2021-01-10, 22:42
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Jag utgår från att du själv såg att Diggins släppte förbi Sundling strax innan. Helt frivilligt.

Och inte mycket tyder på att Sundling och Ribom "bromsade", de såg till att ligga före där det blev smalare vilket är smart, Diggins kunde därmed inte KÖRA OM när Ebba stack. Det är väl helt jäkla normal sprinttaktik.
Syftet är uppenbar obstruktion vilket är jag tycker är dåligt beteende. Nu är Emma och Jonna genomsnälla personer så jag tror inte deras avsikt är att förstöra utan de vill hjälpa sin kompis. Men jag tycker de gör det på helt fel sätt. Man kan göra som de gjorde i sprint för att dra ned farten men det är givetvis något helt annat än de som gjordes nu, hade det varit en sprintkvart och de gjort så för att Ebba skulle gå till semi så hade jag också tyckt att det varit mycket fult.
Citera
2021-01-10, 22:44
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Diggins hade ändå bra chansar att ta sig förbi dom innan backen koll rakstäckan ca 60 sek innan backen gyllen läge att avancera för Diggins

vad räkar du som precis innan backan? Jonna åker förbi Diggins med över 4 min kvar till backen och Emma med ca 3 min så över 1 km innan så relativt godtid för andra med krafter att anvancera om dom haft lust
Ja, jag har ju sagt att Diggins kunnat undvika att bli blockad, det jag kritiserar är intentionen att blocka konkurenter på det sättet.
Citera
2021-01-10, 22:45
Medlem
Jag tycker inte att de "drog ned farten" på något sätt. Anständiga sträcktider!

Däremot tog de utmärkta placeringar och det hade Diggins kunnat hindra om hon hade gasat lite mer. Diggins drog inte en meter under loppet, Linn och Ebba hela tiden - är inte det oschysst av amerikanskan?
Citera
2021-01-10, 22:47
Medlem
Alkibiadess avatar
Att lägga sig mellan sin egen åkare och andra nationers åkare i en masstart ser jag som ett helt normal beteende i en masstart. Det är ju inte så att de kunde åkt snabbare heller och de drog inte heller ned på tempot.
Citera
2021-01-10, 22:47
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Jag utgår från att du själv såg att Diggins släppte förbi Sundling strax innan. Helt frivilligt.

Och inte mycket tyder på att Sundling och Ribom "bromsade", de såg till att ligga före där det blev smalare vilket är smart, Diggins kunde därmed inte KÖRA OM när Ebba stack. Det är väl helt jäkla normal sprinttaktik.

Exakt så. De ligger inte heller i bredd som några vill påstå. Ibland undrar man om vissa ens sett loppet.
De ligger först in i backen där det bara får plats en i bredd och ligger efter varandra. Smart av de svenska tjejerna och de går nästan alla ut till höger när det blir bredare så andra kan ta sig förbi.

Finns absolut inget att anmärka på.
Senast redigerad av SadEyes 2021-01-10 kl. 22:50.
Citera
2021-01-10, 22:48
Medlem
Citat:

Däremot tog de utmärkta placeringar och det hade Diggins kunnat hindra om hon hade gasat lite mer. Diggins drog inte en meter under loppet, Linn och Ebba hela tiden - är inte det oschysst av amerikanskan?

Diggins var väl inte speciellt dragvillig under hela tds skulle jag säga, men en mycket smart åkare och en värdig vinnare helt klart,
Citera
2021-01-10, 22:50
Medlem
Är inte diskussionen om denna eventuella obstruktion av diggins totalt ointressant?

Diggins hade mer än två minuter på Ebba. Hon behövde och borde taktiskt sett inte legat klistrad i Ebbas rygg, Ebba som ju måste chansa på att kroppen håller för fullt blås för att ta en pallplats. Diggins skulle säkra segern genom ett stabilt och säkert lopp. (Därmed en skräll att Ebba inte var ännu längre före)

Diggins brydde sig inte om 5-10 s innan backen det var ju också därför hon inte gick om innan.

Tror hon sket i obstruktionen i sig om det nu var ngn, men kanske blev lite lack om något osportsligt hände. Men som sagt vem bryr sig när hon hade två minuters ledning.

Hade svenskorna velat ge Ebba chansen mot plats ett hade de behövt böghöga diggins i en utförskörning.
Citera
2021-01-10, 22:51
Medlem
Alkibiadess avatar
Noterar att NRK:s kommentatorer inte hade några invändningar mot den svenska taktiken utan berömde den när det handlade om att Linn drog för Ebba.
Citera
2021-01-10, 22:58
Medlem
katws avatar
Citat:

Det här är ju en icke-diskussion. I det amerikanska lägret hyllar man ju Sverige för taktiken. Tempot drevs upp av svenskorna, Diggins kunde hänga på och skapa utrymme till Stupak som ju faktiskt var närmare Diggins i totalen.
Citera
2021-01-10, 23:00
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Noterar att NRK:s kommentatorer inte hade några invändningar mot den svenska taktiken utan berömde den när det handlade om att Linn drog för Ebba.
Hade ju varit skenheligt av dem att kritisera det när norska åkare ganska fult lagkört mot andra nationer utan att de kommenterat det som något negativt.

Sedan tror jag ingen har kritiserat att Linn drog åt Ebba det var en fin gest, jag föreslog det till och med i tråden, dock känns det mest som något som dras upp för att försvara den svenska lagtaktiken i stort.

Det hade en minimal inverkan på resultatet (Ebba var körde starkt i början av backen och hade nog gått ifrån Diggins iallafall) idag men det var lika fullt fult kört och inget jag tycker de skall fortsätta med. Med det så är den saken slutdiskuterad från min sida.
Citera
2021-01-10, 23:17
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Hade ju varit skenheligt av dem att kritisera det när norska åkare ganska fult lagkört mot andra nationer utan att de kommenterat det som något negativt.

Sedan tror jag ingen har kritiserat att Linn drog åt Ebba det var en fin gest, jag föreslog det till och med i tråden, dock känns det mest som något som dras upp för att försvara den svenska lagtaktiken i stort.

Det hade en minimal inverkan på resultatet (Ebba var körde starkt i början av backen och hade nog gått ifrån Diggins iallafall) idag men det var lika fullt fult kört och inget jag tycker de skall fortsätta med. Med det så är den saken slutdiskuterad från min sida.

Min poäng var att de inte kommenterade situationen som flera härinne tycker var ful eller osportslig.
Citera
2021-01-10, 23:27
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Min poäng var att de inte kommenterade situationen som flera härinne tycker var ful eller osportslig.
Ok. Kan inte låta bli att skriva en sak till om det hela. Efter loppet så framställs det som om Ebba vann pga lagkörningen iom att luckan skapades av stängningen. Jag tycker det är tråkigt att Ebba inte får credd för sin tempohöjning och fina klättring. Linn hjälpte henne absolut men tycker Ebbas prestation som vanligt hamnar lite i skymundan.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/eKaLKK/sportbladet-sammanfattar-sveriges-insatser-i-tour-de-ski

Här får hon liksom två gånger prata om stängningen istället för sin otroliga klättring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in