2021-01-10, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Så här borde det fungera:

Så inga fejkade argument från vänstern om "marknadskrafter" och "bygg ditt eget internet" utan detta ska regleras via lag. Som det polska lagförslaget.

Dessa "odemokratiska" "auktoritära" länder i öst som eliten i EU kallar dem. De är korrumperade med smått hycklande ledare och media ägs iofs av få aktörer (vem ljuger vi för, det gör den ju här också???) men de börjar allt mer bli mer frihetliga ur denna synvinkel.

Se också på protesterna mot abortlagen. Regeringen tabbade sig rejält. Polen hade redan ett av de mest restriktiva regelverk kring detta. Men protesterna slogs inte ner brutalt som de görs i Macrons Frankrike exempelvis.
Citera
2021-01-10, 16:57
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Dessa monopolföretag ska regleras så de följer de mänskliga rättigheterna.

https://www.amnesty.se/vara-rattighetsfragor/yttrandefrihet/

Man skulle kunna lägga till USA till Amnestys lista:

Citat:
Från Benin, Ryssland och Vietnam - till Saudiarabien, Tanzania och Turkiet. Över stora delar av världen är yttrandefriheten hotad. Det kan handla om att regeringar stänger ner internet under kortare eller längre tid, att medier förbjuds eller censureras hårt, eller att personer trakasseras, fängslas eller får betala höga böter för sådant de skrivit, sagt eller uttryckt.
Citat:
Rätten att få uttrycka sin åsikt är en av de grundläggande mänskliga rättigheter som Amnesty International kämpat för ända sedan organisationen bildades år 1961. Hur pass mycket eller lite regeringar tolererar kritiska röster säger ofta mycket om hur de ser på mänskliga rättigheter generellt.

I dag är det många stater som använder sig av en repressiv och svepande lagstiftning för att tysta oliktänkande och oppositionella. Eller för att stoppa aktivism eller NGO:s - det vill säga icke-statliga organisationer - från att bedriva sin verksamhet. Det här görs ofta med hjälp av svepande lagar eller med hänvisning till att det handlar om “nationens säkerhet” eller i “anti-terror” syfte.
Citera
2021-01-10, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
Det här gör att folk bara mer och mer förbannade.

Techjättarna leker med elden.

Saken är att de låter grodan koka ihjäl rätt långsamt ändå. Tänk bara hur mycket som har skett de senaste 10-20 åren och sen tänk dig om de hade gjort allt de gjorde sedan 9/11 på en gång nu. Hade ju varit revolt i varje land.

Men vilka är dessa som styr eller sätter dagordningen?

Jag försöker utröna det här: (FB) Vanliga liberaler allt mer illiberala?

Men det kanske inte är de gamla liberalerna som nu blivit allt för bekväma i sin hållning/position. Det kanske är något helt nytt, en blandning av olika människor som förr skulle passa in i olika ideologier, klasser, grupperingar, etc. För jag får inte ihop det längre.

En del är ju i alla fall de väldigt välbetalda fast anställda IT-människorna i den övre-medelklassens urbana elit som någon sa. Men de är en väldigt liten del av denna ändå överlag lilla helhet. Man borde börja kartlägga dem, inte som individer utan som gruppering, se hur deras nätverk och relationer ser ut, vart det tar slut, och vilka "de" är egentligen.

För att bekämpa en osynlig fiende som man inte kan förhålla sig till är jävligt svårt.
O då får man ofta också en massa fördomar och halmdockor på köpet för att fylla igen hålen.

Vad förenar dem?

Eller är det så att fiendens fiende är deras vän helt enkelt och att detta är ett "marriage of convenience"?
Senast redigerad av Diskussionen 2021-01-10 kl. 17:07.
Citera
2021-01-10, 17:03
Medlem
PulladSorks avatar
"Detta är en samordnad attack av teknikjättarna för att döda konkurrensen på marknaden. Vi var för framgångsrika för snabbt. Ni kan förvänta er att kriget mot konkurrens och yttrandefrihet fortsätter, men räkna inte ut oss", skriver Matze på Parler.

https://www.friatider.se/amazon-vi-stanger-av-parler-fran-internet-vid-midnatt
Citera
2021-01-10, 17:06
Medlem
bl1nks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Med andra ord, åsiktsfrihet ska endast gälla de stora företagen men inte den vanliga pöbeln?

Det handlar om det privata. Du och jag ska kunna visa våran åsikt mot staten. Vi ska kunna starta ett privat företag eller t.ex en tidning. Amazon m.m. är privata företag som tyvärr har blivit gigantiska. En gång i tiden var Facebook en snubbe som satt på sitt rum. D.v.s. en privatperson som inte var så stor jämfört mot staten. Men om folk tycker att företagen blir för stora så kan man reglera dem. Lite som man gör med gambling i Sverige. Fast detta brukar folk inte gilla. För att staten får mer makt.

