2021-01-09, 04:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Nog får väl blockerandet av en amerikansk president anses vara ganska banbrytande?

Och då blir ju motfrågan om Twitter & co verkligen ska anses ”stå bakom och marknadsföra” allt annat som skrivs där?
Det ligger i betraktarens ögon. De flesta företag har regler och värdegrund för vad som marknadsförs i deras kanaler. Det är på många håll inte heller helt uteslutet att kommunikationsplattformar inte kan hållas helt ansvarslösa för uppvigling och brott som sker där om de inte agerar. Förstår därför mycket väl att man hellre tar det säkra före det osäkra. En mer intressant fråga är varför världens mäktigaste man har gjort sig så beroende av en enskild näringsidkare för att kunna kommunicera. Det kan knappast komma som någon chock att sånt här kan hända.
Citera
2021-01-09, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Men twitter har inte stängt av Kinas, Irans eller Venezuelas ledare. Ledare för några av de värsta diktaturerna i världen. Men deras värdegrund kanske twitter bedömer ändå som tillräckligt god.
Kanske, det får ju de själva svara upp för. Kanske använder dessa ledare inte heller plattformen på samma kontinuerligt aggressiva sätt som Donald gjort. Det är säkert som så att det är användningen och inte personen som man värderar.
Citera
2021-01-09, 04:24
Avslutad
Det är inte Trump, hans väljare eller republikaner som hetsar och är problemet här. Utan tvärtom demokraterna, deras väljare, media och makthavare som är extremt hatiska. Det väntar n enorm förföljelse för alla som varit runt Trump och stöttat honom. Det är helt uppenbart att makten skulle mörda Trump om man kunde, man talar om fängelse för det ena påstådda brottet efter det andra. Sen talar man om ordnat överlämnande av makten, hur är det möjligt så fruktansvärt jävla hatiska som dessa vänsterfolk och deras parti är? Dom vill fängsla, förfölja och trakassera sina meningsmotståndare. Kolla sociala medier, tusentals oskyldiga personer och deras konton stängs av och tystas baserat på politisk åsikt. Inget annat. Det är trakasserier och förföljelse som bara kommer bli värre nu om detta får fortsätta. Det är ett enormt hat som nu väller fram från makthavare inom vänstern, demokraterna, media, sociala medier osv.
Citera
2021-01-09, 04:24
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Du hör väl till dem som darrar som ett asplöv i tron om att det kommer att bli en "andra attack" den 17:e Jan.?

https://www.cnbc.com/2021/01/08/twitter-permanently-suspends-trumps-account.html

Nej, jag hör till dem som tycker det är dags att gå och lägga sig nu.

Tack för skojig debatt!
Citera
2021-01-09, 04:27
Medlem
Fanndiss avatar
Jag har en föreställning att det är mycket svårare att faktiskt genomföra en revolution nuförtiden än det var förr. Åtminstone i moderna västländer som Staterna. Allt är så högteknologiskt, avancerat och "skyddat" eller vad man skall säga.
Citera
2021-01-09, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Det ligger i betraktarens ögon. De flesta företag har regler och värdegrund för vad som marknadsförs i deras kanaler. Det är på många håll inte heller helt uteslutet att kommunikationsplattformar inte kan hållas helt ansvarslösa för uppvigling och brott som sker där om de inte agerar. Förstår därför mycket väl att man hellre tar det säkra före det osäkra. En mer intressant fråga är varför världens mäktigaste man har gjort sig så beroende av en enskild näringsidkare för att kunna kommunicera. Det kan knappast komma som någon chock att sånt här kan hända.
Sociala medier åtnjuter anpassade lagrum för att friskrivas sådant ansvar. Även olika former av skattelättnader i flera länder. Att du på riktigt tror att sociala medie-plattformar, som idag besitter närmast monopol på digital kommunikation, väljer att tillsammans, närmast uniformt, förbjuda kontroversiella politiska yttringar för att rädda sitt eget anseende, visar hur lite du bryr dig, så varför skriver du ens? SR har i veckan t.ex. valt att försvara att de spelar musik, gangsterrap, vilken skildrar och romantiserar ungdomar i kriminalitet. SR är skattefinansierat, varför detta är mycket kontroversiellt, men de har försvarat det. Det handlar om politik och om prestige. Åtskilliga fler exempel kan såklart ges. Jag tror det är så att dessa enorma ”privata företag” (Twitter, Facebook) helst av allt slipper moderera sina plattformer men gör det utav politiska påtryckningar eller ideologiska skäl.

Skrivet från telefon.
Senast redigerad av vlkmslf 2021-01-09 kl. 04:31.
Citera
2021-01-09, 04:28
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Jag stödjer inte det han säger öht där, men du är inte något bättre än han, du är en lika stor fanatiker med dubbelstandarder. Dubbelstandarder är precis vad ointelligenta fanatiker har, Men det förstår inte du, du är en fanatiker som inte förstår vad som är sunt, precis som IS. De flesta politiska sidor är mer lika varandra i retoriken och beteendet än vad de tror, de är oftast själva precis vad de anklagar andra för. Det blir alltid annorlunda då de själva gör något medens det är hemskt om andra gör det då det inte passar dem.

Jag är en fanatiker?
Var promoterar jag för krig?
Var skriver jag att det är rätt att döda min meningsmotståndare bara för att denne inte delar min åsikt?
Senast redigerad av kato85 2021-01-09 kl. 04:31.
Citera
2021-01-09, 04:29
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Klockrent inlägg.

Angående det fetade:

Darwin förklarade hur detta med evolution och den starkes överlevnad fungerar, för sådär 200 år sedan.

