2021-01-15, 17:33
Medlem
fernebos avatar
Rätt talande siffror i detta klipp som jämför Danmark med Sverige. Illa nog på precis samtliga punkter, men det var väl tur att de inte jämförde Sverige med Norge eller Finland.. Då hade det sett rent skandalöst uselt ut.

Det sjuka är att det bara fortsätter. Vi testar för lite, vi vaccinerar för lite, vi har jättemycket smittspridning och dödligheten är fortsatt skyhög även om man tar Sveriges smittspridning i beaktande.

Hur kan Sverige vara så jävla uselt i precis allt vad gäller pandemianteringen. Man skäms!

https://www.expressen.se/tv/nyheter/kvp/sa-olika-ar-coronastatistiken-for-sverige-och-danmark/
Citera
2021-01-15, 17:36
Avstängd
Merwinnas avatar
https://www.expressen.se/nyheter/sverige-far-farre-vaccindoser-kommande-veckor/

Jag förstår inte det här bråket om Pfizers minskade leveranser. De har ju sagt att de ska leverera enligt avtalet, om inte Expressen har fått det fel:

Det är oklart hur lång tid uppgraderingen av produktionsanläggningarna kommer att ta, men Pfizers svenska kommunikationschef Ulrika Goossens säger att företaget trots beskedet kommer att leverera den mängd vaccin som är avtalat.

– Vaccinet kommer att leveras som avtalat under året första kvartal. Vi gör det här omställningen så att vi ska kunna leverera mer doser i längden.

Om de olika länderna i EU, inklusive Sverige, har gjort några glädjekalkyler om att få mer än så, så kan man väl inte lasta Pfizer för det..? Men nu har sex länder inklusive Sverige, vänt sig till EU och klagat:

Beskedet kritiseras av Sverige och flera andra länder, som i ett brev till EU kallar situationen för ”oacceptabel”.
Citera
2021-01-15, 17:37
Medlem
Många säger dom inte vet någon som blivit svårt sjuk eller avlidit. Men handlar inte detta lite om var man bor i landet tex storstad eller småstad?

Jag känner eller kände rättare sagt 6st som avlidit men alla dessa bodde på samma ålderdomshem, samt jag känner 4st i ålderspannet 30 - 60år som legat på Iva men alla dessa har klarat sig. Men jag bor också i en mindre stad där alla nästan känner alla på ett eller annat sätt tex idrott, företag osv.

Så jag tror det beror helt och hållet var man bor i landet, samt om det är en liten eller stor stad.
Citera
2021-01-15, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jag har länge märkt en tendens här. De som "alarmerar" och är kritiska i allmänhet är också de som upplever att det är trängsel överallt och har mängder av nära som blivit svårt sjuka. Det kanske faller sig naturligt om ens närhet drabbas. Själv har jag erfarenhet av att mina grannars barn blev sjuka, den ena först och smittade antagligen den andra. Ja, det var säkert i skolan den första blev smittad. De blev lindrigt sjuka. Ingen av föräldrarna smittades, trots att ena barnet hostade där hemma i nästan en vecka.

I mina barns klasser har det varit ett par fall. Men det har stannat vid ett fall åt gången, ingen spridning inom klassen. De barnen borde därför ha blivit smittade utanför skolmiljön.

Min gamla mormor (85+) fick det, troligtvis på ett besök på akuten då hon annars bor hemma och isolerad. Multisjuk i övrigt så där var man ju lite orolig. Blev inlagd, mest för övervaknings skull. Hade lite andningsproblem ett par dagar men blev sen bra. Min mor som varit den som vårdat mormor på nära håll varje dag i mormors hem, blev inte smittad.

Trängsel har jag aldrig upplevt. Kanske för att jag håller mig ifrån det, har inte åkt kollektivtrafik sedan februari. Visst går det ibland inte att undvika, men det är förvånansvärt ofta som de mest kritiska är ute och ränner i affärer och i kollektivtrafiken.

Bägge mina barn har haft spridning på sina skolor (högstadiet och gymnasiet). Jag tror precis som du att en del har otur och känner flera som drabbats, andra känner ingen som drabbats. Jag har nära släkt på flera andra orter i Sverige (bland annat bruksorten där jag växte upp), där har i princip ingen drabbats.

