2021-01-15, 16:41
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vi klipper in lite text:

Herd immunity by infection is not an option
/.../Additionally, given that seroprevalence is under 20% in most countries (6), these data suggest that without strict control measures, the epidemic would continue to accelerate for many months ahead, with an unacceptably high cost. The deaths that would accrue in pursuit of naturally acquired herd immunity would be catastrophic. Manaus has a particularly young population. In populations with a higher proportion of older people, the overall infection fatality rates would be higher, between 0.46% and 0.72% as seen in São Paulo (1). Applying age-specific infection fatality rates estimated from the Manaus data, a 76% attack rate would mean 350,000, 386,000, and 1.58 million deaths in the United Kingdom, France, and the United States, respectively.
/.../
What the findings of Buss et al. definitively show is that pursuing herd immunity through naturally acquired infection is not a strategy that can be considered. Achieving herd immunity through infection will be very costly in terms of mortality and morbidity, with little guarantee of success. Although the duration and effectiveness of immunity in reducing transmission with vaccination is unclear, experience across several infectious diseases suggests that immunity can be boosted safely through vaccination, if required. Even a mitigation strategy whereby the virus is allowed to spread through the population with the objective of keeping admissions just below health care capacity, as is done for influenza virus, is clearly misguided for SARS-CoV-2. Like SARS-CoV and MERS-CoV, this virus is optimally addressed with an aggressive suppression strategy (15). Governments need to focus on more precise NPIs, robust test/trace/isolate systems, border control measures, mass testing, better treatments, and development and delivery of vaccines (15). This is the most sustainable path for countries out of this pandemic.
https://science.sciencemag.org/content/371/6526/230

Ja då är det glasklart att platta kurvan för sjukvården inte är en evidensbaserad metod. Hoppas den här texten läses av dem på SVT som ska intervjua FoHM och dess grundare av den svenska strategin på söndag.

Att FoHM nu har ändrat sig gällande flockimmunitet och vill ligga närmare de andra länderna i EU, ska ju inte ignoreras utan kräver svar i form av erkännande av den svenska strategin. De måste hållas ansvariga även om dem nu kallar strategin något helt annat. För det är dess utfall av strategin man ser nu.
Citera
2021-01-15, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Och hur många sådana har egentligen fått vård? Skälvklart kan media alltid sniffa upp några enstaka, men helheten?
Jag känner två som legat på IVA och många fler som varit inlagda i åldern 40-50 år. Och detta är i min lilla vänkrets (lokalt och via jobbet).
Citera
2021-01-15, 16:46
Medlem
arbetets avatar
Han verkar vara lite av en drama queen men det är oroande med de nya mutationerna i UK, Sydafrika och Brasilien. Jag tror inte riktigt att Sverige fått in skiten, Vår spridning är mest en fråga om slappa åtgärder. Så vill det sig illa har vi det mesta framför oss under våren:

2 + 1 trådar:

Eric Feigl-Ding
@DrEricDing
10) Updated Brazil Brasiliens flagga variant thread Tråd on the epic surge and critical #COVID19 situation in Manaus.... and why we should all care.
https://twitter.com/DrEricDing/status/1350098150976073731?s=20

Eric Feigl-Ding
@DrEricDing
15) Updated long thread Tråd on Brazil Brasiliens flagga variant, now renamed P1 for the main one.
https://twitter.com/DrEricDing/status/1350095537236832263?s=20
The Brazil Manaus #COVID19 epidemic is getting epically worse. And many scientists suspect it might be because of the new Brazil P1 variant of #SARSCoV2, which has many multiple mutations. Quick thread
https://twitter.com/DrEricDing/status/1350039932090376193?s=20
Citera
2021-01-15, 16:48
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om man själv har skolbarn så brukar andra föräldrar till skolbarn vara väldigt överrepresenterade i ens sociala krets.

Enligt SCB så har 74 procent av Sveriges hushåll inte något hemmaboende barn (0-24 år):

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/hushall-i-sverige/

Baserat på att grundskolan bara är 10 år av barnets liv, är det sannolikt 85-90 procent av Sveriges hushåll som inte har ett hemmaboende grundskolebarn.

Du får räkna in helg- och varannanveckas-föräldrar också. Då drar barnen på sig viruset i skolan, och sedan springer de mellan mor-och-styvfar samt ett antal syskon å ena sidan, och far-och-styvmor och ytterligare ett antal syskon å andra sidan. Ibland finns det fler konstellationer än så också, inblandade (t.ex. att styvföräldrarna har barn sedan förr, som sedan åker med smittan till sina respektive bioföräldrar och deras nya partners och nya barn...). Det blir en väldig smittspridning.
Senast redigerad av Merwinna 2021-01-15 kl. 16:56.
Citera
2021-01-15, 16:49
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja den brasilianska varianten är skrämmande. Patienter som ventileras manuellt av andra människor genom mun mun metoden och sjukhuset skriker efter människor som kan hjälpa. Herregud vilken situation de har i Brasilien. Finns inget syre, som man kan ge patienterna.

https://www.theguardian.com/world/2021/jan/14/brazil-manaus-amazonas-covid-coronavirus

Om ni såg bilderna från Copacabanastranden så förstår man att det inte är någon mutations fel att det ballar ur i Brasilien..
Citera
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag känner två som legat på IVA och många fler som varit inlagda i åldern 40-50 år. Och detta är i min lilla vänkrets (lokalt och via jobbet).
Ok?

