Citat:
Ursprungligen postat av
Beaver14
Jag har länge märkt en tendens här. De som "alarmerar" och är kritiska i allmänhet är också de som upplever att det är trängsel överallt och har mängder av nära som blivit svårt sjuka. Det kanske faller sig naturligt om ens närhet drabbas. Själv har jag erfarenhet av att mina grannars barn blev sjuka, den ena först och smittade antagligen den andra. Ja, det var säkert i skolan den första blev smittad. De blev lindrigt sjuka. Ingen av föräldrarna smittades, trots att ena barnet hostade där hemma i nästan en vecka.
I mina barns klasser har det varit ett par fall. Men det har stannat vid ett fall åt gången, ingen spridning inom klassen. De barnen borde därför ha blivit smittade utanför skolmiljön.
Min gamla mormor (85+) fick det, troligtvis på ett besök på akuten då hon annars bor hemma och isolerad. Multisjuk i övrigt så där var man ju lite orolig. Blev inlagd, mest för övervaknings skull. Hade lite andningsproblem ett par dagar men blev sen bra. Min mor som varit den som vårdat mormor på nära håll varje dag i mormors hem, blev inte smittad.
Trängsel har jag aldrig upplevt. Kanske för att jag håller mig ifrån det, har inte åkt kollektivtrafik sedan februari. Visst går det ibland inte att undvika, men det är förvånansvärt ofta som de mest kritiska är ute och ränner i affärer och i kollektivtrafiken.
Bägge mina barn har haft spridning på sina skolor (högstadiet och gymnasiet). Jag tror precis som du att en del har otur och känner flera som drabbats, andra känner ingen som drabbats. Jag har nära släkt på flera andra orter i Sverige (bland annat bruksorten där jag växte upp), där har i princip ingen drabbats.
Jag känner även flera som har haft tur också, exempelvis en bekants mor som rimligen borde ha gått bort då hon har Kol och knappt kan andas till vardags, hon har ofta använt syrgas. Hon klarade sig galant trots inläggning på sjukhus (aldrig på IVA dock) och andas lättare idag än innan hon hade Covid. Numera kan hon till och med gå på promenader vilket hon inte kunnat göra på ett par år. Hon behöver inte syrgas längre.
Att folk har så olika uppfattningar om sjukdomen beror mest troligt på att förutsättningarna för spridning är så olika. I en kommun är skolan en faktor för spridningen, på en annan inte. På en arbetsplats sprids viruset jättelätt, medan det på en annan liknande arbetsplats inte sprids så lätt. Vi kan alldeles för lite om hur viruset sprids i praktiken för att tvärsäkert kunna säga att det är på ett eller annat sätt. Det verkar ju inte ens som att samma restriktioner i en stad får samma effekt som i en annan stad. Än mindre att restriktioner i ett land får samma effekt som i ett annat land.
Mycket av detta kan också bero på att det verkar som om olika personer sprider viruset väldigt olika mycket. Om en person sprider viruset till 20 andra och man har ett R=1, då är det 19 smittade som inte sprider det till någon annan. Med 40 smittade totalt där ytterligare 20 smittade sprider viruset till ytterligare en person var så får man lustiga fenomen. Om man använder detta som grund för ett tankeexperiment så får man väldigt kraftig smittspridning på vissa delar av samhället, men inte på andra. Det kan därför vara väldigt slumpmässigt vart det sprids och inte. Små skillnader kan få väldigt stor betydelse...