2021-01-10, 10:17
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Chanserna blir ju inte större via medveten maskning som innebär rensning på fakta. Eventuell lösning finns via vittnesmål och tips från allmänheten. Inte från PU och dess utredning.

Jag personligen är övertygad om att det finns personer/vittnen som såg gärningsmannen före han anlände till mordplatsen. Men att hitta de med dagens maskning är minst sagt en utmaning.

Mördarens svagheter är ytterst få. Vi kan binda honom till en specifik plats vid en viss tid. Där han inte kunde dölja sin längd, intrycket av sin mörka klädsel och intrycket av att vara stor, grov, kompakt och att vara bred över axlar och rygg.

Fakta är att mördaren måste befunnit sig på en annan plats före Dekorima. 3 minuter före. 30 minuter före. Dagen före. Men det centrala är hur han tog sig till mordplatsen. Alltså ett definierat tidsfönster. Vart han tog vägen efter åsen finns det ingen som vet. Att hitta honom efter mordet är enligt mig omöjligt.

Har den här Latif belysts från alla vinklar? Han var i Stockholm, han försvann i samband
med mordet och signalementet verkar i stort sett stämma.
Citera
2021-01-10, 10:34
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Har den här Latif belysts från alla vinklar? Han var i Stockholm, han försvann i samband
med mordet och signalementet verkar i stort sett stämma.
Det kommer kontinuerligt in nytt material avseende Latif. Senast igår. Men jag kan inte hitta någonting som gör att det ringer klockor hos mig.

Om det finns ytterligare material om den mannen vet jag inte.
Citera
2021-01-10, 10:45
Medlem
Skandia mannen är nog det närmaste sanning man kan komma utan att riktigt veta.

Christer Pettersson say what , finns inte en sportslig

Dock var inte palme populär utomlands ungefär som kennedy inte var det i usa och nej oswald var inte en ensam assasin han var bara en del i spelet en syndabock
Citera
2021-01-10, 11:49
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Vi kan nu se ett antal exempel på hur skribenter försöker placera en gärningsman på mordplatsen med ''våld'' via en teori.

Ett gäng finnpajsare och ett annat gäng med Svarten i ledningen.

En ensam galning som SE.

Osv, osv, osv.

Finns återigen anledning att påminna om att det enbart finns en gärningsman. Och att de fiktiva eller presumtiva gärningsmännen inte stod i kö på vägen till Dekorima. Det existerar enbart en gärningsman som måste ta sig till konstnärsbutiken. Allt annat är fel.

Jag (och många med mig) är väldigt tacksamma för alla de förhör du lägger upp! Du är en av de som bidragit mest i tråden genom åren. Samtidigt menar jag på att det krävs mer än att bara gå på vittnesobservationer. Man måste få någon att erkänna (eller personer i dennes omgivning att börja prata). Och för att få dem att göra det måste man lägga fokus på rätt personer.

Att personer som C.P, V.G, S.E och C.A har granskats hårt är vi alla överens om (med all rätt i vissa fall). Däremot tycker jag att personer (som både saknar alibi och kommer med lögner i förhör) granskas alldeles för lite. Exempelvis T.U. Och därför vill jag bidra med att rikta blickarna dit.

Att det fanns en man med blå täckjacka, en man med svart rock, en lång blond man med grön jacka och kapuschong, en man i beige etc är ju intressant. Men så länge du inte har namnen på någon av dessa kommer du inte heller att komma längre. Moment 22.

Men kan du med hög sannolikhet peka ut en av dem blir det lättare att lista ut vilka de andra är/var (om det nu fanns fler och/eller om de hade något med mordet att göra - de kanske bara tog en fika på stan?). Det vet inte jag?

Jag har ju för ganska länge sedan beställt hem förundersökningen gällande Stegmordet. Gjorde det eftersom jag fann det intressant att det var det enda andra mordet som skedde på liknande sätt i Sverige det året, bara några månader senare. Statistiskt var det bara två mord som skedde på det sättet det året; utomhus, bakifrån med skjutvapen av en man (källa: SCB).

