Citat:
Ursprungligen postat av
NurseRatched
Du vet att jag inte bryr mig om ifall du tror att jag är ssk eller ej.
Och visst det var kanske dunkelt tänkt av mig. Det kan ha en poäng att använda handskar men den nyttan är inte större än den man har av att sprita sig efter besöket i affären och att undvika att pilla i slemhinnor medan man är där. Vare sig man har handskar eller inte.
Min egentliga poäng var denna: Du blir inte smittad av att få viruset på huden. Däremot blir du smittad om du får det på dina slemhinnor.
Ja, det var ju precis det jag kom fram till själv, förra våren.
Ja, det är det som ÄR "kontaktsmitta". Den kan även gå i flera led, alltså att person X petar sig i näsan och trycker sedan på hissknappen, person Y trycker en stund senare på hissknappen, och medan han väntar på hissen tar han en tablett ur en tablettask med samma fingrar, och stoppar den i munnen. Dock förslöas just det här viruset fort utanför kroppen, så sådana smittfall lär vara få.
Citat:
Ursprungligen postat av
outoftheblue
Det finns väl inga receptorer på händerna som viruset binder vid. Viruset antas alltså inte kunna ta sig in i kroppen den vägen, och inte heller föröka sig på händerna.
Det vet jag naturligtvis (*suckar*), men man kan ju peta med fingrarna i näsan, ögonen eller munnen. Eller ta en godisbit med fingrarna och stoppa den i munnen. I övrigt: se ovan.