2020-11-01, 11:40
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterChrister
Jag tror fortfarande att det är Robert Del Naja eller 3D som han kallas.

Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Banksy är en person, konstnärskollektivet Banksy är numera flera personer.

Banksy heter egentligen Robin Gunningham.
SVT2 sände ju i förrgår ett program om Banksy och förutom dessa två namn nämndes en tredje kandidat nämligen Jamie Hewlett.

Tycker Banksys: "Om du har något att säga och vill göra dig hörd måste du ta på dig en mask" ligger rätt för en seriös användare här på Flashback.
Citera
2020-11-04, 18:27
Medlem
blymes avatar
Jag ryser typ varje gång jag ser en art-piece av Banksy, hela idén kring "hemlighetsmakeriet" är så genialiskt.
Citera
2020-11-08, 19:31
Medlem
fjolla666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
av alla Banksy teorier så tycker jag denna är den dummaste.
Är väldigt mycket som pekar på att det är just han.
Varför är det den dummaste teorin enligt dig?
Citera
2020-11-11, 06:03
Medlem
Pynchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gohei65
Om han nu har gjort en jävla massa graffitimålningar på kända och offentliga platser som måste tagit dagar att göra, så måste ju en jävla massa folk sett honom. Ordningsvakter och poliser borde frågat vad fan han håller på med!
"The secret is hi-vis jackets and traffic cones. Nobody stops you if you have them."
https://www.theguardian.com/artanddesign/2019/dec/16/banksy-captured-steve-lazarides-photographer

Mycket talar för att det är Gunningham: https://www.dailymail.co.uk/femail/article-1034538/Graffiti-artist-Banksy-unmasked---public-schoolboy-middle-class-suburbia.html
Citera
2020-11-18, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Stor vän av invandring :

The British street artist Banksy has financed a boat to rescue refugees attempting to reach Europe from north Africa, the Guardian can reveal.

https://www.theguardian.com/world/2020/aug/27/banksy-funds-refugee-rescue-boat-operating-in-mediterranean
Ja, "han" är ju det..
Eller jag tror att "han" i själva verket är ett nätverk av flera personer.

Saken är det att 95% av alla graffare är vänster, har märkt det i Gbg när jag pratat med flera.
Jag har dock målat mycket till och från genom åren och är höger utav bara fan.
Citera
2020-12-24, 10:51
Medlem
Scalpings avatar
Hur som helst så är det ingen stor konst vi snackar om. Jävligt banalt skulle jag säga. Populistiskt och simpelt.

Skulle bli besviken om det rapparn från Massive Attack då han borde göra lite intressantare konst.
Citera
2020-12-24, 12:26
Medlem
gullfias avatar
Banksy är inte hemlig. Det är helt känt vem han är. Redan i början av 2000 talet började folk luska på det, och det tog inte alls lång tid att lista ut vem han var. Jag var i England då, och följde det, för att det var lite fascinerande.
Jag kommer inte ihåg namnet, men han bor i Bristol.

Det är helt säkert att det är den individen. Som extra bevis så har det dykt upp Banksy-målningar i New York just den helgen han var där m.m.

Han var på Sotheby's auktion för några år sen, för sina egna verk.
Så det där med att han skulle vara "hemlig" är helt enkelt inte sant. Han var hemlig under de första åren han verkade, vilket jag tror var i början av 2000-talet. Han har inte varit hemlig sen dess.
Citera
2021-01-07, 11:09
Medlem
grottmuttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Banksy är inte hemlig. Det är helt känt vem han är. Redan i början av 2000 talet började folk luska på det, och det tog inte alls lång tid att lista ut vem han var. Jag var i England då, och följde det, för att det var lite fascinerande.
Jag kommer inte ihåg namnet, men han bor i Bristol.

Det är helt säkert att det är den individen. Som extra bevis så har det dykt upp Banksy-målningar i New York just den helgen han var där m.m.

Han var på Sotheby's auktion för några år sen, för sina egna verk.
Så det där med att han skulle vara "hemlig" är helt enkelt inte sant. Han var hemlig under de första åren han verkade, vilket jag tror var i början av 2000-talet. Han har inte varit hemlig sen dess.
Såklart du inte minns vad han heter.. Han är hemlig.
Citera
2021-01-07, 11:13
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grottmuttan
Såklart du inte minns vad han heter.. Han är hemlig.
Man har hittat en kombination av bokstäver som är omöjlig att lägga på minnet. Genialt.
Citera
2021-01-14, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
SVT2 sände ju i förrgår ett program om Banksy och förutom dessa två namn nämndes en tredje kandidat nämligen Jamie Hewlett.

Tycker Banksys: "Om du har något att säga och vill göra dig hörd måste du ta på dig en mask" ligger rätt för en seriös användare här på Flashback.

Ingen har väl någonsin bevisat att Robin Gunningham ens är en riktig person.
Citera
2021-01-14, 20:26
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Hur som helst så är det ingen stor konst vi snackar om. Jävligt banalt skulle jag säga. Populistiskt och simpelt.

Skulle bli besviken om det rapparn från Massive Attack då han borde göra lite intressantare konst.
Mäkta intressant å få se vad du tycker är intressant stor tidlös avancerad o tilltalande konst som ställer Banksys om inte i skamvrån så åtminstone i skuggan av de alster du nu ska presentera för oss som uppskattar Banksy.
Citera
2021-01-15, 06:32
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Mäkta intressant å få se vad du tycker är intressant stor tidlös avancerad o tilltalande konst som ställer Banksys om inte i skamvrån så åtminstone i skuggan av de alster du nu ska presentera för oss som uppskattar Banksy.
ja finns hur mycket som helst som är mer intressant. Min avatar är en Basquiat tex som slår Banksy alla dar i veckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in