2021-01-12, 15:21
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag tror det handlar om ekonomi, det var reportage igår om Täby Vårdcentral där de sa att de måste anställa / avvara 2 stycken heltidsanställda till vaccinering, och det kostar om de ska vaccinera på helgen också. Det har ofta varit problem med ekonomin gällande ansvaret för vad som sägs ska göras och vad som görs.

https://www.tv4.se/klipp/va/13314180/88-ariga-kerstin-vantar-pa-vaccinering-jag-vill-ha-min-frihet

Kanske Röda korset eller Läkare utan gränser kan hjälpa kommunerna?
Citera
2021-01-12, 15:21
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag tror det handlar om ekonomi, det var reportage igår om Täby Vårdcentral där de sa att de måste anställa / avvara 2 stycken heltidsanställda till vaccinering, och det kostar om de ska vaccinera på helgen också. Det har ofta varit problem med ekonomin gällande ansvaret för vad som sägs ska göras och vad som görs.

https://www.tv4.se/klipp/va/13314180/88-ariga-kerstin-vantar-pa-vaccinering-jag-vill-ha-min-frihet

Tror att du är väldigt nära sanningen där. Ta även till att personal som ska ta emot vaccinet. Det ska lagras och några ska ansvara för det samt även personal som ska dokumentera mm. Det går rätt mycket personal för att detta ska fungera.
Generellt så är Sverige inte bra på detta då man hoppas att någon annan ska göra det. Kina kan bygga ett nytt sjukhus på några dagar medans Sverige behöver närmare ett år för att ändra en lag.

Tror vi ett större problem än vad man ge sken för. Om några veckor kommer nog kritiken om att det går för långsamt. Och tror även här vi kommer sticka ut emot våra grannländer. Obs att jag sa på sikt och inte idag.
Citera
2021-01-12, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
De räknar med att den engelska varianter kommer att vara dominerande i februari och då kommer talen att gå upp i Danmark.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/1076-testet-positiv-med-coronavirus/8427324

Du tror ikke den også spreder sig i Skåne?
Citera
2021-01-12, 15:25
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Kanske Röda korset eller Läkare utan gränser kan hjälpa kommunerna?

Ja och + att många äldreboenden har fått in smitta på sina boenden. Då kan man ju inte vaccinera de äldre?
Hela Vansbro läste jag precis hade smitta inne på sina äldreboenden.

Citat:
Det finns nu covidsmitta på samtliga äldreboenden i Vansbro kommun, rapporterar SVT Dalarna.

Både boende och personal har blivit sjuka.

Nu vill kommunen därför prioritera om.

Eftersom alla boenden vaccinerats klart var nästa vaccineringsperiod i första prioritetsgruppen tänkt att inledas om två veckor, vecka 4.

I stället vill kommunen nu att omsorgspersonal får börja vaccineras redan nästa vecka.

”Vi följer Region Dalarnas direktiv gällande vaccinationsprioritering. En omprioritering är på gång, vilket kan innebära att omsorgspersonal börjar vaccineras redan nästa vecka. Beslut från regionen väntas inom kort.”, skriver kommunen på sin hemsida.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2021-01-12, 15:26
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
"Vaccin ger immunitet, men inte åt alla." : Vad bygger du det på?
För övrigt så är inget vaccin godkänt. De har alla "nödgodkännande"!

Du kan säkert hitta mycket mer med lite andra sökord.
Google search: "medical personal do not take covid vaccin"
https://www.google.com/search?biw=1680&bih=907&ei=7an9X8ztIcvIrgTUj5KwCw& q=medical+personal+do+not+take+covid+vaccin&oq=med ical+personal+do+not+take+covid+vaccin&gs_lcp=CgZw c3ktYWIQAzoGCAAQChATUKRIWLp3YL98aABwAHgAgAFniAHLCZ IBAzcuNpgBAKABAaoBB2d3cy13aXrAAQE&sclient=psy-ab&ved=0ahUKEwiMmJTRxZbuAhVLpIsKHdSHBLYQ4dUDCA0&ua ct=5

Det är inte något nödgodkännande på Pfizer BioNtechs vaccin.
AZ har fått ett nödgodkännande i GB, men EU kommer nog inte att släppa igenom AZ:s vaccin med nödgodkännande.

