2021-01-12, 14:09
Medlem
Wajis avatar
Det här blir veckan när passerar 10000 döda. Jag tycker Tegnell ser mer och mer besvärad. Han håller kortare tal pga av det är ingen ide att försöka ljuga.

Hoppas någon journalist kan ställa frågan hur många som dör på IVA? Med tanke på 234 ny döda idag så skulle jag vilja veta hur många av dom som legat eller låg på IVA.
Finns ju fortfarande de som jublar när IVA går ner men blundar för hur många som dör. Blir verkligen helt galen diskussion.

Hoppas att någon gör det som sagt så vi kan få en klarhet hur många som hela tiden åker in och ut på IVA.
Citera
2021-01-12, 14:09
Medlem
Beaver14s avatar
De flesta rapporterade dödsfall idag har ändå en mer "normal" eftersläpning (<14 dagar). Men det trillar ju även in en del på jul- och nyårsdagarna. Imorgon tror jag att det kommer att komma ifatt en stor klump gällande de som avlidit utanför sjukhus under jul- och nyårshelgen.

Samtidigt är det ju så att det är färre som avlider utanför sjukhus nu jämfört med i våras, nu när fler tas in på sjukhus jämfört med tidigare. Så det kanske inte behöver vara de där 1000 saknade dödsfallen som vissa prognoser anger. Men jag vet inte.
Citera
2021-01-12, 14:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Suck...Jag har inte påstått att viruset inte existerar eller att vi ska ta bort dom restriktioner som vi har.
Jag är emot att som ni ta till vad som helst bara för att det skulle minska smittan.

Det man måste inse är att den totala folkhälsan är det viktigaste och framförallt våra barn och unga som faktiskt om man ska hårdra det går "före" Agda 92 år.
Kan man tex förhindra att 10st extra tonåringar hoppar framför tåget så är det värt rätt många 90-åringar.
Det kanske låter grymt men så är det, 2 extra levnadsår mot 75.

Det finns ett gäng autister här inne som helt snöat in på att stoppa smittan till vilket pris som helst.
Man kan bara se ett mål och är totalt avskärmad för konsekvenserna.

Men visst om vi nu skulle vilja stoppa den här pandemin så är det inte speciellt svårt egentligen eller hur? Vi kör en "Wuhan" och stänger ner precis allt och svetsar igen dörrarna så är skiten borta på 3 veckor.

Varför gör vi eller några andra demokratiska länder det då? Kan det vara för att konsekvenserna blir värre än viruset kanske?

Nu tror jag jag inte att 10 tonåringar tar livet av sig för att de får 4 veckors distansundervisning. Finns väl massor av demokratiska länder som stängt ned alla möjliga former av verksamheter, inkl skolor i syfte att trycka ned smittspridningen? Ibland undrar jag vilken gruppering som autister här. Vi som förordar mer åtgärder, eller den grupp som inte vill ha några restriktioner...
Citera
2021-01-12, 14:10
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sting4488
Har viruset blivit dödligare?
Dör ju enormt många i Sverige just nu, trots vården blivit bättre på att behandla.
Trots det snart gått ett år så blir ju inget bättre, hur är det möjligt 2021, har inte världen kommit längre i utvecklingen?

Som sagt - det är effekten av Black Friday, öppna skolor, öppen kollektivtrafik, inget utegångsförbud på kvällar och nätter, hittills inga polisiära befogenheter o.s.v.. Det finns ju fortfarande ingen bot emot själva viruset, när man väl har fått det. Bara sådana metoder som ger lite lindring, medan kroppen försöker värka ut infektionen själv (syrgas, vätskedropp, cortison etc.).
Citera
2021-01-12, 14:11
Medlem
docentdisciplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sting4488
Har viruset blivit dödligare?
Dör ju enormt många i Sverige just nu, trots vården blivit bättre på att behandla.
Trots det snart gått ett år så blir ju inget bättre, hur är det möjligt 2021, har inte världen kommit längre i utvecklingen?

Runt jul och nyår ökade antalet avlidna ganska markant i några regioner som rapporterar in snabbt t ex Jönköping. Förmodligen samma trend i andra regioner. Det har att göra med flera faktorer, men en faktor är bemanning och erfarenhet hos vårdpersonal som alltid, under dessa helger, är begränsad och detta bidrar till högre mortalitet. Sedan finns det en fotokronobiologisk effekt så här års, det är något med avsaknad av solljus, men mer mörker som gör att dödlighet är högre. Den är högre så här års även om det inte är något virus som cirkulerar.
Det är bara några av flera faktorer som samspelar.
Citera
2021-01-12, 14:11
Medlem
K.G.Hammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Fast samma rapportering har ju skett i andra länder ungefär samtidigt.
Därmed låter det du skriver som en konspirationsteori.

Jag förstår faktiskt inte hur du tänkte med samma rapportering i andra länder när vi pratar om SVT:s och SR:s rapportering om pandemin i Sverige.

