2021-01-09, 10:42
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Du förstår inte frågan?

Du påstod att Trump hade manat 1000-tals att storma parlemantet.

"Du tycker inte det redan är Farliga tider om en enda man kan mana 1000-tals personer till att inta ett lands parlament?

Jag frågade dig exakt vart han har gjort detta. Den frågan är inte svår att förstå.

Men vi vet båda två att det har han inte gjort. Tvärtom twittrade han:

"Please support our Capitol Police and Law Enforcement. They are truly on the side of our Country. Stay peaceful!"

"I am asking for everyone at the U.S. Capitol to remain peaceful. No violence! Remember, WE are the Party of Law & Order – respect the Law and our great men and women in Blue. Thank you!"

Det blir lätt så. Folk hävdar att han sagt att man ska storma och bråka men kan inte visa på ett enda citat där han faktiskt sa något i den linjen. Däremot twittrade han direkt när han fick veta om stormningen att folk skulle gå hem, vara fredliga. Det inlägget tog twitter alltså bort. Precis som man ville att det skulle eskalera.
Citera
2021-01-09, 10:45
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stromboliz
Jag har inte sett ett enda konkret citat där Trump uppviglar till våld eller att storma kongreessen. Att det finns knäppskallar som tolkar det som sägs på sitt egna sätt kan vi ju inte skylla Trump för. Borde Paul McCartney hållas ansvarig för Mansonmorden bara för att han skrev "Helter Skelter" som Charles hämtade inspiration ifrån?

Nej för Paul McCartney är inget hot mot vänstern. Alla med hjärna kan se att detta bara är ett maktspel och hyckleriet är fullt synligt. De som inte kan se det nu kommer se det senare när det drabbar dem. Vi i väst är det nya östblocket, folk som är lite tröga kommer bara fatta det lite senare än andra. Hur som helst, Flashback kommer försvinna under denna process så man slipper läsa de som papegojjar maktens absurda ursäkter som om det fanns logik bakom. Det kommer bli mindre och mindre roligt att vara vänster i takt med att det är den enda åsikten som tillåts.
Citera
2021-01-09, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Vart går gränsen då? Protesterna mot Kina i Hong Kong? Protester i Iran? Dessa ska alltså stängas av från plattformarna för att de bryter mot reglerna? BLM, finns ju en hel del våldsförespråkare där, de ska också bort eller?

Min åsikt? Eller Twitters åsikt? Jag tycker HMF är rätt välformulerad, så ungefär där.

Att sakligt argumentera med meningsmotståndare är givetvis ok. Att uppvigla till våld givetvis inte.
Citera
2021-01-09, 10:47
Medlem
Citat:
Jag har inte sett ett enda konkret citat där Trump uppviglar till våld eller att storma kongreessen. Att det finns knäppskallar som tolkar det som sägs på sitt egna sätt kan vi ju inte skylla Trump för. Borde Paul McCartney hållas ansvarig för Mansonmorden bara för att han skrev "Helter Skelter" som Charles hämtade inspiration ifrån?

Ett klassiskt knep. Guilt by association. Smutsig propaganda i syfte att krossa honom. Han manade flera gånger till lugna och fredliga protester, och att de sedan skulle gå hem. Men Twitter stängde av honom precis då.
Citera
2021-01-09, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Om du backar ett steg och struntar i att det är just Trump det handlar om så kanske du kan läsa mitt inlägg som att Twitter, som företag, inte är kopplat till yttrandefrihet och demokrati, vare sig i positiv eller negativ mening?

Sedan är detta med artikel 230 en annan sak, där twitter lovar fri lejd från stämningar om de inte kräver att få behandlas om en publicist. Sedan vill de ändå agera som publicist.

Håller med om det.

Men i just detta fall fick det privata kontot väldigt många varningar över väldigt många år och alla andra konton hade blivit avstängda tidigare.
Citera
2021-01-09, 10:49
Medlem
JetSocietys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
Icke-folkligt valda privatpersoner kan alltså tysta yttrandefriheten för världens mäktigaste man..

Spännande tider

Precis.

Man kan rösta bort Trump om man ogillar honom.

Men hur röstar man bort de som styr på big-tech, kommunistpartiet i Kina, de som styr agendan på de stora mediebolagen.

Och FN ....

Vi skall lyda FN säger dom , men vad är det för typer av styren i de länder som har makt i FN och hur röstar man bort dem?
Citera
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Japp, det är där vi hamnar om vi fortsätter på den här banan. Folk borde läsa på lite om Stora Terrorn i 1930-talets Sovjet.
Citera
Medlem
winningfeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Ett klassiskt knep. Guilt by association. Smutsig propaganda i syfte att krossa honom. Han manade flera gånger till lugna och fredliga protester, och att de sedan skulle gå hem. Men Twitter stängde av honom precis då.

Japp, samt tog bort dem inläggen. Man får tydligen inte säga att man tror att det kan ha skett valfusk på Twitter, då uppviglar man till våld tydligen, när det är en politisk process där dem skulle certifiera valresultaten.
Citera
2021-01-09, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
Icke-folkligt valda privatpersoner kan alltså tysta yttrandefriheten för världens mäktigaste man..

Spännande tider

Tycker du att man saknade yttrandefrihet före 90 talet innan internet fanns? Yttrandefrihet betyder att du få säga vad du tycker utan att bli straffade, inte att du har rätt att tvinga någon annan(twitter) att sprida dina åsikter!
Citera
2021-01-09, 10:50
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Min åsikt? Eller Twitters åsikt? Jag tycker HMF är rätt välformulerad, så ungefär där.

Att sakligt argumentera med meningsmotståndare är givetvis ok. Att uppvigla till våld givetvis inte.

Så när USA:s president exempelvis förklarar krig, (ja till skillnad från ex. Cissi Wallin så har president-ämbetet ett antal privilegier vad gäller den lagliga rätten) bryter han mot twitters regler? Skulle presidenten ha brutit mot lagen så är det det amerikanska rättsväsendets uppgift att döma honom, inte twitters eller någon annan social plattform.
Citera
2021-01-09, 10:51
Medlem
Yaskos avatar
Digital diktatur, nu bestämmer techjättarna vad vi ska tycka, tänka och rösta. Om några år kommer de sätta fast dagordningen i olika val tex. De som tycker annorlunda kommer bara att stängas av och därigenom missa chansen att nå ut till större grupper.

Vi trodde att 1984 skulle ske via staten, nu har vi lärt att det är storbolagen som styr det hela...
Citera
2021-01-09, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stoppavansinnet
Jag är inte informerad nog om det fallet så kan tyvärr inte svara på om det är rätt eller fel.

Om du tycker att det var rätt så tycker jag förmodligen att det var fel. Men det behöver inte alltid vara så.

Vilka rättigheter har du? Får jag anklaga dig för att vara våldtäktsman i ett publikt fora innan du är dömd?

Eller är det så att det inte finns några inskränkningar öht på yttrandefriheten och man får säga vilken sörja som helst?

Yttrandefriheten är till för att hålla makten till svars, inte uppvigling eller ryktesspridning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in