Citat:
Ursprungligen postat av
severustheemperor
När du pratar om intåget i Egypten, pratar du då inte om hebréer. Bilderna/målningarna, från den tiden visar på ett folk mitt emellan mulatt, och mörk afrikan!?
En liten fågel viskade i mitt öra att historian om att Judarna var slavar i Egyptien egentligen inte är deras egen historia utan den tillhör en annan relativt okänd folkgrupp som kallades Kaldéerna. Det var Kaldéerna som var förslavade i Egyptien, inte de s.k Judarna.
För övrigt viskade även samma fågel i mitt öra att Judarna inte började kallas för just Judar förens tidigt 1800-tal.
När det gäller teorin om khazarer så vet jag inte riktigt hur det ligger till. Kanske är det sant eller åtminstone lite sant. Men det känns nästan lite långsökt då jag tror att ashkenazim Judarnas historia är bra mycket äldre än så, kanske förekom en viss blandning med khazarer iom deras konvertering till Judendomen.
Sedan finns det ju många fler grupper än svarta som vill lägga vantarna på titeln som Hebréer, t.ex brittisk eller varför inte nordisk israelism, där tribe of Dan likställs med Danskarna.
Det är iaf väldigt intressant och ibland undrar man exakt hur mycket av historian vi får lära oss som faktiskt är sant. Det är nog inte helt galet att anta att det mesta vi får lära oss i skolan och samhället i stort är på ett eller annat sätt skitsnack oavsett om det gäller historia eller annat.
Lite halvt OT men har du hört talas om
Great Tartary? Jag tror personligen att vår historia som Européer har en mycket stark koppling till både östra Asien men också den nordamerikanska kontienten. Vår sanna historia är inget vi får ta del av, vinnaren skriver historian, och de främsta vinnarna sedan minst 1800-talet är trots allt Judarna.