Hur många mord dömdes exempelvis C.P, V.G, S.E och C.A för i sina liv? Hur många mord dömdes de för tillsammans? Den man jag pekar ut dömdes ju iaf för ett mord. T.o.m. ett mord som skedde 1986.

Att det förekommer flera intressanta vittnesmål med liknande beskrivningar (på detaljnivå) i detta mord som i MOP gör ju inte saken mindre intressant. T.ex. blå täckjacka, stålbågade glasögon (guldfärgade), axelremsväska, rasslande nycklar (tänk vittnet A.L), "snygg gärningsman" (tänk vittnet A.H), man som talar finska etc. Lägg därtill längd, höjd och ålder som till stora delar överensstämmer med två personer i Gamla Stan, Grand och på Sveavägen. Deras vän T.U var ju 188 cm lång, 31 år gammal vid MOP och mellanblond - skulle kunna vara Den långe blonde (men även inte - det vet inte jag?).

I avsnittet du la upp gällande Brunflo Skytteförening förekommer samma personer som förekommer i det andra mordet. De förhördes med andra ord av polis vid två olika mord det året. Sitter och funderar på hur ofta jag förhörts gällande mord? Eller ens om en parkeringsbot? Det måste ha varit ett svettigt år för dem.

Jag lovar dig att nästa gång jag kommer med ett inlägg här kommer det att vara någonting konkret som går att ta ner till Sveavägen!

Tills dess tackar jag dig, Basfakta, mvagrippa, Boboslacke, 14thInt m.fl. för vad ni bidragit med i tråden (finns även fler förstås).
Citera
2021-01-10, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Du kan ju alltid testa logga in på hans sida och då efterfrågas hans Gmail-konto. Du kan sedan trycka på glömt lösenord och då efterfrågas en backup-adress som är hans Telia-konto.

Skulle någon ha skapat den sidan för att göra någon form av prank är det konstigt om de sedan kopplar profilen till personens personliga mejladresser? Låter väldigt avancerat.

Ibland efterfrågas: "Vad heter morsan?" som en personlig fråga. Hon heter Ebba Majlis. Pappan hette Reino Elis.

Ture var väldigt flygrädd. Därför finner jag ett av hans svar i ett förhör extra anmärkningsvärt.

Han gick på Sammilsdalsskolan i Leksand. Född 1955 (samma år som Tomas Flykt som var från Falun).

Kan namnet på minst fyra av hans ex samt namnet på hans enda son.

Bytte namn från Utriainen till Lindén. Var medlem i Bifrostorden under många år där han ofta höll tal (men säkerställde att han aldrig kom med på bild själv genom att alltid agera fotograf).

Föddes i Borgå, Finland. Spenderade sin sista tid i Bo Kyrkby, Dalarna.

Gillade Eddie Meduza och använde tidigare EfraimBarkbit som lösen.

Nej. Jag har inte skapat någon fejkprofil. Jag har bara lagt ner större delen av mitt fokus på honom. Och hoppas att fler gör det!

Inget av ovanstående är särskilt svårt att få fram. När vi var kollegor så var Eddie Meduza referenser vanliga, inte minst för att jäklas med folk som var lite känsliga på vilken typ av kultur de ville konsumera. På fyllan speciellt, TU hävdade att han under en tid brevväxlat med Errol Norstedt, BS var det väl flera som tänkte men så plötsligt dök det upp brev. Själv är man också lantis så det gjorde att man automatiskt hade någon gratispoäng hos TU eftersom man nödvändigtvis inte rynkade på näsan när de grövre skämten kom.