Jag känner även flera som har haft tur också, exempelvis en bekants mor som rimligen borde ha gått bort då hon har Kol och knappt kan andas till vardags, hon har ofta använt syrgas. Hon klarade sig galant trots inläggning på sjukhus (aldrig på IVA dock) och andas lättare idag än innan hon hade Covid. Numera kan hon till och med gå på promenader vilket hon inte kunnat göra på ett par år. Hon behöver inte syrgas längre.

Att folk har så olika uppfattningar om sjukdomen beror mest troligt på att förutsättningarna för spridning är så olika. I en kommun är skolan en faktor för spridningen, på en annan inte. På en arbetsplats sprids viruset jättelätt, medan det på en annan liknande arbetsplats inte sprids så lätt. Vi kan alldeles för lite om hur viruset sprids i praktiken för att tvärsäkert kunna säga att det är på ett eller annat sätt. Det verkar ju inte ens som att samma restriktioner i en stad får samma effekt som i en annan stad. Än mindre att restriktioner i ett land får samma effekt som i ett annat land.

Mycket av detta kan också bero på att det verkar som om olika personer sprider viruset väldigt olika mycket. Om en person sprider viruset till 20 andra och man har ett R=1, då är det 19 smittade som inte sprider det till någon annan. Med 40 smittade totalt där ytterligare 20 smittade sprider viruset till ytterligare en person var så får man lustiga fenomen. Om man använder detta som grund för ett tankeexperiment så får man väldigt kraftig smittspridning på vissa delar av samhället, men inte på andra. Det kan därför vara väldigt slumpmässigt vart det sprids och inte. Små skillnader kan få väldigt stor betydelse...
Citera
2021-01-15, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Man har satt upp "hinder" och viruset har tagit sig runt hos patienter med försämrat immunförsvar. Observera bygger på teoretiska resonemang men de utgår från försök man gjort i labb för att pressa viruset:

Eric Feigl-Ding
@DrEricDing
11) E484K is not just a 1 time fluke. Italian virologists decided to see what mutations can help the virus escape from patients w/ convalescent plasma immunity. So they soaked the virus w/ CP over 12x times to force evolution—80 days later what appeared? Mutation *E484K arose*!
https://twitter.com/DrEricDing/status/1348620376117542913?s=20

Här en tråd med lite mer balanserade synpunkter:

Bloom Lab
@jbloom_lab
In this short thread, I am going to plot some experimental data in a way that provides perspective on concerns that #SARSCoV2 mutation E484K will completely abolish immunity. (Thanks
@profshanecrotty @apoorva_nyc for inspiring this post.) (1/n)
https://twitter.com/jbloom_lab/status/1349190802879115266?s=21
Should we worry about E484K & other mutations? Yes! That's why so many of us are working hard to study them. But we need to keep perspective. Reduced neutralization does not mean no immunity, & it will take careful study to determine implications for protection in humans. (6/n)
https://twitter.com/jbloom_lab/status/1349190811368398850?s=20
Detta är ganska skrämmande. Det innebär att man ganska enkelt kan skapa ett virus som i sig inte är så farligt. Men man vet att efter ett tag kommer det att mutera till ett betydligt farligare.
Detta är ytterligare ett indicium som pekar på att det är ett konstgjort virus.
Först låter man det spridas jorden runt för att det inte anses så farligt. Men några månader efter att det har blivit etablerat så muturar det till något mycket värre. Det är det perfekta verktyget för att reducera jordens befolkning.
Citera
2021-01-15, 17:45
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Detta är ganska skrämmande. Det innebär att man ganska enkelt kan skapa ett virus som i sig inte är så farligt. Men man vet att efter ett tag kommer det att mutera till ett betydligt farligare.
Först låter man det spridas jorden runt för att det inte anses så farligt. Men några månader efter att det har blivit etablerat så muturar det till något mycket värre. Det är det perfekta verktyget för att reducera jordens befolkning.
Nej, nej, nej. Alla virus fungerar på det viset. SCoV2 är dessutom ovanligt stabilt med få mutationer i jämförelse med många andra virus.

Det här med att det skulle vara ett labbvirus har nu blivit avfärdat av så många experter att man kan lägga ner det spåret.
Citera
2021-01-15, 17:51
Medlem
selusts avatar
Panikrubriker på ”efter fem” just nu. Svenska dödsfallen i covid ökar allt mer.

Är det verkligen så? Vad jag kan se är det inga jätteökningar någonstans?

