2021-01-16, 14:56
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fishANDchips
Här kommer en liten rapport ifrån vardagen i Tyskland om någon är intresserad.

Vi var idag på jobbet tvungna att skriva under ett papper om att vi överallt på arbetsplatsen ska ha munskydd, det är böter på 500€ om man blir påkommen utan munskydd. Vi måste luncha en och en i olika rum, vi måste corona testa oss var 3e dag, annars får man sparken, Vi har chansen att frivilligt vaccinera oss just nu, jag har tackat nej men alla tror på tvång inom kort. På Tisdag hålls en pressträff om hårdare lockdown och det blir förmodligen utegångsförbud här i Nordrhein Westfalen. Har ett intyg från arbetsplatsen som ger mig tillstånd att ensam ta mig till och från jobbet. Polis och vakter åker titt som tätt runt och kollar så folk följer reglerna. I hårt drabbade områden i landet så får man redan nu inte vistas längre än 15 km ifrån hemmet. Finns mer små skitregler som jag bara inte kommer på just nu.

Jag är så less på detta virus. Vardagen är trasslig och nya rutiner kommer på löpande band. Har någon av er nya, trassliga rutiner på arbetsplatsen eller i hemmet till följd av corona? Puuuh...

Nej på mitt arbete är det full smittspridning flertalet sjuka, men ändå får vi inte arbeta hemifrån (fastän vi fick i våras) pga någon regel från arbetsgivaren. Vi sitter ganska nära varandra 2 och 2 i stort kontorslandskap, och många är rädda. Vi får inte ha munskydd eller öppna fönstren, och det är stor risk för smittspridning.

På vårt arbete gäller mottot : Allt är som vanligt, vi är okej här, covid19 ska vi inte prata om.

Jag skulle önska att jag fick den inställning från min arbetsgivare som du får från din arbetsgivare och regering, att slå ner på smittan och inte få högre smittspridning. Jag önskar att jag kunde känna mig mer skyddad än det jag gör. 'För det är jag beredd att följa alla regler och råd under tiden covid19 finns, fast det är en stor inskränkning i mitt dagliga liv.
Citera
2021-01-16, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Man har väl ”tvingande lagar” i form av en begränsning av antal människor per kvadratmeter? I varenda affär finns numera en skylt där det står hur många som får finnas därinne.

Det står skyltar ja- som inte gör någon skillnad på hur det var innan. Alla maxbegränsningar har fått mig att gapskratta. Det är aldrig en siffra som är lägre än det någonsin är inne i butiken i normalfall heller.
Citera
2021-01-16, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Finns ännu fler med lägre.
Hur väl en lockdown fungerar beror på hur lång den är, hur mycket spridning det var innan, hur kraftig den är, hur väl den efterlevs osv.

En lockdown innan viruset finns kommer alltid att vara lyckosam eftersom viruset inte får en chans att spridas.

En lockdown när man har kraftig smittspridning kan vara lyckosam om man lyckas få ner smittan till nära noll, men då måste man också ha tillräckligt "bra" lockdown.

En lockdown som följs av inga restriktioner alls är i praktiken nästintill ogjord.

Det finns många sätt att lyckas och att misslyckas, lockdown eller inte.
Citera
2021-01-16, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Hittills dödlighet per åldersgrupp vuxna av bekräftade fall (obs här är ej mörkertal vad gäller smittade medräknat, som kanske är 3-4 gånger så stort)

Åldersgrupp - Bekräftat smittade - Avlidna - Avlidna i %
+90 - 9.061 - 2.869 31,6%
80-89 - 18.421 - 4.359 23,7%
70-79 - 23.114 - 2.160 9,3%
60-69 - 46.268 - 600 1,3%
50-59 - 87.617 - 221 0,25%
40-49 - 97784 - 65 0,06%
30-39 - 91576 - 26 0.03%
20-29 - 93388 - 14 0,01%

Bland barn/ungdomar under 20 har hittills 9 st avlidit, i dessa åldersgrupper finns det idag ca 2.400.000 personer i vårt land. Vilket innebär att ca 1 barn av 270.000 har avlidit med covid som orsak.

Källa: FHM

Tack för statistiken! Oerhört intressant
Citera
2021-01-16, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katapulten
sjunker smittspridningen i sverige? Så sent som igår så ökade den ju? Litar inte på de där Carlsson för fem öre.

