känner som åkte på första omgången den var inte rolig. Jobbar i ett "utsatt" yrke och än idag träffar jag runt 300 personer dagligen utan några restriktioner eller skydd.
Håller med!
Det finns andra artiklar om hockyspelare som är långtidssjuka efte/av covid-19

https://www.expressen.se/sport/hockey/hockeyallsvenskan/23-aringen-tvingas-pausa-sin-karriar-efter-coronan/

https://www.expressen.se/gt/sport/hockey/anna-smittad-av-corona-har-varit-sjuk-i-200-dagar/
Citera
2021-01-18, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

CE-märkning är generellt sett inte dyrt och tar inte lång tid.
För de flesta produkter ansvarar tillverkaren själv för att kraven inom EU är uppfyllda.
Vissa produkter med höga krav på säkerhet måste godkännas av ett kontrollorgan, tex. SMP Svensk Maskinprovning eller RISE.

Till viss del håller jag med om att vi i Sverige är bra på att tillämpa de regler som gäller på marknaden vilket jag tycker är bra. Vem vill ha personlig skyddsutrustning som inte fungerar?

Skyddsmask 90 känns ju lite onödigt att ställa krav på, men de släpptes ju den 18 mars iom. att Arbetsmiljöverket godkände användandet.

Så klart blir det dyrt under tiden du väntar på alla tester blir godkända kan man inte sälja något. Ett litet företag som inte redan har en stor produktportfölj klarar inte det.
Citera
2021-01-18, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det verkar som du glömt några ord i den meningen, men jag tror du försöker jämföra äpplen och päron.

https://en.wikipedia.org/wiki/Superspreading_event

Jag pratar om de som sprider covid-19.

Om du gör antagandet (vilket är ett antagande baserat på ett antal studier med mycket tveksamma data, bland annat avsaknad av falldefinition och uppföljning) att det är 20 % sant asymptomatiska som i sig har en attack rate på 0,35 så utgör de 0,35*0,20 = 7 % av den smitta som sprids av alla infekterade.
Citera
2021-01-18, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja. Iofs kan det vara så att covid-hypen får fler att vilja utbilda sig till ssk men det tar tre år att få sin legitimation, så det kommer inte att gå snabbt, som sagt.
Jag hörde i ett annat inslag på P1 att intresset för vårdyrket har ökat. Om det håller i sig eller inte kan man då diskutera.

Ytterligare ett inslag handlade om att man via fler e-tjänster i vården skulle kunna frigöra resurser för att kunna utföra vård. Ett förslag som gavs var egenrapportering av hur det fungerade post-op.
Citera
2021-01-18, 13:46
Medlem
Citat:
Säg det till de närmare 100 000 personer som väntar på en operation som sköts upp pga Corona under förra året. Jag lovar att Australien inte har det problemet!

Edit: Enligt SR-P1 så kommer det att ta minst två år innan man är ikapp om man får pengar och lyckas anställa läkare och sjuksköterskor för att ta ikapp detta.
Australien har ställt in betydligt fler operationer än Sverige.

Redan den 15 maj hade de en backlog på 400,000 inställda operationer:

https://www.afr.com/policy/health-and-education/australia-faces-a-backlog-of-400-000-elective-surgery-cases-20200515-p54ta5
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vad jag förstår finns det rätt många som slutat arbeta som ssk. Dessa kanske kan lockas tillbaks på något vis (pengar!?).
Citera
Medlem
belle.indifferences avatar
Kommer det fortfarande inga siffror på måndagar, eller hur är det`?
Citera
2021-01-18, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja det kan man inte beskylla socialstyrelsen eller FoHM för - kreativitet. Man bränner hellre lager av munskydd istället.

Precis som din läkare har jag utan direktiv från myndigheter tagit på ett tygskydd och sen munskydd över det, efter info om mutationer. Igår fick jag höra på medcram att aerosolexperten rekommenderar det. Det skulle myndigheten rekommendera oss också (om man inte vill ha mer smittspridning(?), istället för att rekommendera bara under vissa tider.
Jag uppfattar det som att man vill ha högre smittspridning - allt enligt flockimmunitet.

Det finns ju ingen evidens för att munskydd är farligt att ha på sig när det är trängsel.

Det är mindre farligt än att gå över ett övergångsställe.

https://www.youtube.com/watch?v=OQ6DhgwgtGw

Munskydd är tydligen jättefarligt envisades Tegnell med länge. Om man inte tar av sig dom på rätt sätt (det förutsätter man att bara experter kan) så kan man få viruset på fingrarna och sedan i munnen om slickar på dom. Om man inte hade munskyddet skulle viruset i stället hamnat i lungorna men det var tydligen inte alls lika farligt.
Citera
2021-01-18, 13:49
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flatamoderata
Munskydd är tydligen jättefarligt envisades Tegnell med länge. Om man inte tar av sig dom på rätt sätt (det förutsätter man att bara experter kan) så kan man få viruset på fingrarna och sedan i munnen om slickar på dom. Om man inte hade munskyddet skulle viruset i stället hamnat i lungorna men det var tydligen inte alls lika farligt.

Nej och enligt Anders Tegnell var inte smittspridning från tex att ta i äpplen i affären något farligt. Magsäcken tog hand om viruset på ett adekvat sätt och neutraliserade det.

Tvätta händerna var ju för att få ner andra sjukdomar - vilket är bra. Men då ska man inte säga att det hjälper emot covid19.
Det gör att förtroendet minskar - när man kommunicerar dubbla budskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in