2021-01-12, 08:04
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Du kan tro vad du vill, de erfarenheter jag har från mina barns vänner är att det är samma barn som har problem nu som är mobbade i skolan. Hade de tillhört de "populära barnen" så hade de inte varit osäkra och vågat ta kontakt med de vänner de har i skolan även utanför skoltid. De populära barnen sitter ofta i grupper om två-tre personer hemma hos varandra under distansundervisningen, medan de mindre populära barnen med stukat självförtroende sitter ensamma hemma. Det är verkligheten.
Att hierarkierna bland eleverna bryts ner kan ju bara gynna de "impopulära" barnen. Det är inte deras fel att de är "impopulära" utan det är ju något de "populära" barnen skapat.

Att de slipper tryckas ner och mobbas varje dag kan bara vara positivt. Det finns massor av elever som inte annat vill än att få studera i lugn och ro utan att störas av socialt tjafs.
Citera
2021-01-12, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ja, det är det. Jag tror dock att vi kommer att få anpassa vaccinerna vad det lider. Om vi tittar på de övriga HCoV:s vi har så bör SCoV2 fungera likadant. D.v.s. att så småningom runda immunförsvaret genom mutation som antigenisk drift. Förhoppningsvis blir viruset mildare i processen. Så vi kommer att ha eländet kring oss under lång tid framöver men under kontrollerade former.

Ja, detta kommer garanterat att bli likadant.
Citera
2021-01-12, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Att hierarkierna bland eleverna bryts ner kan ju bara gynna de "impopulära" barnen. Det är inte deras fel att de är "impopulära" utan det är ju något de "populära" barnen skapat.

Att de slipper tryckas ner och mobbas varje dag kan bara vara positivt. Det finns massor av elever som inte annat vill än att få studera i lugn och ro utan att störas av socialt tjafs.

Så att sitta ensammen hemma utan sociala kontakter är bättre?
Citera
2021-01-12, 08:10
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hur mycket har självmorden och misshandeln ökat då?
Sådana här saker är givetvis tragiskt, men vi kan inte bara låtsas som att viruset inte existerar. Det fungerar inte så. Inte ens om regeringen skulle släppa på sina restriktioner och rekommendationer skulle saker och ting bli som innan. Det måste man inse. Stod att ohälsan ökade under sommaren, men vilka skarpa rekommendationer fanns det som begränsade folks frihet under sommaren egentligen? Jag kan bara komma på att nöjesfält hade stängt, samt olika sportevenemang. Det var möjligt att resa för den som vågade, men många avstod förstås i och med den osäkerhet som var. Inte minst globalt. Många drar sig för att resa med risk för att bli allvarligt sjuka, eller bli sittande någonstans. Inte kul alls, speciellt inte om man reser med barn.
Det enda som jag tror kommer sätta P för det elände vi upplever är om tillräckligt många blir vaccinerade så att sjukdomen mer eller mindre utrotar sig själv.

Den som är rädd kan stanna hemma. Svårare än så är det inte. Vad jag vänder mig emot är att sådana som du kräver att alla andra också ska stanna hemma även fast de inte vill och inte är rädda. Den nivån av egoism och entitlement sådana som du uppvisar har jag aldrig sett maken till tidigare. Det har varit hemskt att skåda under det här året och det har förändrat min syn på mänskligheten för alltid. Hur fruktansvärt obehagliga människor kan bli när de känner sig hotade och rädda. Som en sekt.

Vi kan inte låtsas som att viruset inte existerar säger du. Nej det behöver vi inte göra. Men ge mig EN bra anledning till varför vi ska ha några som helst restriktioner, förbud och inskränkningar i människors frihet.
Citera
2021-01-12, 08:13
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Så att sitta ensammen hemma utan sociala kontakter är bättre?
Det finns inget barn utan sociala kontakter idag med all teknik. Skillnaden är att de slipper påtvingade sociala kontakter. Jag vill påstå att det är "populära" elever om är ensammast när de inte kan styra och ställa som vanligt.
Citera
2021-01-12, 08:15
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talamus
Idag börjar det vaccineras viss vårdpersonal på Södersjukhuset i Stockholm

Även personal inom äldreomsorg, psykiatri, LSS. Det ska bli intressant att se hur många som kommer att vaccinera sig.
Citera
2021-01-12, 08:19
Medlem
Citat:
Det finns inget barn utan sociala kontakter idag med all teknik. Skillnaden är att de slipper påtvingade sociala kontakter. Jag vill påstå att det är "populära" elever om är ensammast när de inte kan styra och ställa som vanligt.