Vadå leva normalt till sommaren? vadd innebär normalt? Menar han fullsatta konserter och allt? Då tror jag jag att han får dra fram skämsskudden sen

Fullsatta konserter m.m. är det sista som kommer återställas. Det är jag skeptisk till i sommar. Absolut inte i början av sommaren i vart fall.
Citera
2021-01-16, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Hur definieras "drivande" egentligen?

Hela djävla pandemin startade från början med att en enda person blev smittad, den så kallade patient zero.
Med drivande menas att om folk som träffar skolbarn löper större risk att bli smittad jämfört med folk sim inte träffar skolbarn. Det här är definitionen.
Här är en jätte bra artikel som beskriver i detalj varför skolbarn är en drivande faktor för smittspridningen.

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.5694/mja2.50823

However, preliminary data from Italy are also concerning. In the heavily affected province of Trento, contacts of children aged under 15 years were more likely to be infected than those of adults at a time when schools were closed (attack rate, 22.4% v 10.6–17.1%).23 This suggests that transmission can be expected in schools, which is borne out by reports of large clusters in these settings.2
Citera
2021-01-16, 15:02
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Vad sägs om intensivvårdsregistret?

https://imgur.com/a/5IS88Sz

https://portal.icuregswe.org/utdata/en/report/demo.antalvtf
Intressant!
Nästan 5000 covidpatienter på IVA gör ju lätt att man tänker att det är flera på IVA än vanligt.

Vad kan förklaringen vara?
Nästan inga planerade operationer genomförs.
Många håller sig hemma vilket kanske ger färre olyckor som kräver intensivvård.
Slumpen?

Ska bli intressant att se den riktiga förklaringen.
Citera
2021-01-16, 15:03
Medlem
Citat:
Det står skyltar ja- som inte gör någon skillnad på hur det var innan. Alla maxbegränsningar har fått mig att gapskratta. Det är aldrig en siffra som är lägre än det någonsin är inne i butiken i normalfall heller.

Jodå, små Te-affärer får numera bara ha en enda kund inne i butiken. Å andra sidan så hade IKEA redan innan de nya reglerna ett maxtal som var hälften av vad lagen säger.

Mitt gym har mer än dubblerat antalet personer som får vara inne i lokalen, men de har bara hälften så många inne på passen, bägge pga lagen.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Att hålla skolorna öppna är det största misstaget under Coronapandemin.
Det kommer att skrivas studier om det i många år framåt och resultaten kommer att säga samma sak.

Ja det tror jag också. Den lilla vinsten med mindre psykisk ohälsa man fick av att inte stänga skolan och sämre skolresultat kommer visa sig vara klart mindre än den risk man fick när många barn nu får se sina föräldrar vara sjuka länge och kanske ha långtidscovid och allmän oro för sina föräldrar, som blivit allvarligt sjuka och varit inlagda på sjukhus. Även barn som haft mor och farföräldrar som dött i covid19 och nu inte har den tryggheten en farmor eller mormor farfar morfar kan vara.

Att inte få gå i skolan och dess konsekvenser kommer vara så mycket mindre än den risken och påverkan på livskvalité barnen får gällande hög smittspridning i samhället. Man får inte heller glömma även om det är väldigt ovanligt att barn faktiskt också kan få långtidscovid. Att få plugga in lite mer under en kanske kort period i sitt liv, då alla andra barn runt om i världen troligen har samma förutsättningar kommer inte påverka just svenska barns chans till toppjobb ute i världen.
Citera
Medlem
Citat:
Alltså är lagen överflödig ...
Citera
2021-01-16, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Jag tar corona på stort allvar. Men det är viktigt med perspektiv och fakta, då denna tråd är fylld av alarmism, anekdoter och felaktigheter. Det har dött ca 85-95.000 människor i Sverige till antalet sista 30 åren, av en mängd olika saker. Det kommer att dö alltfler i Sverige då befolkningen har ökat med nästan 2 miljoner sen 1990.

Det dör t ex fler nu 2020 av välfärdssjukdomar då alltfler blir feta/orörliga och har dålig folkhälsa. Det dör också fler (ca 7,500/år i Sverige 10 år för tidigt) p g a av luftföroreningar och vårt sätt att leva.

Nej färre dör för varje år. Trots befolkningsökning. Bara att kolla statistiken. Anledningar till det känns OT men så är det.
Citera
2021-01-16, 15:04
Medlem
Mammons avatar
Finns det någon seriös uppskattning av antal personer i Sverige som haft covid19 som är aktuell?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in