Man undrar hur radikalhöger och Trumpsupportrar tänker. De torskar i princip i varenda åtagande de företar sig. Och nu tror de att de kommer att vinna något om de tar till vapen?

Dom får väl lära sig om Darwin den hårda vägen?

Ser hellre att de går den parlamentariska vägen, som ju Trumpkampanjen faktiskt visar, är helt möjlig.

Men ja, det är ju ingen som hindra någon från att ta till vapen om de har det, då får de ta konsekvenserna av sitt handlade, så enkelt är det.
Citera
2021-01-09, 04:31
Medlem
RedXs avatar
Citat:
En mer intressant fråga är varför världens mäktigaste man har gjort sig så beroende av en enskild näringsidkare för att kunna kommunicera. Det kan knappast komma som någon chock att sånt här kan hända.

Jag håller inte med. Om Trump väljer att ”lägga alla ägg i samma korg” så kan det absolut ses som ett strategiskt misstag (han är väl dock också avstängd av Facebook, så frågan är väl hur många kommunikationsvägar man rimligtvis behöver upprätta för att vara på den säkra sidan). Men det är verkligen inte den ”mer intressanta frågan” här.

Man kan se det så här; om 13 dagar (senast) är hans tid som president över. Men techplattformarnas agerande går inte att få ogjort, och jag tror personligen att det här agerandet kommer att göda mer missnöje än det dämpar. Jag vill påstå att det inte kommer att dämpa något missnöje alls från Trumpanhängarna, tvärtom. Och som du själv är inne på så är det ju inte så att de inte kan kommunicera med varandra på annat sätt.

Vad det här åstadkommer är att de smeker Trumpmotståndarna medhårs på bekostnad av ett ännu större missnöje hos Trumpanhängarna. Om det är Trumpanhängarna man oroar sig för (vilket man bör på kort sikt) så är det här helt fel väg att gå då det här mycket väl kan få det att slå slint för fler galningar (behövs bara en).

”De kan ju starta en egen plattform om det inte passar” är ett argument som ibland används, och det ligger väl nära till hands att tro att något liknande kommer att ske, men hur ska man i framtiden kunna nå fram till något som liknar konsensus om sidorna inte ens befinner sig i samma (virtuella) världar? Det är illa nog som det är med algoritmer som förstärker ekokammareffekterna.
Senast redigerad av RedX 2021-01-09 kl. 04:41.
Citera
2021-01-09, 04:34
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Kanske, det får ju de själva svara upp för. Kanske använder dessa ledare inte heller plattformen på samma kontinuerligt aggressiva sätt som Donald gjort. Det är säkert som så att det är användningen och inte personen som man värderar.

Ok, så det är helt ok Kinas ledare, som är ansvarig för att oppositionella avrättas, etniska och religiösa minoriteter utsätts för vad många betraktare anser är folkmord, uppträder extremt aggressivt mot grannländer ändå ska anses som tillräckligt seriös och god värdegrund för twitter, eller Iran som stenar ihjäl människor.

Ja då är det värre med Donald Trump som skriver saker som ägarna till twitter inte håller med om. Trump måste otvetydigt har sämre värdegrund än dessa företrädare för diktaturer.

I USA finns fortfarande (men vi får se i framtiden) en stark tradition av yttrandefrihet. Det ska mycket till innan man kan fällas i domstol för brott mot yttrandefriheten i USA. Mig veterligen har Donald Trump inte varit i närheten av detta, även om jag kan förstå att alla inte håller med honom och inte tycker om innehållet i hans tweets.

Jag är starkt för den diskussion som förs i Polen om att eventuellt stifta lagar mot dessa monopolföretag som ska förhindra att de otillbörligt gynnar vissa parter och missgynnar andra. Det är fullt rimligt att det stiftas lagar där dessa bolag kan krävas på omfattande skadestånd eller att företrädare för bolagen ska kunnas ställas till svars i domstol och få kännbara påföljder.
Citera
2021-01-09, 04:35
Medlem
EnSomKans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Nä, ingen polis har dödats. Om så var fallet hade varje nyhetsmedia redan öppet konstaterat dödsorsaken, men i brist på sådan rapportering kan man enkelt dra slutsatsen att polisen troligen avled av helt andra orsaker.

Med tanke på det enorma stöd som stormningen, enligt undersökningar, har i republikanska kretsar ser jag detta snarare som en enorm fjäder i hatten för högerradikala och nationalister i USA.

Amerikansk demokrati har redan tjänat sitt syfte; några framtida val kommer inte kunna vinnas av USA:s (än så länge) vita majoritet, och med hundratals miljoner amerikaner nu funktionellt fråntagna sin makt att påverka politiken på nationell nivå så återstår bara ett våldsamt maktövertagande eller utträde ur unionen.
Polisen dödades. Över 50 poliser var skadade. www.nbcnews.com › politics
Capitol Police officer dies from injuries after clashing with pro-Trump mob
Citera
2021-01-09, 04:49
Medlem
Det skars sig rejält mellan Trump och Pence, trots Pence alltid har verka vara en knähund till Trump, men i slutändan så gjorde han inte det Trump bad han om utan vände honom ryggen helt istället. Nu kan man med rätta säga att Trump agerade orättvist emot pence och begärde för mkt, men ändå med tanke på hur mkt trump värdera lojalitet, så undra om han inte ångra ha haft pence som vp, och istället haft någon som hade gjort som han sa i slutändan. En sådan clown som Giuliani hade med största sannolikhet gjort det, och många fler, han har trots allt många hardcore fans, så det hade inte varit så svårt att hitta någon som gör precis som han vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in