Medan jag hävdar att tekniken gör dem än mer ensamma. Jag tror inte vi kommer längre i den diskussionen dock.
Citera
2021-01-12, 08:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Den som är rädd kan stanna hemma. Svårare än så är det inte. Vad jag vänder mig emot är att sådana som du kräver att alla andra också ska stanna hemma även fast de inte vill och inte är rädda. Den nivån av egoism och entitlement sådana som du uppvisar har jag aldrig sett maken till tidigare. Det har varit hemskt att skåda under det här året och det har förändrat min syn på mänskligheten för alltid. Hur fruktansvärt obehagliga människor kan bli när de känner sig hotade och rädda. Som en sekt.

Vi kan inte låtsas som att viruset inte existerar säger du. Nej det behöver vi inte göra. Men ge mig EN bra anledning till varför vi ska ha några som helst restriktioner, förbud och inskränkningar i människors frihet.

Nu finns ju inga regler kring att alla ska stanna hemma, så vad gnäller du om egentligen?

Fördelen med om ALLA stannade hemma med sina ev familjer i 3-4 veckor utan kontakt med någon annan skulle ju vara att vi skulle kunna svälta ut viruset. Dvs, få ned smittspridningen rejält i samhället. Jag tror inte heller det är jätteeffektivt att hålla på och smådutta med mindre åtgärder hit och dit. Hade vi kört en rejäl lockdown hade man kunna trycka tillbaks smittan ordentligt på kort tid, inte bara hålla den på en jämn alldeles för hög nivå. Det hade varit en enorm fördel speciellt nu när vi har jättehög samhällssmitta (som troligen nu ändå sjunkit tack vara jullovet), men frågan är om det kommer vara tillräckligt? En rejäl lockdown hade gjort susen i det här läget.
Vaccinet kommer ju under våren och framåt sommaren kan vi förhoppningsvis lägga det här bakom oss. Det handlar om att minimera skadorna fram till dess. Det är redan på tok för många som har fått sätta livet till. Dessutom har vi byggt upp en vårdskuld som är astronomisk. Detta pga den höga smittspridningen i samhället. Sveriges hantering kan tyvärr bara sammanfattas med ett enda ord: Fiasko.
Citera
2021-01-12, 08:20
Medlem
arbetets avatar
Hade situationen kunnat vara annorlunda idag? Om alla länder hade agerat som Nya Zeeland m.fl. t.ex. med stränga restriktioner och lock-downs i tidigt skede. Kanske, kanske inte. Jag tror dock att det var mutationen D614G som uppkom i Europa och var mer virulent som bidrog till den stora smittspridningen. Det var också den som spreds i New York under våren 2020. Vad kan vi dra för slutsatser av det? Det är oroande med de nya mutationerna som vi ser och vi bör göra allt för att specifikt bekämpa dem. Här en intressant artikel om det:

We lost to SARS-CoV-2 in 2020. We can defeat B-117 in 2021

https://www.statnews.com/2021/01/09/we-lost-to-sars-cov-2-in-2020-we-can-defeat-b-117-in-2021/

Än så länge verkar både vacciner och immunförsvar fungera som tur är. Men det kan förändras. Det kan mycket väl visa sig att man visserligen får ett skydd men inte ett steriliserande och man blir återinfekterad kanske asymtomatisk eller med milda symptom. Det är ju bra att man trots allt är skyddad mot svårare förlopp men man riskerar fortfarande att sprida viruset vidare då.
Citera
2021-01-12, 08:20
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Jag kan inte hitta igen data för IVA patienter på Israels datasida. Dom verkar ha stuvat om där. Kan du se det?
https://datadashboard.health.gov.il/COVID-19/general

Det jag hittar är allvarligt sjuka men jag fattar inte vad det betyder när antalet börjar på 0

Sedan finns det en kolumn längre ned som heter allvarligt sjuka och andningsstöd. Där kan man välja månad -sedan början -sista 14 dagarna osv.
Jag ställde på sedan krisens början då ser man dagligen från 2 mars till den 11 januari, allvarligt sjuka 1065 och andningsskydd 265.
Men vad som är vad fattar jag inte.
Jag kan endast översätta till svenska, kanske lättare om man översatte till engelska
Citera
2021-01-12, 08:31
Medlem
Citat:
Ändå känns fördelarna överväga nackdelarna.

Appen tar man naturligtvis bort den dag den inte behövs längre.

Ja der er kun fordele, for myndigheder har allerede mulighed for at hente oplysninger fra teleselskaber om personers fysiske placering, i tilfælde af behov for viden af denne art når forbrydelser skal opklares.

Så befolkningen er allerede overvåget, og appen gør hverken fra eller til for almindelige lovlydige borgere, som intet har at frygte fra myndighedernes side.
Citera
2021-01-12, 08:38
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Även personal inom äldreomsorg, psykiatri, LSS. Det ska bli intressant att se hur många som kommer att vaccinera sig.

80 000 vaccinerade i Sverige hittills.
En sån låg siffra jämfört med andra länder att man skäms.

Vi ligger på samma nivå som U-länder i Afrika och Arabien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in