Citat:
Ursprungligen postat av
andersaanderssona
Vi kan nu se ett antal exempel på hur skribenter försöker placera en gärningsman på mordplatsen med ''våld'' via en teori.
Ett gäng finnpajsare och ett annat gäng med Svarten i ledningen.
En ensam galning som SE.
Osv, osv, osv.
Finns återigen anledning att påminna om att det enbart finns en gärningsman. Och att de fiktiva eller presumtiva gärningsmännen inte stod i kö på vägen till Dekorima. Det existerar enbart en gärningsman som måste ta sig till konstnärsbutiken. Allt annat är fel.
Jag (och många med mig) är väldigt tacksamma för alla de förhör du lägger upp! Du är en av de som bidragit mest i tråden genom åren. Samtidigt menar jag på att det krävs mer än att bara gå på vittnesobservationer. Man måste få någon att erkänna (eller personer i dennes omgivning att börja prata). Och för att få dem att göra det måste man lägga fokus på
rätt personer.
Att personer som C.P, V.G, S.E och C.A har granskats hårt är vi alla överens om (med all rätt i vissa fall). Däremot tycker jag att personer (som både saknar alibi och kommer med lögner i förhör) granskas alldeles för lite. Exempelvis T.U. Och därför vill jag bidra med att rikta blickarna dit.
Att det fanns en man med blå täckjacka, en man med svart rock, en lång blond man med grön jacka och kapuschong, en man i beige etc är ju intressant. Men så länge du inte har namnen på någon av dessa kommer du inte heller att komma längre. Moment 22.
Men kan du med hög sannolikhet peka ut en av dem blir det lättare att lista ut vilka de andra är/var (om det nu fanns fler och/eller om de hade något med mordet att göra - de kanske bara tog en fika på stan?). Det vet inte jag?
Jag har ju för ganska länge sedan beställt hem förundersökningen gällande Stegmordet. Gjorde det eftersom jag fann det intressant att det var det enda andra mordet som skedde på liknande sätt i Sverige det året, bara några månader senare. Statistiskt var det bara två mord som skedde på det sättet det året; utomhus, bakifrån med skjutvapen av en man (källa: SCB).
Hur många mord dömdes exempelvis C.P, V.G, S.E och C.A för i sina liv? Hur många mord dömdes de för tillsammans? Den man jag pekar ut dömdes ju iaf för ett mord. T.o.m. ett mord som skedde 1986.
Att det förekommer flera intressanta vittnesmål med liknande beskrivningar (på detaljnivå) i detta mord som i MOP gör ju inte saken mindre intressant. T.ex. blå täckjacka, stålbågade glasögon (guldfärgade), axelremsväska, rasslande nycklar (tänk vittnet A.L), "snygg gärningsman" (tänk vittnet A.H), man som talar finska etc. Lägg därtill längd, höjd och ålder som till stora delar överensstämmer med två personer i Gamla Stan, Grand och på Sveavägen. Deras vän T.U var ju 188 cm lång, 31 år gammal vid MOP och mellanblond - skulle kunna vara Den långe blonde (men även inte - det vet inte jag?).
I avsnittet du la upp gällande Brunflo Skytteförening förekommer samma personer som förekommer i det andra mordet. De förhördes med andra ord av polis vid två olika mord det året. Sitter och funderar på hur ofta jag förhörts gällande mord? Eller ens om en parkeringsbot? Det måste ha varit ett svettigt år för dem.
Jag lovar dig att nästa gång jag kommer med ett inlägg här kommer det att vara någonting konkret som går att ta ner till Sveavägen!
Tills dess tackar jag dig, Basfakta, mvagrippa, Boboslacke, 14thInt m.fl. för vad ni bidragit med i tråden (finns även fler förstås).