2021-01-17, 16:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Når vi 11 000 döda innan nästa vecka är slut?

Högst sannolikt. Tror fortfarande att vi har en del eftersläpning från jul/nyårshelgen och så har det ju varit helg igen och det har varit fullt på sjukhusen, även om det nu tycks ha börjat lätta lite tack vare jullovet. Så förväntar mig en sjunkande dödlighet, men den märks nog inte redan nästa vecka, utan kommer senare. Sen tror jag att det vänder uppåt igen. Redan i slutet av februari.
Citera
2021-01-17, 16:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Ingen kommer att bli tvångsvaccinerad i Sverige. Däremot kan nog uskan i Burlöv och andra som inte vaccinerar sig räkna med att de kommer att bli någon sorts konsekvens av deras beslut.
Den som vill arbeta inom vården i Region Stockholm får inte ha piercing i ansiktet, måste genomgå en hälsokontroll och - antar jag - inte ha ett digert brottsregister. Det är ju en fråga om patientsäkerhet för arbetsgivaren.
Gissningsvis kommer arbetsdomstolen ta upp fall som gäller vaccinationer på något sätt. Vaccinvägran kan ju rimligtvis inte vara grund för avsked eller uppsägning, men vi får se.

Jag skulle tro att detta kommer att ge sig med tiden och att flera vill vaccinera sig med tiden.
Det är ju snart ett år sedan de första människorna vaccinerades, så det finns vissa data över effekterna på lite längre sikt. Ännu har det så vitt jag vet inte dykt upp några allvarliga bieffekter.

Jo, det var det jag skrev, att man kan kräva vaccineringsintyg (alternativt positivt antikroppstest) vid nyanställning. Precis som när det gäller TBC. Det är inget konstigt. Men inte sparka en person som redan ÄR fast anställd, för att hon/han inte kan visa upp ett sådant.

Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Hastigt framtaget?
Menar du att man hoppat över kritiska steg i utveckligen?
Det är nyheter för mig.
Har du någon länk till detta påståendet?

Nä, men man har av naturliga skäl inte kunnat göra några långtidsstudier, eller studier på större populationer. Dom som tar det nu ÄR försökspersonerna i testfas 4 (större populationer)...
Citera
2021-01-17, 17:01
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, det var det jag skrev, att man kan kräva vaccineringsintyg (alternativt positivt antikroppstest) vid nyanställning. Precis som när det gäller TBC. Det är inget konstigt. Men inte sparka en person som redan ÄR fast anställd, för att hon/han inte kan visa upp ett sådant.

Nä, men man har av naturliga skäl inte kunnat göra några långtidsstudier, eller studier på större populationer. Dom som tar det nu ÄR försökspersonerna i testfas 4 (större populationer)...

Hur menar du att man gör med andra vaccin?
Där slipper någon vara fas4?
Citera
2021-01-17, 17:04
Medlem
sasos avatar
Viruset har blivit svagare och medicinerna man tillverkade utgår ifrån tidigare covid som var starkare.
Undrar om man ens behöver ta medicin för svaga viruset längre.
Citera
2021-01-17, 17:05
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det är inte så lindrigt för "de flesta". De flesta över 30 år och under 60 år som jag känner som har haft Covid har fått minst tre dagar med mycket hög feber, mardrömmar, frossa , muskelvärk mm. Många av dessa har tappat lukt och smak. En del har saknat detta i över ett halvår efteråt. Runt 1/3 av de med tre dagars feber har fått andningsproblem. Av hela gruppen har två hamnat på IVA (en pga andningsproblem och en pga blodpropp).

I princip alla har varit sängliggande i en vecka, en del mycket längre.

Nej, de flesta får inte bara en förkylning.

Och jag upplever det tvärtom i min bekantskapskrets. Mycket lindriga symtom hos de som drabbades denna höst/vinter. De som blev sjuka i våras blev sämre, men inte alla. Jag själv fick väldigt lindriga symtom.

Har hört av en gammal kollega som jobbar på ett äldreboende som jag jobbade på som ssk. De äldre som blev sjuka under hösten hade alla lindriga symtom och alla tillfrisknade rätt snabbt. Stor skillnad mot i våras.
Citera
2021-01-17, 17:07
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Hur menar du att man gör med andra vaccin?
Där slipper någon vara fas4?

Såklart att det alltid finns en fas4, men den innefattar inte halva jordens befolkning. Man börjar lite försiktigt, och ökar antalet vaccinerade långsamt, över många år. Så man hinner stoppa om det blir något knas, innan t.ex. halva jordens befolkning fått med barn hemska, gröna utskott över hela kroppen... (Det sista var ett skämt. Men det kan ju hända något annat. Vaccinet kan vara en tidsinställd bomb.)
Citera
2021-01-17, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Och jag upplever det tvärtom i min bekantskapskrets. Mycket lindriga symtom hos de som drabbades denna höst/vinter. De som blev sjuka i våras blev sämre, men inte alla. Jag själv fick väldigt lindriga symtom.

Har hört av en gammal kollega som jobbar på ett äldreboende som jag jobbade på som ssk. De äldre som blev sjuka under hösten hade alla lindriga symtom och alla tillfrisknade rätt snabbt. Stor skillnad mot i våras.
Och min frus arbetskollega på 30 år är jöttesjuk just nu, helt borta när febern slår till. Han vågar inte vara ensam utan bor hos sina föräldrar som också är sjuka så att de kan se till varandra.
Citera
2021-01-17, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Man hoppas ju att munskydd används vid vaccineringarna och att ventilationen är bra.

Det hjälper inte med munskydd har tegnell sagt, bara en falSk trygghet.

Problemet är ju att blir svårt å undvika smittan när man ska vaccinera många, personalen här måste testa sig varje dag för det ska vara vattentätt.

Flera vaccinerade personer har redan dött.
Citera
2021-01-17, 17:15
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Och min frus arbetskollega på 30 år är jöttesjuk just nu, helt borta när febern slår till. Han vågar inte vara ensam utan bor hos sina föräldrar som också är sjuka så att de kan se till varandra.

Drog ”fel” lott i tombolan helt enkelt. Kan hända alla. Därav försiktighetsprincipen som gäller för mig.
Citera
2021-01-17, 17:21
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Når vi 11 000 döda innan nästa vecka är slut?
Ja, nästan garanterat. Vi ligger just nu på 10 323 och förra veckan rapporterades 892 nya avlidna och 5 "togs bort", dvs en differens på +887. Eftersom det krävs 677 nya rapporterade avlidna är oddsen mycket låga.
Citera
2021-01-17, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Ett bra tillfälle att rensa ut foliehattar i vården, ingen spruta = inget jobb.

Daglönarna på äldrevården byter då bara till bidragslinjen. Inte bra det heller.
Citera
2021-01-17, 17:34
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, jag har läst det du skrev. Fast det krävs inte vaccinering mot TBC för nyanställning numera. Inte i Region Stockholm iallafall.
Hur gjorde man med anställd personal som inte ville vaccinera sig eller få sina lungor undersökta på den tiden?
Fick de arbeta kvar med samma arbetsuppgifter?

Ett problem med vaccinationsintyg är ju att vaccinet mot covid-19 bara skyddar under en begränsad tid. Sedan måste man vaccineras igen för att vara skyddad. Inte heller genomgången infektion ger ett livslångt skydd så vitt jag förstår. (BCG-vaccin har också begränsningar när det gäller skyddseffekt)
Så ett vaccinationsintyg för nyanställning löser tyvärr inte problemet med oskyddad personal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in