Eller vad menar dom?
Citera
2021-01-15, 17:53
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
T.ex. så hade Sverige en större smittspridning initialt. Via en datormodell så kan man dra slutsatsen att om Finland haft samma initiala förutsättningar som Sverige så skulle dödsfallen varit identiska räknat per capita.

Det är därför felaktigt att dra slutsatsen att vår strategi är orsaken till att dödstalen är högre då dödstalen skulle varit liknande eller t.o.m. lägre i Sverige om det var ombytta roller.

Hälsningar
T*g*ell

Citat:
Ursprungligen postat av Stato
Att Sverige hade större smittspridning berodde ju på Tegnells vansinniga strategi. Finland har gjort rätt när Sverige har gjort fel i allt.
Med 10 000 döda och 500 000 bekräftat smittade är det ju rätt uppenbart att Sverige/Regeringen/FoHM/Tegnell inte gjort så bra ifrån sig.

Frågan är vad som hade varit mindre fel och vad det hade givit för resultat.

Om alla delar av landet som hade sportlov i vecka 9 hade stängts ned vecka 10 - 13 så hade säkert smittspridningen blivit mindre där, men

Vad har blivit fel i Region Skåne och VG som nu har jättemycket smitta, men inte hade så mycket smitta i våras?
Vad borde ha gjorts där och när?

PS
Finland klarar sig ju naturligtvis bra eftersom de fortsätter att sitta hemma ensamma som vanligt och dricka kosken och Lapin Kulta.

Norge är ett glesbefolkat land med en familj på vardera sidan om en fjord.

Danmark är tättbefolkat och där drar det iväg nu.

Så enkelt är det!
Citera
2021-01-15, 17:56
Medlem
Czechia 16.47 in Jan 14
UK 15.85 in Jan 14
Monaco 14.56 in Jan 14
Slovakia 14.21 in Jan 14
Lithuania 14.17 in Jan 14
Sweden 13.06 in Jan 14
Portugal 12.78 in Jan 14
Slovenia 11.75 in Jan 14
Hungary 10.96 in Jan 14
Citera
2021-01-15, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Någon som har statistik på hur många som dog i trafikolyckor, andra olyckor samt influensa och andra smittsamma sjukdomar???. Känns som de borde vara färre än vanligt och därmed sänka överdödligheten något.

*Sammanfattande data för dödsfall inom 30 dagar av laboratoriediagnos (all influensa),*
-År 2015-2016 till 2019–2020-
2015-2016, A(H1N1)pdm09, 8915 fall, 255 döda
2016-2017, A(H3N2), 13087 fall, 734 döda
2017-2018, B/Yamagata, 20438 fall 1012 döda
2018-2019, A(H1N1)pdm09, 12195 fall, 451 döda
2019-2020, blandad säsong, 8 074 fall 178 döda

2020-2021, en hittills utebliven säsong,,,, https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/a9433fcecdc24c788e11ea0d47fdf21b/v01-figur-influensa-pixlr.jpg

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-influensa/2019-2020/influensasasongen-2019-2020-sasongssammanfattning-final-v3.pdf
sid 16

*Omkomna i vägtrafik år 2020 = 190 döda*
https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/bilder/vag/statistik/omkomna-2020-vag.png
Citera
2021-01-15, 17:58
Medlem
Sverige åter i toppen på antal rapporterade döda per miljon invånare senaste veckan. Enligt World in Data (Sverige inte långt ifrån topplacering):

Czechia 16.47 in Jan 14
UK 15.85 in Jan 14
Monaco 14.56 in Jan 14
Slovakia 14.21 in Jan 14
Lithuania 14.17 in Jan 14
Sweden 13.06 in Jan 14
Portugal 12.78 in Jan 14
Slovenia 11.75 in Jan 14
Hungary 10.96 in Jan 14
Citera
2021-01-15, 17:58
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol

Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, nej, nej. Alla virus fungerar på det viset. SCoV2 är dessutom ovanligt stabilt med få mutationer i jämförelse med många andra virus.

Det här med att det skulle vara ett labbvirus har nu blivit avfärdat av så många experter att man kan lägga ner det spåret.
Generellt är det mest gynnsamt för ett virus att bli lindrigare och smitta lättare.
De som blir smittade av en mutation som gör att man blir sängliggande eller dör för ju inte smittan vidare lika effektivt som de som bara är lagom sjuka och går runt och sprider smittan i samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in