2021-01-15, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, foliehattarna som tror att vaccinen innehåller datachip i syfte att kontrollera befolkningen kommer ändå bara att tro att dessa "betydelsefulla" personer ges någon saltlösning ändå
Antar att man räknar med att flertalet som tvekar om att vaccinera sig inte gör det av fullt så helknasiga anledningar och därmed inte är lika starkt bundna till den hållningen. Men visst ter det sig lite märkligt.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Det går ju att komma ut ur denna mardröm utan lockdown också, frågan är ju till vilket pris.

En lockdown skulle kunna vara att föredra tills vaccineringen har satt igång ordentligt, i alla fall tills riskgrupperna är vaccinerade åtminstone.

Det vet vi faktiskt inte. Den engelska mutationen har i Danmark ett Re-värde som gör att den har fördubblats varje vecka. På något sätt måste det hanteras.

Det vi vet är att den mutationen även finns här i Sverige.
Citera
Medlem
Pfizer vil igen levere vaccinedoser som lovet fra 25. januar
Pfizer og BioNTech er fra uge fire - 25. januar - igen klar til at levere det antal doser af selskabernes fælles coronavaccine, som man tidligere har lovet.
Det oplyser BioNTech i en pressemeddelelse.

»Vi kommer til at være tilbage til den originale plan for leverancer til EU fra ugen, der begynder 25. januar - med endnu større leverancer begyndende fra 15. februar,« står der i meddelelsen.

https://www.berlingske.dk/samfund/liveblog-faa-seneste-nyt-om-coronavirus
Citera
2021-01-15, 22:30
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Givetvis har Brasilien fler än 8 miljoner fall egentligen.

Självklart. Det är dock roligt att när en brasilianare säger att man uppnått flockimmunitet så är det så. Men om Tegnell skulle säga det så ska han hängas.

Det är klart att de inte har flockimmunitet i Manus. Det finns inga tecken på återinfektion i massor i Manus, då skulle det vara förstasidesstoff.
Citera
2021-01-15, 22:30
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Här är en studie i TheScientist om möjliga förklaringar till varför Manaus har drabbats så hårt 2 gånger och riskerna med att uppskatta flockimmuniteten
Jag har skummat (orkar inte alla dessa termer just nu) igenom studien. Intressant, sparar länken men lägger den här för de som är intresserade

https://www.the-scientist.com/news-opinion/study-estimates-76-percent-of-brazilian-city-exposed-to-sars-cov-2-68272

Det står i texten att blodgivare som man utgått ifrån inte är representativa för populationen. Man gjorde samma bom i New York där man tittade på dialyspatienter, som inte heller är representativa för populationen.
Citera
2021-01-15, 22:38
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det vet jag inte, tror det var den sydafrikanska varianten, den här är något helt nytt. Men om de blev dödligt sjuka har jag inte hört, men att de blir sjukare.

Jag ser dig som en rätt balanserad person i dina inlägg. Kritisk, men inte överdrivet alarmistisk. Därför blir jag förvånad när du skriver att man blir sjukare av de nya strängarna. Jag var tvungen att googla vilt, men hittar ingenting som belägger att UK , SA eller Bra strängarna skulle ge svårare sjukdom.
Citera
2021-01-15, 22:40
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det ÄR så, skolorna i Norge är stängda i detta nu. *suckar*

Du underskattar yngre barn. Det finns många barn jorden över, som har digital undervisning - även när det inte är pandemi. T.ex. barn som bor på vidderna i Australien (innan internet kom fick de undervisning över radio). Det finns även föräldrar världen över som betalar för internationella, digitala privatskolor, för att de tycker att skolorna i det landet de bor i är för dåliga. (Detta är dock knappast möjligt i Sverige, eftersom alla barn måste befinna sig på en institution här varje vardag, helst från ett års ålder, för att ta del av den vänsterliberala "värdegrunden".)

Vad är problemet? Barnen får arbeta i lugn och ro, slipper störningsmoment, slipper höga ljudnivåer, slipper vara rädda för någon mobbare, slipper bli placerade i en hierarki där Klassens Kung respektive Drottning dominerar dem i en massa år (den låga självklänslan det ger blir ofta kvar livet ut), slipper springa gatlopp mellan gängen i korrioderna, slipper problem som vem de ska sitta bredvid eller göra grupparbetet med, slipper klä av sig och blotta sina kroppar för andra i stinkande, svettiga duschar och omklädningsrum, slipper gå på äckliga toaletter (eller hålla sig hela dagen), o.s.v. o.s.v.. Det finns en övertro på den fysiska skolans välsignelser.

Tror du fortfarande att låg och mellanstadiet i Norge är stängda eller kan du erkänna att du hade fel?
Citera
2021-01-15, 22:44
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Är det den som även barn blir dödligt sjuka av?

Det är en trådsanning!

Vart har du annars läst det?
Som jag förstått det är det fler barn som drabbas. Förmodligen mindre andel som är helt asymptomstiska, inte allvarligt sjuka.
Citera
2021-01-15, 22:44
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det står i texten att blodgivare som man utgått ifrån inte är representativa för populationen. Man gjorde samma bom i New York där man tittade på dialyspatienter, som inte heller är representativa för populationen.

Ja och som jag fattade det här så gäller studien enbart Manaus och inte hela Brasi
Jag måste läsa artikeln när jag inte är så trött men även denna mutation kan ta sig förbi immunsystemet
och alla får inte samma långtidsimmunitet.
Citera
2021-01-15, 22:48
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jag ser dig som en rätt balanserad person i dina inlägg. Kritisk, men inte överdrivet alarmistisk. Därför blir jag förvånad när du skriver att man blir sjukare av de nya strängarna. Jag var tvungen att googla vilt, men hittar ingenting som belägger att UK , SA eller Bra strängarna skulle ge svårare sjukdom.

Anledningen till att du inte hittar den infon är för att så inte är fallet.

Fler symptomatiska barn än tidigare, men inte fler allvarligt sjuka..
Det är bara en gråtrunksfantasi för extremerna i tråden
Citera
2021-01-15, 22:51
Medlem
Surtrutens avatar
Landets regioner har kommit igång med vaccinationerna och för närvarande är två olika vaccin godkända. Men det kommer inte finnas möjlighet att som individ själv välja vilket vaccin som ska tas, bekräftar både SKR och Folkhälsomyndigheten till SvD.
https://www.svd.se/det-kommer-inte-vara-en-vaccinationsbuffe
Citera
2021-01-15, 22:55
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Landets regioner har kommit igång med vaccinationerna och för närvarande är två olika vaccin godkända. Men det kommer inte finnas möjlighet att som individ själv välja vilket vaccin som ska tas, bekräftar både SKR och Folkhälsomyndigheten till SvD.
https://www.svd.se/det-kommer-inte-vara-en-vaccinationsbuffe

Inte nu i början men senare framemot sommaren kan man nog välja lite mer. Jag är nöjd om jag får något av de nu godkända
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in