2021-01-10, 13:53
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Jag har upplevt sedan första början att folk letar anledningar för att göra så lite som möjligt.
FHM har bidragit till detta i allra största grad med sina ”vikande kurvor” ”platta kurvor”
Det är sådant som ger vissa individer ett mer avslappnat sätt.
Även Röfven, Magda, Dan osv bidrar också till just detta.

Just nu finns det en grupp som bara hör ordet vaccin och tar det som att de kan börja slappna av

Ja de flesta frågor i de här chattarna de har på våra dagstidningar, handlar frågorna mest om vaccin och när man kan resa i sommar. Många ser covid19 som slut vid vacciner så som alla tidningar blåst upp detta. Att det är några månader fram tills dess är bara transportsträcka.

Det är fel att nedvärdera allvaret i pandemin på detta sätt. Det ger svenskar en illusion av trygghet som inte finns förrän vi fått kontroll över den höga smittspridningen. Men nu kommer vi svenskar pytsas ut verkligheten i delar så vi inte förlorar kontrollen.
Citera
2021-01-10, 13:54
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...och det är ju inte så konstigt, egentligen. De är ju naturvetenskapligt skolade, och då förstår man att det här är riskfyllt. Undrar om Sveriges läkare kommer att resonera likadant, eller om de är hjärntvättade av FHM och Socialstyrelsen..?

Ska bli mycket intressant.
Citera
2021-01-10, 13:57
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosegutten
Är det någon fler som undrar över läkaretiken nu när man vaccinerar för fullt samtidigt som upp till 80% av läkare och vårdpersonal vägrar vaccinera sig med motivering att de inte vill vara försökspersoner på ett ej färdigtestat vaccin?

Citat:
Ursprungligen postat av Kosegutten
Amerikansk media
https://apnews.com/article/coronavirus-vaccine-health-workers-676e03a99badfd5ce3a6cfafe383f6af?utm_source=Twitte r&utm_campaign=SocialFlow&utm_medium=AP

Fria tiders rewright

https://www.friatider.se/fortsatt-svart-fa-lakare-ta-nya-coronavaccinet

Så dina 80% handlar alltså om ETT äldreboende i illinois där endast 18% av personalen låtit vaccinera sig. Skulle inte förvåna om det handlar om ett privatägt boende som drivs av frireligiösa fundamentalister.

Och på det baserar du då alltså ditt påstående att 80% av läkare och vårdpersonal vägrar vaccinera sig?
Citera
Medlem
Citat:
Nä, men man kan ju få det på fingrarna och sedan stoppa fingrarna i munnen, näsan eller ögonen. Eller röra vid mat och sedan stoppa den i munnen. Fast även de smittvägarna har nog överdrivits. Det är absolut så, att andra människors utandningsluft är den övervägande faran. (Däremot kan man ju slippa ANDRA infektioner på det sättet, som t.ex. magsjukor och tarmparasiter.)

EDIT: nu börjar jag undra igen, om det är sant att du är sjuksköterska. "Kontaktsmitta" måste du väl känna till, i så fall?
Du vet att jag inte bryr mig om ifall du tror att jag är ssk eller ej.

Och visst det var kanske dunkelt tänkt av mig. Det kan ha en poäng att använda handskar men den nyttan är inte större än den man har av att sprita sig efter besöket i affären och att undvika att pilla i slemhinnor medan man är där. Vare sig man har handskar eller inte.

Min egentliga poäng var denna: Du blir inte smittad av att få viruset på huden. Däremot blir du smittad om du får det på dina slemhinnor.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Nä, men man kan ju få det på fingrarna och sedan stoppa fingrarna i munnen, näsan eller ögonen. Eller röra vid mat och sedan stoppa den i munnen. Fast även de smittvägarna har nog överdrivits. Det är absolut så, att andra människors utandningsluft är den övervägande faran. (Däremot kan man ju slippa ANDRA infektioner på det sättet, som t.ex. magsjukor och tarmparasiter.)

EDIT: nu börjar jag undra igen, om det är sant att du är sjuksköterska. "Kontaktsmitta" måste du väl känna till, i så fall?
Det finns väl inga receptorer på händerna som viruset binder vid. Viruset antas alltså inte kunna ta sig in i kroppen den vägen, och inte heller föröka sig på händerna.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Jag har upplevt sedan första början att folk letar anledningar för att göra så lite som möjligt.
FHM har bidragit till detta i allra största grad med sina ”vikande kurvor” ”platta kurvor”
Det är sådant som ger vissa individer ett mer avslappnat sätt.
Även Röfven, Magda, Dan osv bidrar också till just detta.

Just nu finns det en grupp som bara hör ordet vaccin och tar det som att de kan börja slappna av

Det är ett stort problem. Jag är för att stänga ned allt som inte är nödvändigt en period. Hade människor skött sig och följt alla rekommendationer så hade vi inte haft så stor smittspridning som vi har idag.