Vad jag har hört så är covid inte farligare än en förkylning. Jag är omgiven och vältränade personer som käkar anabola och äter rått kött och ingen har fått mer än en förkylning.

Har inte hört talas om någon som åkt in på IVA, mer än Adam Alsing. Men han var ju redan dödssjuk sedan innan enligt många.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Han verkar vara lite av en drama queen men det är oroande med de nya mutationerna i UK, Sydafrika och Brasilien. Jag tror inte riktigt att Sverige fått in skiten, Vår spridning är mest en fråga om slappa åtgärder. Så vill det sig illa har vi det mesta framför oss under våren:

2 + 1 trådar:

Eric Feigl-Ding
@DrEricDing
10) Updated Brazil Brasiliens flagga variant thread Tråd on the epic surge and critical #COVID19 situation in Manaus.... and why we should all care.
https://twitter.com/DrEricDing/status/1350098150976073731?s=20

Eric Feigl-Ding
@DrEricDing
15) Updated long thread Tråd on Brazil Brasiliens flagga variant, now renamed P1 for the main one.
https://twitter.com/DrEricDing/status/1350095537236832263?s=20
The Brazil Manaus #COVID19 epidemic is getting epically worse. And many scientists suspect it might be because of the new Brazil P1 variant of #SARSCoV2, which has many multiple mutations. Quick thread
https://twitter.com/DrEricDing/status/1350039932090376193?s=20
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja då är det glasklart att platta kurvan för sjukvården inte är en evidensbaserad metod. Hoppas den här texten läses av dem på SVT som ska intervjua FoHM och dess grundare av den svenska strategin på söndag.

Att FoHM nu har ändrat sig gällande flockimmunitet och vill ligga närmare de andra länderna i EU, ska ju inte ignoreras utan kräver svar i form av erkännande av den svenska strategin. De måste hållas ansvariga även om dem nu kallar strategin något helt annat. För det är dess utfall av strategin man ser nu.

Handlar kanske om den nya brasilianska varianten. Som twittraren ovan menar kan ha uppstått genom användande av monoklonala antikroppar eller konvalecensplasma hos immunkomprometterade patienter.
Citera
2021-01-15, 16:50
Medlem
Jag skrev ett inlägg idag om att utlänningar driver upp dödsoffer men ni förstår inte.
Citera
2021-01-15, 16:51
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du får räkna in helg- och varannanveckas-föräldrar också. Då drar barnen på sig viruset i skolan, och sedan springer de mellan mor-och-styvfar samt ett antal syskon å ena sidan, och far-och-styvmor och ytterligare ett antal syskon å andra sidan. Ibland finns det fler konstellationer än så också, inblandade (t.ex. att styvföräldrarna har barn sedan förr, som sedan åker med smittan till sina respektive bioföräldrar och halvsyskonen där...). Det blir en väldigt smittspridning.

Jag känner en sådan förälder nu. Ungen (9 år) bodde hos pappan och blev först sjuk, sen blev pappan sjuk och lämnade barnet till mamman som nu också är sjuk. Ungar smittar som fan.
Citera
2021-01-15, 16:52
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schadow
Jag skrev ett inlägg idag om att utlänningar driver upp dödsoffer men ni förstår inte.

Det är väl inte så konstigt? Utlänningar är inte vana vid den bakteriefloran som finns i Sverige. Om du har varit utomlands så förstår du vad jag menar.
Citera
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Och hur många sådana har egentligen fått vård? Skälvklart kan media alltid sniffa upp några enstaka, men helheten?
Sjukvård i allmänhet vet jag inte om det finns siffror på. Men utifrån siffrorna i SIR per i dag får jag det till att 1837 unika personer under 60 år har vårdats på IVA under pandemin. Av dem är 1029 50-60 år. Antalet unika personer över 60 år som IVA-vårdats under pandemin får jag till 2758. Med reservation för räknefel.

Av dödsfallen var strax över 90% 70 år eller äldre, när jag för ungefär en vecka sen senast kollade Socialstyrelsens statistik.
Citera
Medlem
När rapporterade egentligen Region Stockholm så få fall som 543 fall på en fredag, en "normal" vecka? Det är anmärkningsvärt vad det dippar i regionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in