Citat:
Ursprungligen postat av
Snapcount
Det rensas friskt nu :
Donald Trumps tidigare chefsstrateg Steve Bannon och hans podcast War room har fått sin kanal på Youtube borttagen, skriver The Wrap.
Enligt en talesperson för Youtube är orsaken att podden spridit falsk information om det amerikanska presidentvalet och att den därmed brutit mot videoplattformens regler. Efter tre överträdelser är kanalen nu permanent borttagen, meddelar Google-ägda Youtube.
Beslutet kommer ungefär samtidigt som Donald Trump stängs av från Twitter och flera andra plattformar, eftersom han anses ha uppmuntrat till stormningen av Capitolium i Washington DC i onsdags.
https://www.hbl.fi/artikel/steve-bannon-avstangd-fran-youtube/
Jag ser ett flertal problem med detta...
Bannon kan jag inte uttala mig om men Trumps administration sållade stenhårt bland de som fick komma på hans presskonferenser och ställa frågor, Trump är ingen förespråkare av yttrandefrihet, om det inte är så att han tjänar på det.
De som bryter mot forumsregler kan bannas från dessa, det händer här. Och skrivs det kritiska saker i kommentatorsfält hos politiker så tas det också bort (ibland). Testa på någon av Trumps sidor eller hos hans anhängare och se om det får vara kvar.
Det här är verkligen att hålla två bollar i luften samtidigt. För jag tror alla här i något sammanhang tycker att banning eller borttagandet av kommentarer är ok?
Personligen skulle jag dock hellre vilja att alla fick komma till tals, kommentarer kan få varningstexter men att ta bort Bannons youtube kanal... jag kan enkelt hitta mycket värre saker än så på YT. Det kan alla. Så vad ska vi mer ta bort? Ska vi ta bort det vi inte gillar så blir inte mycket kvar. Jag ser mycket hellre att det är ok att säga tom korkade saker, lite enligt principen att du får säga vad som helst, men inte i handling göra vad som helst.
Svår fråga, men yttrandefriheten är så otroligt viktig. Speciellt att de som inte tycker som mig får komma till tals.

Hur korkat, dumt och idiotiskt jag än tycker att det är. Undantag kan finnas med det ska vara målet.