2021-01-17, 20:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Grattis på födelsedagen till tråden.
Vilken j_vla år det har varit.
Tänkte också på det. Ett år sedan tråden startades. Själv var man naiv och trodde att det här bara var en vanlig influensa och att skiten skulle stanna i Kina.
Citera
2021-01-17, 20:43
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Trams. Vad har du för källor på att tre miljoner svenskar varit smittade?

Dom flesta är väl överens om att mörkertalet är ggr 5-6 på bekräftat smittade? Så intressant när alarmister skriker om hundratusentals långtidscovidare, när man ger en plausibel siffra på totala antalet smittade då har mitt i allt ingen blivit smittad och flockimmunitet blott en skröna.
Citera
2021-01-17, 20:44
Medlem
Varken epidemiologen eller statsministern verkar hitta något man hade kunnat göra bättre, för att inte prata om att något gjorts fel. Tolkar jag dem rätt nu?
Citera
2021-01-17, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Smittan börjar sjunka när man passerat halvvägs till flockimmunitet. Med det nu gällande R-talet vid de gällande restriktionerna.

Lättar man på restriktionerna så ökar smittan igen. Då har min inte nått halvvägs till flockimmunitet längre då R-talet då stiger.

Förstår inte hur du räknar att den ska sjunka halvvägs till flockimmunitet? I början sades det ju att flockimmunitet finns när 60% av befolkningen har haft smittan. Vet inte om detta gäller, men om vi utgår från det, och bortser från tråkigheter som återinfektioner och mer smittsamma mutationer. Om vi inte har restriktioner alls, och alla lever precis som vanligt och inte heller gör några frivilliga åtgärder, så kommer smittan öka till 60% är immuna. Först ökar det brant, sedan blir och mer flackt, till vi når 60%. När vi passerar 60% så minskar smittan, först flackt, sedan mer och mer brant. När vi är halvvägs till flockimmunitet, och 30% smittade, så ökar ju smittar fortfarande? Dessutom rätt brant.

Restriktionerna, och frivilliga förändringar i livet, gör att smittan kommer minska tidigare än 60%. Exakt vilken immunitet som krävs för att misnka i Stockholm är ju omöjligt att säga, men det kan ju i teorin vara allt mellan 0% och 60%, förutsatt att det krävs 60% för flockimmunitet.
Citera
2021-01-17, 20:48
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Varken epidemiologen eller statsministern verkar hitta något man hade kunnat göra bättre, för att inte prata om att något gjorts fel. Tolkar jag dem rätt nu?

Jepp. Noll självkritik.

Tegnell står och säger att man vet inte om lockdown minskar smittspridningen (ens på kort sikt).
Minst sagt häpnadsväckande.
Citera
2021-01-17, 20:48
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Tegnell argumenterar intressant

"Testet räddar ju ingen i sig så därför är det egentligen ingen mening att testa"

Så dumt. Varför testar vi för alla andra sjukdomar som ingår i smittskyddslagstiftningen, då?

OK att det finns medicin mot de andra (antibiotika t.ex.), men man gör det även för att personen ska låta bli att smitta vidare, och för att han ska göra sig straffbar om han ändå gör det, för att man ska kunna smittspåra, och för att man ska kunna säga direkt till personen vilka regler som gäller nu (vilket "tar" mer än allmänna råd på en presskonferens).
Citera
2021-01-17, 20:49
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Dom flesta är väl överens om att mörkertalet är ggr 5-6 på bekräftat smittade? Så intressant när alarmister skriker om hundratusentals långtidscovidare, när man ger en plausibel siffra på totala antalet smittade då har mitt i allt ingen blivit smittad och flockimmunitet blott en skröna.

Inte en chans. Jag vet att vi är på Flashback men du kan inte bara hitta på fakta och förvänta dig att bli trodd bara för att det passar konspirationerna.

Som tur är kommer vaccinet snart så vi kan lämna det här bakom oss.
Citera
2021-01-17, 20:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Smått underhållande att kolla på Agenda.

Känns som två åklagare (journalisterna), intervjuer brottslingen (Tegnell). Tegnell å andra sidan framstår som en mytoman, som hela tiden slirar på sanningen och talar emot sig själv. Säger saker som att "det har jag aldrig sagt", eller "det har jag sagt hela tiden", trots att det finns bandande intervjuer som helt talar emot honom. Egentligen helt meningslöst program.

Vore mer relevant om de intervjuat Löfven istället.
Citera
2021-01-17, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Det blev ju hans tur efter Tegnell. Pågår fortfarande.
Citera
2021-01-17, 20:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Det blev ju hans tur efter Tegnell. Pågår fortfarande.

Okej, jag ligger lite efter. Var ute och spelade tillbaks :-)
Citera
2021-01-17, 20:56
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Smått underhållande att kolla på Agenda.

Känns som två åklagare (journalisterna), intervjuer brottslingen (Tegnell). Tegnell å andra sidan framstår som en mytoman, som hela tiden slirar på sanningen och talar emot sig själv. Säger saker som att "det har jag aldrig sagt", eller "det har jag sagt hela tiden", trots att det finns bandande intervjuer som helt talar emot honom. Egentligen helt meningslöst program.

Tegnell upprepar:
"Vi har hela tiden försökt minska smittspridningen så mycket det går"

När det helt uppenbart inte är sant.
Det är klart man kan säga det om man låtsas att en lockdown inte minskar smittspridningen *sic!*
Citera
2021-01-17, 20:56
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jepp. Noll självkritik.

Tegnell står och säger att man vet inte om lockdown minskar smittspridningen (ens på kort sikt).
Minst sagt häpnadsväckande.

Att han inte vet ja.. Men alla andra vet ju att lockdown minskar R
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in