Vet t.ex att Alexandria Ocasio-Cortez har snackat om att splittra storföretagen. Men blir ju kallad kommunist.
Citera
2021-01-10, 17:07
Medlem
Benmaergskylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PulladSork
"Detta är en samordnad attack av teknikjättarna för att döda konkurrensen på marknaden. Vi var för framgångsrika för snabbt. Ni kan förvänta er att kriget mot konkurrens och yttrandefrihet fortsätter, men räkna inte ut oss", skriver Matze på Parler.

https://www.friatider.se/amazon-vi-stanger-av-parler-fran-internet-vid-midnatt

Rätt smart ändå att den som vinner mot google amazon facebook och rötan kommer få en ENORM publik. De stora är livrädda att tappa makt.
Citera
2021-01-10, 17:10
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Det handlar om det privata. Du och jag ska kunna visa våran åsikt mot staten. Vi ska kunna starta ett privat företag eller t.ex en tidning. Amazon m.m. är privata företag som tyvärr har blivit gigantiska. En gång i tiden var Facebook en snubbe som satt på sitt rum. D.v.s. en privatperson som inte var så stor jämfört mot staten. Men om folk tycker att företagen blir för stora så kan man reglera dem. Lite som man gör med gambling i Sverige. Fast detta brukar folk inte gilla. För att staten får mer makt.

Vet t.ex att Alexandria Ocasio-Cortez har snackat om att splittra storföretagen. Men blir ju kallad kommunist.

Så om jag driver ett företag, säg en resturang eller ett kafé, ska jag då ha rätten att stänga ute vem jag vill? T.ex. sätta upp en regel att inga bögar är tillåtna i min lokal.

Jag kan tycka detta är OK om nu t.ex. Twitter kan göra detsamma. Men är nyfiken på din åsikt.
Citera
2021-01-10, 17:12
Medlem
MyJustices avatar
Köper ibland fotoram för 20 sek på >Dollars store
Samma ram koster 130 sek på Amazon
vad jag vill säga med det här . är att big tech vill ha få bolag ,dvs sina egna
Både när det kommer till politik och försäljning ..
Vänster liberalismen är bara ett annat ord för kapitalism i sin råaste form som finns
Citera
2021-01-10, 17:17
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezel
Förstår inte hur någon med hjärtat till höger kan klaga på det här överhuvudtaget.
Kapitalismen ger väl att företag, i detta fallet Amazon, får sätta reglerna för hur deras tjänster får utnyttjas. Så Parler får väl sätta upp sina egna servers någon annanstans? Det är väl inget konstigt med det?
Jämför gärna med ThePirateBay och hur de fick gå till PRQ etc.

Sluta gnäll högerjönsar. Det är ju den här världen ni önskar.

Skulle du säga samma sak ifall ICA, Willys, Hemköp osv alla gick tillsammans och förbjöd dig från att handla mat, eller ifall alla banker gick samman och vägrade att du fick sätta in eller ta ut pengar?
Citera
2021-01-10, 17:21
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Citat:
Och när de stänger ner dessa sidor då? Parler blev ju borttaget både från Apple och Google Play Store igår, och tidigare idag så stängde även Amazon ner deras web hosting. Om man blir utestängd från mainstream internet, bankväsende, möjligheter att marknadsföra sig i media o.s.v...hur ska man då konkurrera tycker du?
Ja men alla dom där: Google, Apple och Amazon är uppenbara exempel man ska undvika. Allt det där du nämner händer ju redan. Man ska ju definitivt inte ha konton eller skaffa sidor som hålls av globalister, man måste klippa banden så långt det är möjligt, ända ner till grunden.
Citera
2021-01-10, 17:24
Medlem
bl1nks avatar
Citat:
Så om jag driver ett företag, säg en resturang eller ett kafé, ska jag då ha rätten att stänga ute vem jag vill? T.ex. sätta upp en regel att inga bögar är tillåtna i min lokal.

Jag kan tycka detta är OK om nu t.ex. Twitter kan göra detsamma. Men är nyfiken på din åsikt.

Det handlar väl om diskrimineringslagen? Så du får inte göra detta. Sedan stängs väl Parler av pga att det handlar om våld. D.v.s. du får hindra någon att gå in i din butik om den säger att den ska spöa t.ex homosexuella. För om du tillåter dem att göra det så begår du ett brott? EDIT: De tror folk ska använda Parler för att begå våldshandlingar.
Citera
2021-01-10, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezel
Förstår inte hur någon med hjärtat till höger kan klaga på det här överhuvudtaget.
Kapitalismen ger väl att företag, i detta fallet Amazon, får sätta reglerna för hur deras tjänster får utnyttjas. Så Parler får väl sätta upp sina egna servers någon annanstans? Det är väl inget konstigt med det?
Jämför gärna med ThePirateBay och hur de fick gå till PRQ etc.

Sluta gnäll högerjönsar. Det är ju den här världen ni önskar.
Ytterligare en vänsterbliven som applåderar politisk censur av privata mediamonopol. Du drabbades inte denna gång men till och med idioter som du borde väl inse att din tur kommer. Dagens vänster är totalt jävla blåst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in