2021-01-08, 23:20
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, jag läste just det i en annan tråd. Myndigheterna upplyser inte om detta! Och coronavirus - av alla sorter - är inte precis ovanliga i vår närmiljö... Egentligen borde man väl isolera sig före, mellan och efter sprutorna.

Då behöver du ju inget vaccin. 🙂
Citera
2021-01-08, 23:20
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Man undrar ju lite hur de med makt vågar göra saker de inte ska, de blir lätt upptäckta och folkets dom är hård.

Annars har jag väl en viss förståelse för att gemene man snart får psykbryt, sådana som försöker sköta sig. Funderade på att gå på rave i somras, är så svältfödd på "kul". Men när man har en covidsköterska i närmsta vänkretsen så tar man sig i kragen, det vill jag lova.
Håller med.

Jag noterade en sak imorse efter gårdagens nattskift. Det pratas om hur hysteriska vi svenskar är. Hur "alla" springer runt med blöjor i ansiktet etc. Min erfarenhet från det gångna året är att de flesta INTE använder munskydd vare sig i butiker eller kollektivtrafiken.

Imorse räknade jag de jag mötte och det var typ 5 personer som hade munskydd. En person i bussen hade munskydd och samma tomte såg jag på bussen för några dagar sen. Han tappade sin öppnade förpackning med munskydd på golvet, munskydden trillade ut på det smutsiga golvet varpå han plockade upp dem, stoppade ned allt i förpackningen och ned i den medhavda väskan. Riktigt fräsigt att dra dem över munnen och snoken sen..

På t-banan var det i princip ingen som bar munskydd och än så länge har jag inte sett vare sig ordningsvakter, trygghetsvärdar, SL-personal eller butikspersonal bära munskydd.

Jag har sett några personer gå med plastvisir ute på stan och de ses med skepsis på av omgivningen om man ska tolka blickarna de får.

De flesta verkar rätt less på det här med munskydd faktiskt. Samma sak med handspritandet i butiker. Där sitter en flaska handsprit som alla förväntas pilla på med sina äckliga händer.

En kompis berättade om ett inlägg i hennes lokala Facebookgrupp där någon lustigkurre postat en tråd om att vi inte ska slänga använda munskydd i offentliga papperskorgar eftersom våra pantsamlare måste kunna gräva i korgarna utan risk för stt behöva gräva i kontaminerade munskydd...
Hur tänkte den personen där med tanke på allt annat som hamnar i samma korg.....
Citera
2021-01-08, 23:25
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Jag är nyfiken på hur skötsamma yngre och medelålders människor smittas. Var det kommer från mest, affärer, jobbet, barnen, kollektivtrafiken eller vännerna. Jag vet inte ens vad man ska gissa på.

Jag har smittade i min släkt som är 90+. De har hemhjälp och hade kunnat smittas så. Även om handskar och munskydd används nu, gjorde inte det innan och var rena turen de inte smittades då, så finns ju viss risk. Men det visade sig att den yngre, skötsamma släktingen som hjälpte dem med allt som hemhjälpen inte hann med, var den som smittade under sin inkubationstid. Det är bara ett fall, men shit happens.

Så då undrar jag hur hon då blev smittad när hon fick vara hos dem just för att hon var så försiktig och hade så få andra sociala kontakter.

Nu när de är smittade så tills de är bra (det verkar som de kommer klara sig) så skickar bara hemhjälpen dit de som har antikroppar. Man vet ju inte om det hjälper mot att de för smittan vidare, men troligen är det en stor hjälp. Det är ett bra initiativ av hemhjälpen att sköta det så. Inte alla kommuner som har den metoden.

Mina släktingar går inte ut och handlar så den smittvägen finns inte. Annars så hade det varit möjligt med säkert. Fast jag tror just den där nära kontakten man har i sitt eget hem kanske är då smittan sprids mest eftersom man i en affär kanske stöter ihop med en smittad kanske 5 sekunder, medan i hemmet så blir det timmar. Min far har gått och handlat och hållit avstånd, han är 80, och han har hållit sig frisk. Däremot har de väldigt begränsad hemhjälp som bara städar och de är inte i samma rum, och de träffar inte ofta släkt inomhus.

Mer exakt smittspårning hade varit väldigt intressant.

Det kanske är så att viruspartiklarna är bra på att hålla sig kvar i luften väldigt länge och därmed hinner torka på ytan innan de trillar ner på någon yta. Sen kommer någon ny in i rummet som kanske nu är tomt och så rörs dessa partiklar upp i luften igen.

I och med att viruspartiklar är så små så har munskydd en väldigt begränsad skyddseffekt och i ett labb så är ett munskydd bara en av barriärerna mellan dig och katastrof. Det är ju lite svårt att veta hur många som varit i kontakt med viruspartiklar men inte smittats. Så möjligtvis är vissa predisponerade att smittas eller så har de bara haft otur.
Citera
2021-01-08, 23:27
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Ja eller hur. Det är fett stor skillnad mellan en frisk 18-åring och en halvrisig 69-åring. Riskgrupperna kan vara för snålt tilltagna.

Ja visst är det det. Jag förstår inte hur dom har täkt där. Förmodligen har det någonting med jämlikhet att göra, då kan det ju bli hur tokigt som helst.
Citera
2021-01-08, 23:32
Medlem
sannes avatar
Jag visste att det var FoHM förslag att komma på detta med 10 kvadratmeter per person. Det är så urbota dumt så man tror inte det är sant? Jag tänker mig Johan Carlsson suttit o knåpat med detta, sån där stelbent byråkrati som var populärt på 80-90 talet. Då han hade sina glansdagar.