Om du läser vilka krav som ställs för att ett vaccin ska godkännas så förstår du varför jag skriver som jag skriver.

"Some healthcare workers refuse to take COVID-19 vaccine" lyder många artiklar.
Inget konstigt om vårdpersonal ar ungefär samma motstånd mot vaccin som andra grupper i samhället.
Citera
2021-01-12, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Måste allt vara så väldigt jämlikt?
Vissa har tur och andra har otur helt enkelt!

Om du vill läsa studien så är det väl bara att googla.
FHM tycker det är viktigt, jag blev bara förvånad att inte det var det viktiga som noterats.

I övrigt tolkar jag studien som att man återigen kommit fram till att män drabbas värre än kvinnor av covid-19.
Men man publicerar som att grundskolelärare är mindre mottagliga.
Citera
2021-01-12, 15:27
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Du tror ikke den også spreder sig i Skåne?
Importen från Danmark har väl i princip stoppats. Frågan är ju om den redan finns i någon större omfattning här i landet.
Citera
2021-01-12, 15:28
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Moderna och Pfizers vaccin är väl av samma typ och använder samma teknik?

Kanske inte är lämpligt, men rent teoretiskt borde det antagligen fungera att ta första dosen av den ena och andra dosen av den andra. Eller hur?

Ska bli spännande att se när man kan få bli vaccinerad. Borde komma i gruppen efter "vanliga" 70+ tänker jag.
Så har jag fattat det också, men det är ingen godkänd metod.

Samma sak med AZ och Sputnik V.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nu är det dags att börja pressa regionerna istället. I denna fråga angående bunkrande av vaccin kan FHM inte vara mer tydliga.

Hvis 80.000 personer vaccineret nu svarer det ti 29% af de indtil nu leverede 274.250 leverede vaccinedoser:

https://platz.se/coronavirus/
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Ser ut som en väldigt simpel studie där man bara räknat antal och inget mer.
Att ha detta som underlag för att förkunna att grundskole om underlag för att förkunna att grundskolelärare är mer motståndskraftiga mot covid-19 känns inte särskilt väl underbyggt.
går jag efter mina egna observerationer så är det fler tjejer runt 20-30 som är lärare i grundskolan än som är aktiva i samhällets övriga yrken.
Enbart det kan kanske förklara resultatet?
Nej eftersom det var både justerat efter kön och ålder, vilket du skulle ha sett om du verkligen läste studien.
Citera
2021-01-12, 15:29
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Tar tre veckor innan vaccinet får effekt. Så det finns möjlighet att du går och tar sprutan på morgonen, blir smittad på eftermiddagen och sjuknar in fem dagar efteråt. Och under tiden smittat ytterligare några.
Det tar 10 dagar innan vaccinet börjar verka och ge skydd. Sedan växer detta under tiden till 21 dagar efter första sprutan och då bör man få den andra sprutan för att få ett mer fullgott och mer långtidssäkert skydd.

Man har alltså inte fullgott skydd förrän efter andra sprutan men ett viss skydd börjar byggas upp redan efter 10 dagar.

Här finns en bra graf som visar hur det ökar.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/da-borjar-vaccinet-skydda-reaktionen-efter-14-dagar/
Citera
2021-01-12, 15:30
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag menade: smittade av den som ger vaccinet, eller andra som väntar i samma väntrum, eller på grund av rörelsen när så många människor ska ut på stan samtidigt och ta sig till sitt vaccinationsställe, t.ex. med buss, etc. etc..

INGET vaccin (som vi känner till) använder förslöade covid 19-virus, så det är helt omöjligt att någon ska kunna få det av själva vaccinet.
Okej, sorry!
Så kan det säkert bli ibland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in