Det där med flygrädsla stämmer f-n inte alls. Vi diskuterade ofta olika resor vi gjort och vet med säkerhet att TU flög i tjänsten. Dessutom visade han upp flygcert böckerna han köpt, måste ha varit runt 1994 om jag ser rätt i mitt CV. Tvivlar inte heller på att det finns fyra ex, skulle inte vara förvånad om du rotat fram 40. För om det fanns något som TU ägnade sig åt så var det jakt på möss.
Citera
2021-01-10, 13:55
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Utredningen om Olof Palmes personliga förhållanden, förhör med okänd person. TA-12881.

https://drive.google.com/file/d/1nem5ok03d1TlJVBSKjYgww3vi7KqURcP/view?usp=sharing

Utredningen om Olof Palmes personliga förhållanden, förhör med okänd person. TA-12882.

https://drive.google.com/file/d/15VIgHEFEnmGhbuHIR1xEIbciPLKArHs_/view?usp=sharing

Utredningen om Olof Palmes personliga förhållanden, förhör med okänd person. TA-12883.

https://drive.google.com/file/d/1Zhe4_zGmGePxbU7L1wL-_kBha8MieSZq/view?usp=sharing

Utredningen om Olof Palmes personliga förhållanden, förhör med okänd person. TA-12884.

https://drive.google.com/file/d/1YXWPzlfNgzgDKiNTN4SXOOKe8ECHLtqE/view?usp=sharing

Utredningen om Olof Palmes personliga förhållanden, förhör med okänd person. TA-12885.

https://drive.google.com/file/d/1jP1Q0z8liAdmKjGJ0gDgHD3EwN0I1db1/view?usp=sharing

Utredningen om Olof Palmes personliga förhållanden, förhör med okänd person. TA-12886.

https://drive.google.com/file/d/1kq-DF19SiclRvnvjcAk72qrPzSK_C4p2/view?usp=sharing

Utredningen om Olof Palmes personliga förhållanden, förhör med okänd person. TA-12887.

https://drive.google.com/file/d/1qwuHhZxDLrosSqGx76wwQo5_L5hKOHDN/view?usp=sharing

Utredningen om Olof Palmes personliga förhållanden, förhör med okänd person. TA-12888.

https://drive.google.com/file/d/1YK-1cSeRmAXaiGPkkC5vcWgNcUeCZqm0/view?usp=sharing

Utredningen om Olof Palmes personliga förhållanden, förhör med okänd person. TA-12889.

https://drive.google.com/file/d/1KWcM-42RZibToC0kzNOGosmyyOkHwM7L/view?usp=sharing

Utredningen om Olof Palmes personliga förhållanden, förhör med okänd person. TA-12890.

https://drive.google.com/file/d/1yADV1_EPtw4Tg4HJfwlf4ZgW6rSFDKp5/view?usp=sharing

Utredningen om Olof Palmes personliga förhållanden, förhör med okänd person. TA-12891.

https://drive.google.com/file/d/1GTCq2MfvbEDv5FOqyYZtMukaCa5ONjre/view?usp=sharing

Utredningen om Olof Palmes personliga förhållanden, förhör med okänd person. TA-12892.

https://drive.google.com/file/d/1IZfLJFd4kMfekC4y-I9eD3N-taz1uuNY/view?usp=sharing

Bekräftelse på att Miro Baresic diskuterades på statsrådslunchen dagen före MOP. Olof Palme var inte på väg att mjukna och benåda ambassadmördaren.
Det blir därmed lätt att första hur MB-spåret blev det första i PU och varför regeringen överprövade KG Svenssons beslut att inte TK-avlyssna Täbyanstalten .
Citera
2021-01-10, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Du kan ju alltid testa logga in på hans sida och då efterfrågas hans Gmail-konto. Du kan sedan trycka på glömt lösenord och då efterfrågas en backup-adress som är hans Telia-konto.

Skulle någon ha skapat den sidan för att göra någon form av prank är det konstigt om de sedan kopplar profilen till personens personliga mejladresser? Låter väldigt avancerat.

Ibland efterfrågas: "Vad heter morsan?" som en personlig fråga. Hon heter Ebba Majlis. Pappan hette Reino Elis.

Ture var väldigt flygrädd. Därför finner jag ett av hans svar i ett förhör extra anmärkningsvärt.