Han har inte hängt med och är väldigt akademisk och säkert supersmart på andra saker än att skriva in saker i rekommendationer råd eller andra saker som folk ska följa. Det blir ner på detaljnivå som ingen förstår eller kan ta tills sig. Man hör det på journalisternas frågor ändå från 8 vid bordet rådet till idag 8 - 10 kvadratmeter per person lagen.

Det är så tydligt att det är FoHM som styr det här gamla skeppet, även igår vid PK så varnade Karin Tegmark Wisell om att även 13 åringar nu var högt antal i smittspridningen på samma dag som regering gick ut och sa att alla skolor som vill / kan / har förmåga kan utföra sin undervisning på distans för högstadiet (13 - 15 åringar). Även fast ökningen hos 13 åringar varit där ända sen v 52. Det är när FoHM bestämmer något ska göras åt ökningen - som man går till regeringen och den lägger sig platt.
Det är uppenbart när inte ens Lena Hallengren kan svara på vad Johan Carlsson menar när han skrivit in 8 - 10 kvadratmeter i en pandemilag!

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/efter-pandemilagen-da-kan-boter-delas-ut/

https://www.svtplay.se/video/29702806/nyheter-direkt/statsministern-om-nya-pandemilagen?start=auto

I en butik som är 10 kvadratmeter ska bara 1 person gå in där "Johan Carlsson".
Senast redigerad av sanne 2021-01-08 kl. 23:37.
Citera
2021-01-08, 23:33
Moderator
OYs avatar
Finns det data på hur många som har antikroppar men aldrig haft symptom, eller endast mycket milda symptom?
Citera
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Dom kanske var tidigt ute med sina beställningar.
Tyskland och Danmark har beställt extra leveranser så tydligen går det bra även utan EU.

Tror det var Pfizers som själva ville ha ett "early case" att studera. Relativt litet land med mycket smitta och få antivaccers ja föritom en grupp fanatiskt religiösa och dom är grymt snabba med statustik. Hela världen håller nu ögonen på israels kurvor.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Linn hade antikroppar, något som tydligen kan ge positivt utslag vid snabbtest.

Jaha tack. Hade jag ingen aning om. Intressant.
Citera
2021-01-08, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Folkhälsomyndighetens rapporter som du hänvisar till har kraftigt ifrågasatts av såväl forskare som fackförbund.

.

Sedan finns det en bra sammanställning av Der Spiegel om olika studier som visar hur skolelever är en viktig motor i smittspridningen.

https://www.spiegel.de/international/world/new-on-the-covid-19-front-lines-children-may-be-driving-the-pandemic-after-all-a-95e4c0e7-2ea0-479b- ac27-d17f07d147a5

Att barn generellt sett inte drabbas lika hårt förändrar inte de tydliga indikationerna på att smittspridningen är omfattande i skolan.
Varför har man kritiserar FHMs rapport? Det är ju bara en sammanställning av statistik, inte några egna åsikter eller slutsatser som ger utrymme för diskussion, eller?
I deras rapport framgår tydligt att den relativa risken för personal på skola/förskola i snitt är typ 1.0.dvs ingen riskökning!

Risken med corona för barn/ungdomar (0-19år) är i princip försumbar andra vardagliga risker.

Så ditt påstående om att skolpersonal och elever utsätts för "stora risker" pga Covid stämmer absolut inte.
Senast redigerad av jerka11 2021-01-08 kl. 23:53.
Citera
2021-01-08, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
De gör inte det ordentligt. Det är halvdant.
Kanada gör det ganska bra och där är smittspridningen betydligt lägre jmf med USA.

Ja men det går åt fel håll i kanada också...
Citera
2021-01-08, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det är väldigt många i åldern 80-89 som smittas och dör (som vi ser i denna tabell). Något man undrar över är hur de alla smittas?

Vid det här laget borde alla känna till att om någon 80+ smittas så kan det innebära en säker dödsdom. Men ändå så smittas de hela tiden och dör som flugor.

- Är det i kontakt med anhöriga de smittas?
- När de är i affären?
- I kontakt med personal inom äldrevården?

Går man in och tittar på FHMs sidor för statistik är det i åldersgruppen 80-89 hittills ca 17.300 bekräftade covidfall.

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa/page/page_0/

Vet inte hur stort mörkertalet är i den åldersgruppen (80-89). I befolkningen i stort brukar man väl säga att på varje bekräftat covidfall finns det 4-5 obekräftade (om jag inte minns fel). Hur som helst om vi i åldersgruppen 80-89 på varje bekräftat covidfall dubblar det blir det ca 35.000 fall totalt. I den åldersgruppen har det hittills avlidit knappt 4000.

Vilket i så fall gör att risken att avlida i covid för en 80-89 åring som får covid är ca 11%
Citera
2021-01-08, 23:48
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Tror det var Pfizers som själva ville ha ett "early case" att studera. Relativt litet land med mycket smitta och få antivaccers ja föritom en grupp fanatiskt religiösa och dom är grymt snabba med statustik. Hela världen håller nu ögonen på israels kurvor.

Just det, läste det någon annanstans att Israel är ett "test" land.
Perfekt att följa, de lär ju vara klara långt innan de flesta andra länder. Vi har ju den hebreiska sidan att följa som för övrigt verkar vara väldigt detaljerad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in