Citat:
Ursprungligen postat av
pf10
En mer intressant fråga är varför världens mäktigaste man har gjort sig så beroende av en enskild näringsidkare för att kunna kommunicera. Det kan knappast komma som någon chock att sånt här kan hända.
Jag håller inte med. Om Trump väljer att ”lägga alla ägg i samma korg” så kan det absolut ses som ett strategiskt misstag (han är väl dock också avstängd av Facebook, så frågan är väl hur många kommunikationsvägar man rimligtvis behöver upprätta för att vara på den säkra sidan). Men det är verkligen inte den ”mer intressanta frågan” här.
Man kan se det så här; om 13 dagar (senast) är hans tid som president över. Men techplattformarnas agerande går inte att få ogjort, och jag tror personligen att det här agerandet kommer att göda mer missnöje än det dämpar. Jag vill påstå att det inte kommer att dämpa något missnöje alls från Trumpanhängarna, tvärtom. Och som du själv är inne på så är det ju inte så att de inte kan kommunicera med varandra på annat sätt.
Vad det här åstadkommer är att de smeker Trumpmotståndarna medhårs på bekostnad av ett ännu större missnöje hos Trumpanhängarna. Om det är Trumpanhängarna man oroar sig för (vilket man bör på kort sikt) så är det här helt fel väg att gå då det här mycket väl kan få det att slå slint för fler galningar (behövs bara en).
”De kan ju starta en egen plattform om det inte passar” är ett argument som ibland används, och det ligger väl nära till hands att tro att något liknande kommer att ske, men hur ska man i framtiden kunna nå fram till något som liknar konsensus om sidorna inte ens befinner sig i samma (virtuella) världar? Det är illa nog som det är med algoritmer som förstärker ekokammareffekterna.