2021-01-09, 02:53
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Gissar på att Trump kommer att börja använda Parler och/eller Gab snart, vilket vore bra för konkurrensen, men även dessa mikrobloggar lider av en del censur (pga statliga påtryckningar).

Det verkar som att Parler stoppas också:

Citat:
Parler removed from Google Play store as Apple App Store suspension reportedly looms

https://techcrunch.com/2021/01/08/parler-removed-from-google-play-store-as-apple-app-store-suspension-reportedly-looms/

Frågan är hur Trump ska kunna göra sig hörd i framtiden, om han han stoppas på alla tänkbara medium?
Citera
Medlem
Jonathanhylstas avatar
Han är ju fortfarande president, Kan han inte använda sin makt till att stänga ner twitter som hämnd?
Citera
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjaelploskille
Men har du någon som helst förståelse för detta från Apples perspektiv? Att man inte vill ha en app som Parler på sin plattform? Tycker du även att Apple har något sorts ansvar att ha kvar Parler oavsett vad?

Vad tror du parler är för något? Att man livestreamar ritualmord och liknande där?
Parler är inte alls värre än twitter.

Men de vill kontrollera Parler som de kontrollerar andra medier. Det är vad det handlar om.
Citera
2021-01-09, 02:54
Medlem
Beklagligt! Tycka vad man vill om Trump men det här är ett hån mot yttrandefriheten, att klandra honom för vad som hände den 6e Januari är bara ignorant.
Citera
2021-01-09, 02:56
Medlem
hjaelploskilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper
Vad tror du parler är för något? Att man livestreamar ritualmord och liknande där?
Parler är inte alls värre än twitter.

Men de vill kontrollera Parler som de kontrollerar andra medier. Det är vad det handlar om.

Jag har ett Parlerkonto och det är absolut värre än Twitter. Du kan nog lista ut att det lätt blir så när man inte modererar lika hårt som Twitter.

Men du missar poängen. Lägg det åt sidan, lägg även "vad det egentligen handlar om" åt sidan (att man vill kontrollera andra medier) och berätta om du anser att Apple har ett ansvar att erbjuda Parler en plattform eller bör Apple ha rätten - som privatägt företag - att identifiera något som skadar deras varumärke och välja bort det? Det är liksom ingen skyddad minoritet det rör sig om så att man kan argumentera att trots att Apple ogillar dem så får de enligt lagen inte diskriminera.
Citera
2021-01-09, 02:56
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjaelploskille
Jo det finns en jävla massa onlinebutiker. Men det är inte poängen riktigt. Det jag frågar dig och egentligen de flesta här är: anser ni att Apple ska ha rätt att ta bort en app som Parler utan att det räknas som någon sorts pseudocensur utan att det bara rör sig om att ett privatägt företag identifierar att en app är skadlig för deras image och väljer att inte ge dem en plattform att synas på?

Finns det fler onlinebutiker kan appstore göra vad de vill.
Citera
2021-01-09, 02:58
Medlem
hjaelploskilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonathanhylsta
Han är ju fortfarande president, Kan han inte använda sin makt till att stänga ner twitter som hämnd?

Nej. I alla fall inte på så kort tid. Det hade behövt bli en enorm rättsprocess av det hela.
Citera
2021-01-09, 02:58
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Frågan är hur Trump ska kunna göra sig hörd i framtiden, om han han stoppas på alla tänkbara medium?

Detta handlar dock inte om bara om Donald Trump som snart fyller 80 år.

Det handlar om vad våra barn och barnbarn ska kunna tycka och tänka i framtiden, utan att bli tystade och censurerade av ett fåtal människor med makt.

Denna gången var det Donald Trump, nästa gång kan det bli du eller jag.
Citera
2021-01-09, 03:01
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson

Det handlar om vad våra barn och barnbarn ska kunna tycka och tänka i framtiden, utan att bli tystade och censurerade av ett fåtal människor med makt.

Jag tror att många missar det faktum att banning förekommer, överallt. Även här på FB, så jag måste fråga dig. Tycker du att någonsin banning är ok?
Citera
2021-01-09, 03:02
Medlem
Tubleross avatar
Parler verkar vara överbelastat eller så har Apple stängt ner appen.
Citera
2021-01-09, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson

Det här kan inte understrykas mer!
Att folk klappar händerna och firar detta är tragiskt, i så många olika aspekter.
Citera
2021-01-09, 03:12
Medlem
Tubleross avatar
Under den senaste timmen:

- Michael Flynn bannad från Twitter

- Sidney Powell bannad från Twitter

- Donald Trump bannad från Twitter

- Parler får 24 timmars ultimatum från App Store

- Huset börjar riksrätt på måndag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera