2021-01-16, 13:05
Avslutad
Nu är det halt och man vill trots framhjulsdrivet, göra en fin sladd. För några år sen kunde man dra i handbromsen.

Men nu med min nyare bil när jag drog i handbromsknappen samtidigt som jag vred ratten hände inte mycket.

Den bromsade men samtidigt kom det upp varning på skärmen "handbroms åtdragen".

Vad är detta för elände?

Lyckas ni göra fina handbromssladdar med elektronisk handbroms?
Citera
2021-01-16, 13:16
Medlem
Du får lära dig vänsterbromsa istället.
Citera
2021-01-16, 13:21
Medlem
Byt bil, gissar att det är en Volvo eller VAG. Ingen av dessa bilar vill sladda utan dom vill understyra så du får ladda på så in i helvete och scandinavian flick/liftoff/vänstervrida osv.

PS, handbromssladd är sjukt lamt och fjortis.
Citera
2021-01-16, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
PS, handbromssladd är sjukt lamt och fjortis.

Är det därför allllla racerförare inom rally/drift använder handbromsen inför varje kurva?
Citera
2021-01-16, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Är det därför allllla racerförare inom rally/drift använder handbromsen inför varje kurva?

Rally nej, endast i undantagsfall i sjukt långsamma hårnålar. Dom använder scandinavian flick/lift off/vänsterbroms för att initiera sladd. Den långa fjädringsvägen och den mjuka setupen ger mycket weight transfer så liftoff och vänsterbroms ger stor effekt på balansen i bilen.

Inom drifting är det på många sätt på väg att försvinna då bilarna går fortare och man connectar kurvorna mer så man behöver inte initiera med handbroms lika ofta. Sen är drifting ghey.
Senast redigerad av anon666 2021-01-16 kl. 13:33.
Citera
2021-01-16, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
Rally nej, endast i undantagsfall i sjukt långsamma hårnålar.

Inom drifting är det på många sätt på väg att försvinna då bilarna går fortare och man connectar kurvorna mer så man behöver inte initiera med handbroms. Sen är driftig ghey.

I rally jo hela tiden, inga undantagsfall.
Drifting må vara gay, men kommer absolut aldrig att försvinna handbromsningen, för det går absolut inte fortare än vad det gjorde för 10 år sedan, eftersom det handlar inte om hastighet.
Citera
2021-01-16, 14:05
Medlem
Citat:
I rally jo hela tiden, inga undantagsfall.
Drifting må vara gay, men kommer absolut aldrig att försvinna handbromsningen, för det går absolut inte fortare än vad det gjorde för 10 år sedan, eftersom det handlar inte om hastighet.

McRae in-Car finska rallyt 2001, klassisk sträcka med mycket långsamma böjar:
https://youtu.be/B-l9FDqc1Vw
Fyra ggr använder han handbromsen på denna tekniska sträcka med kanske hundra kurvor. Klassisk McRae körstil brett och på full attack.
Handbromsen används endast då moment i bilen tagit slut i långsamma kurvor.

Inom drifting så går det så SJUKT mycket fortare idag än för bara fem år sedan. Bättre väghållning och mer effekt gör att förarna kan länka ihop fler kurvor och köra ifrån follow eller ligga nära lead. Jag hjälper en speedshop och räknar på chassiesetups och hjälper ett par drift och raceteam på banan så jag vet hur stört fort det går idag i de högsta klasserna. Allt detta bidrar till att dom drar färre gånger i handbroms än när drifting var Leffe i sin 744 på baksidan av ICA.

Jag kör själv alldeles för fort och för brett i lagens ögon och jag har inte rört handbromsen i annat syfte än att låsa bilens läge då jag parkerat.

Handbroms är ghey och fjortis.
Citera
2021-01-16, 14:34
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Handbromsen används enbart vid extrema hårnålskurvor, lär dig köra på riktigt.
Citera
2021-01-16, 16:19
Medlem
Citat:
Kör du ens i närheten så fort och effektivt som en rallyförare så har du garanterat en bättre bil än nå framhjulsdrivet familjefordon med el handbroms. Köp några poppys och låt de vuxna sköta bilarna.
Citera
2021-01-16, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Kör du ens i närheten så fort och effektivt som en rallyförare så har du garanterat en bättre bil än nå framhjulsdrivet familjefordon med el handbroms. Köp några poppys och låt de vuxna sköta bilarna.

Bara fjantar som måste hävda sig genom sin personbil.
Rikta män skiter fullständigt i vad andra tycker och kör den bil som är mest lämpad.
Citera
2021-01-16, 16:27
Medlem
Citat:
Bara fjantar som måste hävda sig genom sin personbil.
Sa jöns som inte klarar av att sladda utan parkeringsbromsen. På tal om att hävda sig: varför ska du få sladd genom att bromsa med så fånig bil ens? Tänk om du spiller noccon?
Citera
2021-01-16, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Sa jöns som inte klarar av att sladda utan parkeringsbromsen. På tal om att hävda sig: varför ska du få sladd genom att bromsa med så fånig bil ens? Tänk om du spiller noccon?

Se jöns som inte ens klarar av att läsa, vars har jag påstått något sådant ens?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in