Citat:
Ursprungligen postat av
hardusettminapa
Jo, utan nedstängningarna hade vi sluppit den ekonomiska katastrofen, den psykiska ohälsan och alla andra förödande effekter den medför. Liknelsen med säkerhetsbälte haltar eftersom säkerhetsbälte är bevisat att hjälpa vid bilolyckor, till skillnad från nedstängningar som helt saknar bevis för att fungera eller ha någon som helst effekt. Så det är nog du som inte tänkt varvet runt.
Och vad du påstod var att en rejäl lockdown i några veckor skulle svälta ut viruset. England och Irland är två levande bevis på att så inte är fallet.
Det finns ingen som helst anledning att ha några restriktioner, förbud eller nedstängningar överhuvudtaget. ÄVEN om de skulle hålla nere spridningen så är det inte en rimlig och proportionerlig reaktion eftersom priset är alldeles för högt i förhållande till vinsten. Det man får göra är att skydda sköra personer och arbeta med att förbättra folkhälsan. Samhället och världen ska, precis som vid alla tidigare pandemier, fortsätta precis som vanligt. Allt annat är ett brott mot mänskligheten.
Under svininfluensan körde man med den taktiken, att skydda de svaga med till exempel besöksförbud på äldreboenden, avstånd, hygien och stanna hemma vid symptom, det var inte tal om lockdowns.
Lockdowns leder som jag ser det till en bergochdalbanaeffekt.
Så länge man inte kan utrota smittan över hela jordklotet på en och samma gång kommer den tillbaks varje gång man släpper på restriktioner.
Att lockdowns inte får den effekt man eftersträvar har vi åtskilliga exempel på idag.
Att jämföra länder med varandra med avseende på antalet avlidna per miljon invånare och dra långtgående slutsatser säger inte så mycket då förklaringen till skillnader kan skilja sig åt länder emellan.
När flockimmunitet, naturligt eller med vaccin, uppnås upphör spridningen i stort sett helt.
Att många har avlidit i Sverige som jag ser det beror till stor del på att man inte lyckades skydda de svaga på äldreboenden, vårdinrättningar och grupper som inte förstår språket. I andra länder kan man troligen hitta likartade eller helt andra förklaringar till de siffror man har.
Oavsett lockdown så måste äldre och svaga få vård, det är
kontakten mellan omvärlden och de som ska skyddas som utgör risken att smittan kommer in på till exempel ett boende och kan spridas där. Obefintliga rutiner, materielbrist och hygiendisciplin, någonstans där finns facit till varför vi har runt 10.000 avlidna tror jag.
Att nu ropa på lockdowns, skolstängningar och annat är mest ett uttryck för panik anser jag.
Panik får man vid kunskapsbrist, dålig förståelse och bristande förtroende.