Men även i internationella sammanhang sticker svensk public service ut med t ex desinformationen om munskydd. SVT:s desinformation om andra vågens utveckling i Europa i augusti och september var bedräglig. SVT spred rena lögner som påverkade svenska folket och är en av anledningarna till att många svenskar var helt oförstående och oförberedda när andra vågen slog till hos oss.
Citera
2021-01-12, 14:12
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Nu är vi på väg ner.
- IVA ner
- Sjukhusinläggningar ner
- Smittade ner
Citat:
Under årets första vecka (4-10 januari) registrerades 10 066 nya fall av covid i Skåne. Det är den högsta veckosiffran hittills.
Men utvecklingen skiljer sig kraftigt åt mellan de olika åldersgrupperna.
• Av den gångna veckans nya fall var sju av tio smittade yngre än femtio år. Denna grupp står också för 91 procent av ökningen i smittspridningen.
• I åldersgruppen över 70 år registrerades tvärtom fem procent färre nya fall av covid under förra veckan jämfört med veckan före. Här minskade alltså smittspridningen. Och bland dem mellan 50 och 69 ökade den bara blygsamt.
https://www.sydsvenskan.se/2021-01-12/smittspridningen-i-skane-okar-mest-bland-yngre-sju-av-tio

Verkar vara de som är under 50 år som är drivande i smittspridningen i Skåne. De äldre sköter sig och håller avstånd. Bör ju påverka sjukhusinläggningarna positivt närmaste tiden i Skåne.
Citera
2021-01-12, 14:12
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
2019 dog 1269 personer av självmord, vilket naturligtvis är djupt tragiskt, men det behöver ju ställas i relation till antalet dödsfall i Covid vilket är många gånger fler. Hur många som får livslånga skador av Covid vet vi inte än, men det är med stor sannolikhet många gånger fler än de som dött.

Att Covid bara handlar om 92-åringar är en felaktigt bild även om 95% är 50+

Av två onda ting väljer man det som är minst dåligt.

Livslånga skador av covid tror jag personligen till 70-80% är skitsnack.
Att ha symptom ett halvår eller mer betyder inte att det är livslångt.

Det finns säkerligen ett fåtal som får det i varierande grad men inte i närheten av vad media målar upp.

Jag kommer ihåg jag läste en artikel i början där ett gäng läkare hade en fb-grupp där dom till och med skojade om att "vänta bara snart kommer första patienten med kronisk coronit"

Det är bara och titta sig omkring jag börjar känna en väldigt massa människor som haft sjukdomen och förutom smak/luktproblem så känner jag inte till någon som har långtidssymptom

Det är skillnad på om en människa förlorar 1-2 år eller 60-70 år av sitt liv.
Citera
2021-01-12, 14:13
Medlem
Wajis avatar
Kors i taket. MSB erkänner för första gången att förtroendet sjunker för alla myndigheter. Det trodde jag aldrig de skulle våga säga. Sent ska syndarna vakna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Det här blir veckan när passerar 10000 döda. Jag tycker Tegnell ser mer och mer besvärad. Han håller kortare tal pga av det är ingen ide att försöka ljuga.

Hoppas någon journalist kan ställa frågan hur många som dör på IVA? Med tanke på 234 ny döda idag så skulle jag vilja veta hur många av dom som legat eller låg på IVA.
Finns ju fortfarande de som jublar när IVA går ner men blundar för hur många som dör. Blir verkligen helt galen diskussion.

Hoppas att någon gör det som sagt så vi kan få en klarhet hur många som hela tiden åker in och ut på IVA.

Nyinläggningar på IVA kanske är bättre att kolla på?

Annars är det ju som du säger - det står en anställd och bonkar ihjäl de så fort de läggs på IVA så blir antalet på IVA lägre.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.vtfstart

Vet inte om hur eller om det är fördröjning i rapporteringen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Ser bra ut när man tar bort tokigheterna i efterhand.

Vad du egentligen skrev:

Hade det varit mindre så hade du sagt "Det var som jag sa - de håller tillbaka och mörkar". Hade det blivit mer så hade du sagt "Precis som jag sa - över 300!!! AVGÅ TEGNELL!!"

Nej, min huvudgissning var just 210-270, vilket jag skrev.
Vet du vilken siffra som ligger i mitten av dessa (medianen)? 240. Att jämföra med vad facit är: 234.

Jag förstår att du är avundsjuk på mina gissningar. Jag har varit nära hela tiden - medan du alltid gissat ständigt galet.
Citera
2021-01-12, 14:14
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji

Det där korrelerar ju. Ju färre som ligger och läggs in på IVA innebär sjunkande dödstal eftersom det indikerar att smittspridningen avtog några veckor tidigare.

Håller dock med om att det vore bra att se mer siffror på exakt hur in- och utflödet ser ut. Dela upp med inskrivna, avlidna och utskrivna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in