2021-01-17, 09:22
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Mycket glädjande. Lockdown är en panikåtgärd (visserligen aldrig tidigare testad) man kanske kan ta till under några veckor i absoluta extremfall om någonting helt oförutsett skulle ske, men mer än så går ju självklart inte. Man kan inte utsätta hela världens befolkning för den här enorma påfrestningen för att några tusen äldre, svaga och sköra kan riskera att dö. Det håller inte och är inte försvarbart överhuvudtaget. Nu är vi uppe i snart ett år varav ca 6 månader totalt av total lockdown I de flesta länder. Och minst ett år till ska vi förvänta oss att behöva stå ut med detta. Minst. Målstolparna kommer såklart att fortsätta flyttas hela tiden.

Det enda sättet för oss att ta oss ur detta är att sluta lyda makthavarna, precis som de italienska restaurangägarna har gjort. Den dagen tillräckligt många gör det har makthavarna inte längre någon makt. Så länge de flesta lyder kommer restriktionerna att bestå, inte minst för att det finns de som tjänar stora pengar på nuvarande situation, och makthavare som trivs med att besitta den nivå av makt de nu gör.
Nu Österrike också: https://twitter.com/days_off/status/1350540769044660229

Sen har vi ju protesterna i Danmark som skedde för nån vecka sen. Jag tycker det är märkligt att inte större och fler protester har ägt rum, men det börjar röra på sig iallafall. Folk orkar inte längre
Citera
2021-01-17, 09:24
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Du har läst Euromomo's diagram fel. Den neråtgående trenden är en illusion.

Illusionen uppstår eftersom det tar en tid för dödsfall att registreras. Dom senaste veckornas skenbara nergång beror på att alla dödsfall under denna period inte har registrerats ännu. Dom sista veckorna ser alltid ut att gå neråt, även när dödsfallen ökar.

Ifall du tittar efter på diagrammen, så ser du ett gult område längst till höger. Den gula markeringen betyder att den delen av diagrammet inte ska betraktas som korrekt fakta.
Jag vet, men om du ser på Europa som helhet så är det en tydlig avmattning som skett och vi kan förvänta oss att en nedgång blir synlig om ett par veckor
Citera
2021-01-17, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Jag menar att region Stockholms ytterst tveksamma undersökning visar att Covid-19 var en bidragande orsak i 92% av dödsfallen.

Precis som ishalka kan vara bidragande orsak till bilolyckor. Inte fasen grottar man ner sig om det var huvudet som åkte mot vindrutan eller tvärtom.

Meningslösa spekulationer kallas det för.

Bidragande orsak är konstigt sätt att resonera. Har man flera olika krämpor och sjukdomar och så tillkommer Covid-19 och man dör. Då var ju det droppen som kom bägaren att rinna över, alltså orsaken.

Många har väl någonting kroniskt sedan tidigare som de kan leva med hur länge som helst. Men lägger man på ytterligare en börda så orkar inte kroppen. Det sista tillkommande i dessa fall, covid-19 är ju dödsorsaken.

Bidragande orsak är ett påhitt från de ansvariga för att tona ner att så många äldre dog när covid kom in på boendena.
Citera
2021-01-17, 09:36
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Intressant uppdatering om Ivermectin. NiH gick från att rekommendera mot till att varken rekommendera mot/för. Så öppnar upp för att kunna användas även om de inte kan ge klar rekommendation ännu.
Hade verkligen behövts en profylax så hoppas det kommer bra resultat snart.

https://youtu.be/9R7IBAnFLV4

Inget får upp blodtrycket så snabbt som att följa Ivermectin-debatten.

Tack för att du orkar.
Citera
2021-01-17, 09:38
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Scrolla till sida 6

CDC Pfizer mRNA
https://healthimpactnews.com/wp-content/uploads/sites/2/2020/12/CDC-05-covid-clark.pdf

3150 av 112807 vaccinerade: **unable to perform normal daily activities, unable to work, required care from doctor or health care professional

Det motsvarar 1 per 35 vaccinerade!

Ställ er på kö.....
Dec 14: 1 av 660
Dec 15: 1 av 120
Dec 16: 1 av 75
Dec 17: 1 av 46
Dec 18: 1 av 35

Jag tycker det är riktigt högt. Kanske är det för att dom som fått vaccinet ändå är så pass gamla och svaga? Jag hoppar över iallafall.
Citera
2021-01-17, 09:39
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fishANDchips
Ja altså jag förstår givetvis varför min arbetsgivare och regeringen tar i med hårdhandskarna här. Jag behövde mest gnälla och få ur mig lite frustration över situationen eftersom att det blir kämpigt i längden med alla nya rutiner och regler som man måste bädda in i dom i gamla rutinerna. Jag gnäller bara för att jag är less på corona och vill att det ska bli som vanligt igen. Men samtidigt skulle jag aldrig vilja ha det som i Sverige där man knappt gör någonting istället. Det är kusligt.

Jag antar att du håller till i Sverige. Har folk ens munskydd i butikerna där?

Va bra. Nej finns ingen rekommendation att ha munskydd i butiker, det finns ingen evidens för att det fungerar (ingen bra data enligt FoHM), så vissa har munskydd kanske 10-15% vad jag har sett.

