2021-01-12, 15:06
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Privata företag i allmänhet och de som ställer sina lägenheter till förfogande i synnerhet väljer naturligtvis själv vilka som de hyr ut till.

Det är märkligt det här med brölhögern, de verkar ha en närmast manisk bild av att de är berättigade till allt möjligt, inklusive diverse företags/näringsidkares tjänster samt privatpersoners egendom, trots att dessa företag tydligt aviserar att de inte vill ha dem som kunder och privatpersoner bekräftar att de inte vill ha med dem att göra över huvud taget.
Vart tycker du gränsen ska gå för privata företags möjlighet till begränsningar p.g.a. politiska åsikter?
Skicka och ta emot post och paket, sjukvård, resa till och från jobbet, internetabonnemang m.m.
Beskriv gärna tack.

Hade du suttit tyst om Ungerska företag hade sett till att begränsa sina kunder för de som är vänster?
Citera
2021-01-12, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bodvahr
Om butiken kastar ut dig för att du heter Leif, så är det en godtycklig orsak och det vore ett problem. Om du däremot har för vana att ställa dig vid köttdisken och skrika att köttet inte är nötkött utan kommer från nödslaktade hästar och är fuskkött fuskkött fuskkött, så har jag inget problem med att butiken förklarar dig som icke önskvārd.
Om hälften av butikens kunder skriker att det är fuskkött fuskkött fuskkött så gissar jag på att dom flesta hade velat ha ett test på köttet och om det uteblir hade nog många handlat sitt kött någon annanstans.
Citera
2021-01-12, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
USA´s högsta domstol har fastställt för inte så länge sedan att näringsidkare i allmänhet har rätt att välja bort kunder, även baserat på egna och godtyckliga åsikter om (exempelvis) sexuell tillhörighet och kön, som då skulle ansetts diskriminerande i andra sammanhang.

Ditt "förtydligande" är inte heller det relevant, eftersom det inte relaterar till verkligheten. Dvs det finns inget monopol i USA eller någon annan stans i den civiliserade världen av den typ (matbutiker) du vill jämföra med.

Så du klarar inte av att svara på den ganska så raka frågan då? Jag vet att det inte finns ett sådant företag, det är inte relevant för frågan. Det var en hypotetisk fråga.
Citera
2021-01-12, 15:09
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Inte för jag är en supporter av maga, men de är inte i närheten av lika extrema som blm och hong kong demonstranterna, än mindre al-Qaida. Ni kommer med väldigt ointelligenta och tramsiga argument.

"Hong kong demonstranterna" slåss bokstavligen för sina liv och sin barns framtid mot en av världens absolut värsta diktaturer. Alla jämförelser med demokratiska länder ska tas ur den kontexten.

Vad gäller "BLM" så tror jag mig veta att ingen som deltagit i de protesterna gripits/lagförts som misstänkta för terrorism, i motsats till hittills minst 25 fall i samband med händelserna den 6/1. Alla jämförelser ska tas ur den kontexten.

Ovanstående är vare sig "ointelligent" eller "tramsigt", utan fakta. Dina åsikter å andra sidan, är inte fakta, knappast ej heller argument.
Citera
2021-01-12, 15:09
Medlem
Citat:
Om de bara planera att demonstrera så nej. Även al-Qaida ska ha samma rätt att demonstrera som alla andra, ingen skillnad. Planera de ett terroristdåd så är det en annan sak.

Inte för jag är en supporter av maga, men de är inte i närheten av lika extrema som blm och hong kong demonstranterna, än mindre al-Qaida. Ni kommer med väldigt ointelligenta och tramsiga argument.
Med facit på hand så var delar av MAGA väldigt extrema, det är därför denna tråd existerar.
Citera
2021-01-12, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Om hälften av butikens kunder skriker att det är fuskkött fuskkött fuskkött så gissar jag på att dom flesta hade velat ha ett test på köttet och om det uteblir hade nog många handlat sitt kött någon annanstans.
Det är så det fungerar i ett fritt land. Men man ska inte kunna anklaga en butik för att sälja fuskkött efter att det är testat som prima oxfilé.
Citera
2021-01-12, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2

Nu fanns det ju ingen annanstans att handla, men eftersom butiken vet att det ār prima nötkött de säljer så väljer de naturligtvis att kasta ut Leif för att han inte skall lura i andra kunder att det är fuskkött.
Citera
2021-01-12, 15:15
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Eftersom du inte verka förstå poängen. Så för förtydliga. Om ett företag äger alla matbutiker, så tycker du det är helt oproblematiskt om den börja blocka vissa personer ifrån att handla där baserat på helt godtyckliga orsaker?

Om butiken har regler för den som vill handla där, och någon inte vill följa de reglerna, så ser jag det som helt oproblematiskt om de blir nekade, svar ja.
Citera
2021-01-12, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Restad
Nassar har samma interligensnivå som hundar, de gör som husse säger.
Och varför är Trump ansvarig i BLM-fallet? Din jämförelse med hund och husse fallerar där om du inte menar att du tror att BLM är en samling Trump-supportrar?
Citera
2021-01-12, 15:18
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Vart tycker du gränsen ska gå för privata företags möjlighet till begränsningar p.g.a. politiska åsikter?
Skicka och ta emot post och paket, sjukvård, resa till och från jobbet, internetabonnemang m.m.
Beskriv gärna tack.

Det som du räknar upp är samhällsviktiga funktioner som redan i dag skyddas i lag både i USA och Sverige. Så ska det fortsätta vara. Även självbekända nazister och annat avskum ska ha tillgång till sjukvård, lokaltrafik etc.

Att diverse MAGA-kultister, konspirationsteoretiker, rasister och diverse extremister blir avstängda från Twitter för att de trots upprepade varningar inte kan hålla sig till regelverket är däremot inte samhällsviktigt.

I övrigt ska näringsidkare som tillhandahåller tjänster och varor generellt vara fria att välja vilka kunder de vill erbjuda sina tjänster, och vilka de inte vill göra affärer med, givet att det inte handlar om ren diskriminering av (exempelvis) funktionshindrade människor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bodvahr
Om butiken kastar ut dig för att du heter Leif, så är det en godtycklig orsak och det vore ett problem. Om du däremot har för vana att ställa dig vid köttdisken och skrika att köttet inte är nötkött utan kommer från nödslaktade hästar och är fuskkött fuskkött fuskkött, så har jag inget problem med att butiken förklarar dig som icke önskvārd.

Även om det är den enda matbutiken som finns i hela världen?

Men om de skriker äkta prima kött så är det ok?
Citera
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är så det fungerar i ett fritt land. Men man ska inte kunna anklaga en butik för att sälja fuskkött efter att det är testat som prima oxfilé.

Nej, och står ägaren av den konkurrerande köttbutiken och uppmanar folk att gå och "protestera utav helvete" när livsmedelsverket ska till att stämpla köttet som "slutgiltigt godkänt som prima vara" kan man tänka sig att tålamodet tryter ytterligare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in