2021-01-15, 20:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Länge leve kungen. Om kungen inte ska vaccineras först vilka ska vaccineras först då ?!
Självklart ska man vaccinera kungen först.
Annars tycker jag att vaccinations programmet är helt kaotisk. Läste att sjukhus chefer på Sahlgrenska har blivit vaccinerad som ändå har möjlighet att jobba hemifrån. Istället att vaccinera läkarna och sjuksköterskor i front linjen.
Danmark har en vaccin karta som man kan tydligt se hur strategin ser ut. Finns nån vaccinationskarta här ?
Jag har inte sett nåt sånt.

De som har bäst kontakter och/eller skriker högst kommer först i kön?
Citera
2021-01-15, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Det är bara att inse att man måste stänga ner mer för att få kurvan att sjunka, detta har många länder förstått.

I Sverige sjunker antalet smittade just nu. Det är inte många länder som kan säga det, förutom Sverige är det väl Storbritanien, Sydafrika och möjligen några till Hmm..
Citera
2021-01-15, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Eller så är det smart att vaccinera kommersiellt betydelsefulla människor för att öka intresse och tryggheten för att fler ska välja att vaccinera sig? Förstår du inte det?
Citera
2021-01-15, 20:24
Medlem
virvelbaggs avatar
Märker att jag blir lite konspiratorisk när jag läser om att vaccinations leveranserna minskar kommande veckor.

Minns hur det var i våras med skyddsmaterialet. Det var några riktigt fula affärer där länder köpte upp material på flygplatsen och sådant. Det är inte så att något land köper upp vaccin bakom ryggen på oss? För mig är det lite obegripligt att leveransen minskar bara för att man vill öka leveransen, fast det kanske är jätte begripligt för alla andra. Det är ju också nu vi behöver vaccinet, om vi får massor vaccin i sommar skit samma då behöver vi ju inte det lika mycket.
Citera
2021-01-15, 20:26
Medlem
okok1s avatar
Här kommer lite bra nyheter:
Citat:
Immunity to the Coronavirus May Last Years, New Data Hint
Citat:
How long might immunity to the coronavirus last? Years, maybe even decades, according to a new study — the most hopeful answer yet to a question that has shadowed plans for widespread vaccination.
https://www.nytimes.com/2020/11/17/health/coronavirus-immunity.html
Citera
2021-01-15, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Snälla du. Berätta för mig vad det är som har gått rätt till när det gäller Coronapandemin i Sverige?
Då om man spenderar ett par stycken vaccin till kungen och drottningen, ska det vara största misstaget !
Kom igen, värre saker har skett.
Citera
2021-01-15, 20:33
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Här kommer lite bra nyheter:

https://www.nytimes.com/2020/11/17/health/coronavirus-immunity.html

Immuniteten funkade ju bra i Manaus tills de fick en ny mutation.
Citera
2021-01-15, 20:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misterunited
Eller så är det smart att vaccinera kommersiellt betydelsefulla människor för att öka intresse och tryggheten för att fler ska välja att vaccinera sig? Förstår du inte det?

Nej, foliehattarna som tror att vaccinen innehåller datachip i syfte att kontrollera befolkningen kommer ändå bara att tro att dessa "betydelsefulla" personer ges någon saltlösning ändå
Citera
2021-01-15, 20:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Snälla du. Berätta för mig vad det är som har gått rätt till när det gäller Coronapandemin i Sverige?
Då om man spenderar ett par stycken vaccin till kungen och drottningen, ska det vara största misstaget !
Kom igen, värre saker har skett.

Nej, det är inte mycket som gått rätt i hanteringen. Kungen är säkert värd sitt vaccin, men jag förstår att det sticker somliga i ögonen. Att det görs skillnad på folk och folk, för det är ju vad saken handlar om.
Citera
2021-01-15, 20:46
Medlem
virvelbaggs avatar
Det är inte bara Europa som får minskad mängd vaccin kommande tid utan också Kanada.

”Public Services and Procurement Minister Anita Anand said today that global pharmaceutical giant Pfizer will temporarily reduce shipments of its vaccine to Canada, further complicating the slow rollout of doses.
Anand said she was told last night that Pfizer will send fewer doses than expected because it is pausing some production lines at its facility in Puurs, Belgium, in order to expand long-term manufacturing capacity.”

"As part of the normal productivity improvements to increase capacity, we must make modifications to the process and facility. Although this will temporarily impact shipments in late January and February, it will provide a significant increase in doses available for patients in late February and March," the spokesperson said."

Så min tidigare tanke om konspiration fall som en sten snabbt..

https://www.cbc.ca/news/politics/pfizer-temporarily-reducing-vaccine-deliveries-1.5874645
Senast redigerad av virvelbagg 2021-01-15 kl. 20:48.
Citera
2021-01-15, 20:51
Medlem
Hexen666s avatar
Tillbaks efter en tids konstpaus, redo att sprida sanning och fakta

Man kan konstatera att alarmisterna blivit än mer hysteriska och kräver mer och mer restriktioner. Psykosen håller på att bli total. Inte ens regeringens auktoritära pandemilag lär göra alarmisterna nöjda.

I verkligheten däremot så är det inte mycket att jaga upp sig över. 2020 är summerat och överdödligheten ligger på ca 5000 med tanke på en förväntad dödlighet på ca 92-93K.

Denna vintersäsong är mycket mildare än toppen i våras, givetvis, och är i linje med hur en influensa ser ut. Corona verkar dock kicka igång lite tidigare än influensan, och eftersom influensan mer eller mindre är borta kan vi förvänta oss att denna vinter blir ungefär som en tidigarelagd influensasäsong.

Ingen anledning att vara orolig således
Citera
2021-01-15, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Enligt FoHMs och regionernas statistik så sjunker antalet döda nu så jag förstår inte var dom har tagit den datan från. Antalet inläggningar är också på väg ner sakta.

Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
I Sverige sjunker antalet smittade just nu. Det är inte många länder som kan säga det, förutom Sverige är det väl Storbritanien, Sydafrika och möjligen några till Hmm..

T.o.m Tegnell skulle sagt att det är för tidigt att dra slutsatsen ifall detta är ett trendbrott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in