Men är det inte i Tyskland de inte riktigt fått igång vaccinationerna? Jag hoppas det blir så att många människor väljer att vaccinera sig, ska själv göra det fastän jag inte gjort det sen jag var liten, och är lite skeptiskt till vaccin generellt, men väljer att göra det.
När vi får igång vaccinationerna och det fungerar bra har jag en förhoppning om att till höst 2021 kommer vi få leva med avstånd men ändå kunna vara mer normala.
Citera
2021-01-17, 09:39
Medlem
qwerty-66s avatar
Tegnell borde väl uttrycka sig som att det var han som inte såg det extrema komma?

"Tegnell: Ingen såg det extrema komma"

https://www.sydsvenskan.se/2021-01-17/tegnell-ingen-sag-det-extrema-komma
Citera
2021-01-17, 09:43
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Inget får upp blodtrycket så snabbt som att följa Ivermectin-debatten.

Tack för att du orkar.

Har införskaffat Ivermectin o väntar på bra data för profylax. Om imask+ fungerar för att undvika svår sjukdom så är det bara att knapra o leva som vanligt.
Citera
2021-01-17, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Har tydligen stigit till 29 döda för de över 75 år.

https://twitter.com/AlexBerenson/status/1350523602140094467

Vaccinet verkar ta död på fler än själva viruset.

Har 29 dött av de 100000 vaccinerade på säbo dött? Det låter i underkant då det är betydligt färre än de som förväntas dö i gruppen. Har någon hittat på ett vaccin som hjälper mot mer än Corona? Följ gärna utvecklingen med för inlägg!
Citera
2021-01-17, 09:53
Medlem
severustheemperors avatar
Ursprungligen postat av severustheemperor
Scrolla till sida 6

CDC Pfizer mRNA
https://healthimpactnews.com/wp-cont...ovid-clark.pdf

3150 av 112807 vaccinerade: **unable to perform normal daily activities, unable to work, required care from doctor or health care professional

Det motsvarar 1 per 35 vaccinerade!

Ställ er på kö.....

Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Dec 14: 1 av 660
Dec 15: 1 av 120
Dec 16: 1 av 75
Dec 17: 1 av 46
Dec 18: 1 av 35

Jag tycker det är riktigt högt. Kanske är det för att dom som fått vaccinet ändå är så pass gamla och svaga? Jag hoppar över iallafall.

Efter vad jag förstått så var det var resultatet av vaccineringen av sjukvårdspersonal i USA!
Det bör vara en låg medelålder på personalen , så har långt in i "epedemin"

Det är verkar vara ett mycket värre utfall, än om alla i personalen blev smittade av Sars-2!
Citera
2021-01-17, 10:03
Medlem
Citat:
Tegnell borde väl uttrycka sig som att det var han som inte såg det extrema komma?

"Tegnell: Ingen såg det extrema komma"

https://www.sydsvenskan.se/2021-01-17/tegnell-ingen-sag-det-extrema-komma

Tegnell:

"– Riktigt kört var det nog i början av mars då vi gick ut och sade att vi hade en allmän smittspridning. Då hade vi fått in smittan från Alperna och en hel del andra länder."

Verkligheten:

"3 mars 2020, Nyheter, svt.se

Under tisdagskvällen kom nyheten att totalt 79 personer nu dött av coronaviruset i Italien. Trots det avråder inte Utrikesdepartementet från resor till norra Italien. Enligt Folkhälsomyndigheten är situationen ännu inte tillräckligt allvarlig för det."

Tegnell:

"– När vi sett vad som hände i Italien, hur svårt sjuka människor blev och med sjukvården, så var det att platta till kurvan och inte få en sådan anhopning som i Italien."

Verkligheten:

"-Det ska inte behöva vara som det såg ut i Kina eller kanske till och med i Italien, där man har mindre resurser."

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/tegnell-kritiseras-av-italien

Tegnell:

"Vilka lärdomar kan vi dra av det här?
– Det är vikten av att vara flexibel, "

Verkligheten:

"Rekommendation om munskydd i kollektivtrafiken. Rekommendationen gäller från och med den 7 januari 2021. "

Tegnells förmåga till historierevisionism och att konsekvent skylla på andra är verkligen imponerande. Så vitt jag kan se finns inte ett enda ord av självkritik i länkad intervju som TT har gjort. Det är fel på regionerna, det är fel på äldrevården det är fel på andra länder och det är fel på Sverige beredskap. Alla verkar ha gjort fel utom FHM och Anders Tegnell. Det hela är en parodi i klass med Fawlty Towers med Tegnell i huvudrollen istället för John Cleese. Avsaknaden av självinsikt är total.

https://tegnellcitat.se
Citera
2021-01-17, 10:07
Medlem
madchances avatar
Citat:
Har införskaffat Ivermectin o väntar på bra data för profylax. Om imask+ fungerar för att undvika svår sjukdom så är det bara att knapra o leva som vanligt.
Har det också på hyllan. Planen är 6 mg dag 0, 1, 7 och 8 efter positivt test (0.15-0.2 mg/kg).

Baserat på https://www.alliedacademies.org/articles/effects-of-ivermectinazithromycincholecalciferol-combined-therapy-on-covid19-infected-patients-a-pro of-of-concept-study.pdf

Hur tänker du kring dosering?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in