Han gick på Sammilsdalsskolan i Leksand. Född 1955 (samma år som Tomas Flykt som var från Falun).

Kan namnet på minst fyra av hans ex samt namnet på hans enda son.

Bytte namn från Utriainen till Lindén. Var medlem i Bifrostorden under många år där han ofta höll tal (men säkerställde att han aldrig kom med på bild själv genom att alltid agera fotograf).

Föddes i Borgå, Finland. Spenderade sin sista tid i Bo Kyrkby, Dalarna.

Gillade Eddie Meduza och använde tidigare EfraimBarkbit som lösen.

Nej. Jag har inte skapat någon fejkprofil. Jag har bara lagt ner större delen av mitt fokus på honom. Och hoppas att fler gör det!

Onödigt dömande av mig. Men visst går det att tolka sidan som nån sorts skämt. Om TU var lagd åt grov humor kan det här ju vara ett uttryck det tog sig.
Citera
2021-01-10, 14:34
Medlem
H24s avatar
Citat:
Jag personligen är övertygad om att det finns personer/vittnen som såg gärningsmannen före han anlände till mordplatsen.

Vettetusan. Är inte möjligheterna i alla fall hyfsade att han bara transporterades med bil till närområdet och att ingen såg det? Anledningen till att vi inte hittar honom kan vara att det helt enkelt inte finns någonting att hitta.
Citera
2021-01-10, 14:35
Medlem
Är det någon som har tillgång tll medlemslistor i Brunflo skytteförening aktuell tidsperiod kring Palmemordet?

Det verkar enligt förhören som att man misstänker att det i Brunflo skytteförening ska ha funnits några personer som tillhörde Aktionsgruppen Arla Gryning.

https://drive.google.com/file/d/1A7K5NQZC2h62w-odfpHF0SOQleI2bOZ1/view

http://www.kalla-kriget.se/sverige/gemensamt/hemligt/motstandsrorelser.php
Citera
2021-01-10, 15:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Han blev igenkänd.

Nej, det stämmer inte. Han blev utpekad många år efteråt när två virriga finska tanter fick för sig att de sett och hört honom prata i en walkie-talkie vid mordplatsen den aktuella kvällen.
De har ingen som helst trovärdighet, av uppenbara skäl.
Citera
2021-01-10, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Då säger jag så här: din farbror blev INTE uppringd av någon inom Palmeutredningen! För i så fall hade det funnits med "ett steg till" i den kontakt du relaterar!
Troligen så var detta någon "privatspanare" av SA kaliber, som fiskade efter uppslagsändar!!

Ok du har säkert rätt. Kan inte så mycket om Palmemordet förutom att jag lyssnat på en del poddar där dem behandlar mordet.

Tänkte bara att de sista åren innan den kommande preskriptionen tog man det ganska lugnt i Palmegruppen. Gruppen kunde ju inte veta att preskriptionstiden för mord skulle tas bort 2010. Eller hade dem förhandsbesked om det?

Då ringde man lite telefonsamtal och om de inte gav nåt, dokumenterades dem inte. Utredarna hade ett lugnt jobb men samtidigt skulle dem kanske redovisa vad som hade hänt på veckobasis, typ ringt angående tips. Och vissa telefonsamtal dokumenterades. Men allt dokumenterades säkert in i det sista.
Citera
2021-01-10, 16:03
Medlem
Stig Engströms förra hustru vid tiden för MOP, uppger att hon aldrig sett Stig i glasögon vad hon kan minnas. Stig uppger att han brukar använda dem när han behöver se på långt håll samt när han kör bil. På söndagen efter mordet kör de väl bil till fjällen och Stig borde väl då haft glasögonen på om hon nu aldrig sett honom med dem under alla år de var gifta?

Varför döljer hon denna detalj? Misstänker hon i själva verket honom och vill att allt bara skall glömmas bort så hon slipper bli förknippad med en statsministermördare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in