Begriper inte varför människor måste springa i affärer och umgås när det är som det är. Tror inte det är många i landet som bor så de inte kan beställa hem mat och andra varor som man anser sig behöva.
Citera
2021-01-10, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det finns väl inga receptorer på händerna som viruset binder vid. Viruset antas alltså inte kunna ta sig in i kroppen den vägen, och inte heller föröka sig på händerna.
Nej precis. Dessutom har vi ett immunskydd på huden.
Citera
2021-01-10, 14:04
Medlem
K.G.Hammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Svenska staten gick inte massmord på äldre och sköra. Viruset tog sig in på äldreboenden exempelvis på grund av att personalen olyckligt drog in viruset samt personer som verkligen kände ett behov om att få träffa gammelfarmor även fast man blivit avrådd från att besöka sina äldre släktingar.

Jag har en bekant vars familj har tagit ut en äldre person från ett äldreboende då man vill träffa denna person så mycket det bara går. Ska man känna empati för familjen om personen i fråga skulle stryka med nu?

Svenska familjer har inte värnat om sina äldre, svårare än så är det inte.

Tappert försök att försvara svenska haveriet med din "anekdot".

Svenska läkare tillämpade medoder från Nazityskland när de massmördare våra svagaste och sköra.

Här är bara ett exempel:

Sjuksköterska på äldreboendet: Misstänkt smittade fick palliativ vård utan covidtest

I underlaget till Ivos beslut gällande Västra Götaland finns en intervju med en sjuksköterska på Hammarhus som berättar för inspektörerna att ”alla patienter som fick symtom på covid-19 blev ordinerade palliativ vård” och vidare att ”läkaren ordinerar palliativa mediciner trots att patienten inte var särskilt sjuk”.

DN:s uppgiftslämnare säger att den pressade situationen tvingade sjuksköterskor att utföra arbetsuppgifter som bryter mot deras yrkesetik.

– Det var bara en person per avdelning som testades. Om den patienten var positiv klassades alla med minsta förkylningssymtom som ”misstänkta” och fick palliativ vård, utan tillsyn av läkare, säger sjuksköterskan till DN.

https://www.dn.se/sverige/sjukskoterska-pa-aldreboendet-misstankt-smittade-fick-palliativ-vard-utan-covidtest/
Citera
2021-01-10, 14:09
Medlem
Ny variant av Coronaviruset i Japan, de undersöker just nu om den är mer smittsam eller inte.
https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-japan-variant/new-coronavirus-variant-found-in-travellers-from-brazil-japan-government-idUSKBN29F08R
Citera
2021-01-10, 14:33
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Du vet att jag inte bryr mig om ifall du tror att jag är ssk eller ej.

Och visst det var kanske dunkelt tänkt av mig. Det kan ha en poäng att använda handskar men den nyttan är inte större än den man har av att sprita sig efter besöket i affären och att undvika att pilla i slemhinnor medan man är där. Vare sig man har handskar eller inte.

Min egentliga poäng var denna: Du blir inte smittad av att få viruset på huden. Däremot blir du smittad om du får det på dina slemhinnor.

Ja, det var ju precis det jag kom fram till själv, förra våren.

Ja, det är det som ÄR "kontaktsmitta". Den kan även gå i flera led, alltså att person X petar sig i näsan och trycker sedan på hissknappen, person Y trycker en stund senare på hissknappen, och medan han väntar på hissen tar han en tablett ur en tablettask med samma fingrar, och stoppar den i munnen. Dock förslöas just det här viruset fort utanför kroppen, så sådana smittfall lär vara få.

Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue

Det vet jag naturligtvis (*suckar*), men man kan ju peta med fingrarna i näsan, ögonen eller munnen. Eller ta en godisbit med fingrarna och stoppa den i munnen. I övrigt: se ovan.
Senast redigerad av Merwinna 2021-01-10 kl. 14:36.
Citera
2021-01-10, 14:36
Medlem
Alla dessa äckliga jävla barnfamiljer som bara mååååååste in hela familjen och handla. Dessa har jag retat mig på sedan början av pandemin.
Citera
2021-01-10, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är ju de som riskerar att belasta sjukvården och även avlida som bör vaccineras först? Det tycker väl de flesta som har förmåga att tänka logiskt? Förutom denna grupp anser jag att vårdpersonalen ska vaccineras tidigt. Utan dem finns ingen som kan ta hand om de sjuka.
Visst är det så. Jag håller med. Av samma skäl borde man, den här sista tiden, koncentrera sig på att direktisolera de grupper som riskerar att belasta sjukvården och även avlida.

Min jämförelse är helt retorisk. Det är inte logiskt att försöka minska prevalensen bland 70-åringar på indirekt väg, genom att stänga skolor. Om man vill förbättra läget så borde man direktisolera pensionärer istället. Kanske erbjuda permittering för alla som lever med en pensionär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in