2021-01-08, 15:14
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Vi testade väl 300.000 Vecka 51?

Vecka 53 testade vi knappt 200.000

Dramatisk minskning av testandet och ökning av positiva svar. Ser verkligen inte bra ut!

Du menar att du trodde att andelen positiva skulle minska när man testar mindre?
Det är just mängden tester som avgör hur hög positivitetsgrad det blir..
Fast tvärt om då..
Citera
2021-01-08, 15:15
Medlem
Riksdagen har godkänt den nya pandemilagen som ger regeringen rätt att stänga köpcentrum, gym och begränsa kollektivtrafik. Lagen börjar gälla redan på söndag.

Gör det då.
Stäng ner fort som fan innan fler människor förlorar sina liv.
Ingen ide att vänta längre !

https://www.dn.se/sverige/ny-pandemilag-ger-regeringen-ratt-att-stanga-kopcentrum/
Citera
2021-01-08, 15:16
Medlem
Otroligs avatar
Så utgångspunkten blir alltså att en lokal maximalt får inhysa så många att varje person får minst 10 kvadratmeter. Kan översättas till att man ska kunna hålla ett avstånd på ungefär 1.8m.

Bra att man kan komma åt de där stora bröllopsfesterna som har pågått under pandemin med hundratals deltagare.
Citera
2021-01-08, 15:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Ena sekunden ska jullovet leda till lättnad på grund av ledighet, i nästa förutspås leda till ökning på grund av julfirande. Men en fortsatt ökning är kanske bara en fortsättning på det tidigare mönstret, en minskning kanske bara för att pandemikurvor alltid vänder, till slut?

Tänk på detta: Efter höstterminsstarten tog det två månader innan antal fall började öka nämnvärt. Så när väntar du dig att en jullovseffekt ska märkas? Så sent att den inte längre kan korreleras till skolledigheten kanske!

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

Finns förstås alltid en osäkerhet och faktorer som kan slå åt bägge hållen. Skolans roll i smittspridningen är ändå otvivelaktig. Jag tror vi kommer få se en minskning i antalet positiva fall och antalet sjukhusinläggningar tämligen snart. Inom 1-2 veckor. Detta pga jullovet. Det är en social arena med 2 miljoner människor som varit stängd i 3 veckor. Det borde märkas i siffrorna. Märktes ju tydligen under sommaren, då skolan var stängd.

Vart det sen tar vägen beror nog till stor del på hur snabbt man lyckas få ut vaccin och vad som händer med mutationerna. Jag befarar dock att vi kommer få se en rejäl ökning igen vid månadsbrytet feb/mars. Där någonstans. Tror dessvärre inte vaccineringarna hinner parera detta. Det går för långsamt och det dröjer ju flera veckor efter man fått vaccin, till dess man får skydd. I samma stund som skolbarnen går tillbaks till skolan nu på måndag kommer smittan sätta igång och spridas igen, men förhoppningsvis har nivåerna tryckts tillbaka ordentligt under jullovet. Därför kommer det nog att dröja ett tag innan det märks. Därför säger jag feb/mars någon gång får vi se effekterna av det som startar på måndag. Det här är inte som att slå av och på en strömbrytare. Det finns en inbyggd tröghet i en pandemi.
Citera
2021-01-08, 15:20
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, fast med tre-fyra veckor mellan doserna kan det väl inte hända någonting? I alla fall inte om de bygger på olika principer (ett genetiskt vaccin och ett vektorvaccin). Däremot skulle det nog inte vara hälsosamt att ta två olika vacciner samtidigt.
"kan det väl inte hända någonting?" skulle inte jag acceptera som analys av ett läkemedel som jag ska använda, men vi är alla olika.

Nu är jag ute på djupt vatten.
Jag misstänker att två doser av olika typer av vaccin ger ungefär lika dåligt skydd som en dos. Första dosen är ju till för att aktivera immunsystemet och andra dosen för att förstärka aktiviteten. Om man aktiverar en typ av immunsvar så funkar det nog inte att förstärka detta svar med en andra dos av en annan typ av vaccin.
Citera
2021-01-08, 15:22
Medlem
Madagascars avatar
All time high nya rapporterade fall per dag i Sverige : 7139

(7-dagars snitt, Platz)
Citera
2021-01-08, 15:22
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Alla måste ju inkvarteras någonstans också. Och resa dit och hem. Det blir svårt att resa till Tokyo från Europa eller USA utan att vara inomhus med några andra...
Däremot kommer alla att promenera till friluftsteatrarna och konsertschenerna och bo utomhus.
Citera
2021-01-08, 15:23
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Bara 56 år och praktiserande läkare, så han kan inte ha varit direkt multisjuk eller handikappad heller. DET var verkligen inte bra! De andra man har hört om har ju varit så gamla och sjuka, att de kunde ha dött när som helst ändå.

Läkaren hade kanske insulin resistens som bland annat orsakar svagt immunförsvar. När man har insulin resistens tar ens celler inte emot insulin som transporterar mineraler som till exempel magnesium eller zink till cellerna. En del människor under 70 som dog på grund av covid eller kopplat till covid hade insulin resistens. Men eftersom det är få som har diagnosen insulin resistens trots att 3 av 10 uppskattas vara insulin resistent har man sagt att de "inte hade underliggande sjukdomar".
Citera
2021-01-08, 15:23
Medlem
K.G.Hammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Andelen positiva svar steg från 15,7% vecka 51 till 20,87% vecka 53.

Men när testningen sjunker så mycket så kan ju en stor del av ökningen i andelen positiva test bero på att de som väl testas visar kraftiga symptom.

Andra som inte är så sjuka och de som behöver negativa prov för att kunna jobba/lämna på dagis testar sig inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Du menar att du trodde att andelen positiva skulle minska när man testar mindre?
Det är just mängden tester som avgör hur hög positivitetsgrad det blir..
Fast tvärt om då..

Jag slängde mest ut faktan för att se om någon nappade hehe.

Förnekarna i tråden hävdade tidigare i höstas att fler fall berodde på att vi testade mer... Nu testar vi dramatisk mindre och får dramatiskt högre antal positiva. Jobbigt läge för förnekarna när de måste ljuga hela tiden.
Citera
2021-01-08, 15:28
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Nä, det är det vi inte gör. Hälften av doserna sparas i frysen i tre veckor - för att garantera att den som har fått dos 1 även ska få dos 2. Det är så feltänkt, så det finns inte! Det kommer ju nytt vaccin hit varje vecka... risken att det plötsligt inte ska komma är så liten. Och även om det INTE skulle komma, så skulle man kunna toppa upp med ett annat vaccin. Och även med en dos, får man en mildare sjukdom än utan någon dos alls - för då har kroppen i alla fall stött på eländet en gång förut, och börjat fundera på hur den ska bekämpa det.

Är inte enig med dig här. Doserna skall tas med de intervaller tillverkarna har forskat fram för bästa effekt. Dessutom skulle jag aldrig utsätta mig för att dos 1 är en tillverkare och dos 2 en annan, då vet man ju inte alls vad som sker i kroppen
.
Vad som helst kan hända så det blir avbrott i leveranserna, det blir något tillverkningsfel, leveransproblem eller några antivaxxers får för sig att spränga fabriken.
För en gångs skulle gör Sverige rätt.
Citera
2021-01-08, 15:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
"kan det väl inte hända någonting?" skulle inte jag acceptera som analys av ett läkemedel som jag ska använda, men vi är alla olika.

Nu är jag ute på djupt vatten.
Jag misstänker att två doser av olika typer av vaccin ger ungefär lika dåligt skydd som en dos. Första dosen är ju till för att aktivera immunsystemet och andra dosen för att förstärka aktiviteten. Om man aktiverar en typ av immunsvar så funkar det nog inte att förstärka detta svar med en andra dos av en annan typ av vaccin.

Stämmer antagligen. Men det revvar i alla fall upp immunförsvaret en andra gång. Det går sedan att ge en boosterdos av något av de två vaccinen senare. Risken är ändå liten att vaccinerna inte ska komma hit på tre-fyra veckor. Det är ju inte krig.
Citera
2021-01-08, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Finns förstås alltid en osäkerhet och faktorer som kan slå åt bägge hållen. Skolans roll i smittspridningen är ändå otvivelaktig. Jag tror vi kommer få se en minskning i antalet positiva fall och antalet sjukhusinläggningar tämligen snart. Inom 1-2 veckor. Detta pga jullovet. Det är en social arena med 2 miljoner människor som varit stängd i 3 veckor. Det borde märkas i siffrorna. Märktes ju tydligen under sommaren, då skolan var stängd.

Vart det sen tar vägen beror nog till stor del på hur snabbt man lyckas få ut vaccin och vad som händer med mutationerna. Jag befarar dock att vi kommer få se en rejäl ökning igen vid månadsbrytet feb/mars. Där någonstans. Tror dessvärre inte vaccineringarna hinner parera detta. Det går för långsamt och det dröjer ju flera veckor efter man fått vaccin, till dess man får skydd. I samma stund som skolbarnen går tillbaks till skolan nu på måndag kommer smittan sätta igång och spridas igen, men förhoppningsvis har nivåerna tryckts tillbaka ordentligt under jullovet. Därför kommer det nog att dröja ett tag innan det märks. Därför säger jag feb/mars någon gång får vi se effekterna av det som startar på måndag. Det här är inte som att slå av och på en strömbrytare. Det finns en inbyggd tröghet i en pandemi.
Vaccineringen går långsamt ja.
Rumänien har vaccinerat mer antal per innevånare än Sverige gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in