2021-01-08, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
När demokraterna försökte hindra att Brett Kavanaugh skulle bli vald till högsta domstolen så stormade vänsterdemonstranterna senaten. Ingen som dillade om "hot mot demokratin", "kupp" eller liknande då. Ingen som blev skjuten av polisen den gången.

Hittade du på det där om den stormade senaten precis? Jag hittar ingenting på google om det.
Citera
2021-01-08, 13:07
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Exakt! Och de hindrades från att komma in i senaten, vilket dess poliskår är helt förmögen att göra. Om den försöker dvs.

"stormningen" är en storm(ning) i ett nattkärl. Det är ett mediaspektakel där något naiva och arga trumpsupportrar blivit använda i ett PRsyfte. Tillsammans med de som traskade in fanns en hel del falseflagfolk.

Vem släppte in dom, på vems order?
Under 7 månader av Antifa & BLM-kravaller så gjorde man allt för att spela ner allvaret, "mostly peacfull" osv. Trots många miljarder i nedbrända byggnader & över 30 döda. Då lät det från demokraterna "vi fördömer våldet, men förstår var det kommer ifrån & vill gärna ha en dialog med demonstranterna för att reda ut problemen" Sen bjöds demonstranterna in till div. demokratiska politiker & fick ta selfies med Pelosi & liknande.

Nu är det plötsligt "statskupp" & "hot mot demokratin".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Tror du blandar ihop det med impeachment.

25:e tillägget (artikel 4) säger:
Whenever the Vice President and a majority of either the principal officers of the executive departments or of such other body as Congress may by law provide, transmit to the President pro tempore of the Senate and the Speaker of the House of Representatives their written declaration that the President is unable to discharge the powers and duties of his office, the Vice President shall immediately assume the powers and duties of the office as Acting President.
Dvs godkännande av VP och en majoritet av kongressen (senaten plus representanthuset) krävs för att avsätta Trump med 25:e.

En Impeachment skulle dock kräva medhåll av 2/3-delar av senaten för att avsätta honom.

Huruvida något av detta kommer ske tror jag beror på hur rädda de blev vid stormningen - om de blev tillräckligt skärrade kan det kanske vara att många vill "hämnas" på Trump nu.
I det jag läst krävs det även 2/3 majoritet för 25:e. Om det går vidare efter att Vice och en majoritet av ministrarna säger att POTUS inte klarar jobbet. Det går vidare till kongressen om POTUS inte accepterar det Vice och ministrarna sagt.

Redan i går sa Pence att det inte var aktuellt och Impeachment är knappast aktuellt mer än som symbolhandling, det är allt för knapp tid för att driva det.
Och nu är det knappast aktuellt att sätta igång det ena eller andra när Trumpen kastat in handduken. Varför skulle man dra på sig allt detta arbete och ståhej när det är bara drygt en vecka kvar?

När Nixon fick besked, blev klar över att han skulle avsättas inom 14 dagar lät hans stabschef Alexander Haig meddela till typ Joint Chief of staff och andra att skulle det komma något galet från Nixon under dessa 14 dagar skulle det kollas upp med honom. I fall Nixon skulle ge sig på något helt galet för att försöka bita sig fast.
Citera
Medlem
Citat:
En stor skillnad är att Antifa, BLM & liknande vänstergrupper har öppet stöd av advokatgrupper & dom får sin borgen betald direkt från div. fonder som finansieras av donationer från Open Society Foundation & liknande ställen.

Jaha du är en sån. Det var ingenting, du lever inte i den riktiga verkligheten.
Citera
Medlem
DaEzzs avatar
Vi kan i alla fall konstatera att det blev en slags "revolution" den 6 januari då.

Till bitter nackdel för Trump själv, som nu är på gränsen till att med tvång avlägsnas från ämbetet och om han inte tvingas bort innan dess, kommer att slinka undan i vanära, utstött och med Damoklessvärdet i fortfarande hängande över sig i form av åratal av utredningar och rättsprocesser.

En "revolution" som kostade GoP vad många trodde vara en kassaskåpssäker majoritet i Senaten - serverad av GoP´s egen President.

Och naturligtvis, en "revolution" som av allt att döma sänker det Republikanska partiet ned i ett träsk, ett tillstånd av upplösning och inbördeskrig i åratal framöver, där flera Trumprunkande toppolitiker nu ångestfyllt fått sina karriärer förstörda i svallvågorna av terrorismen, då de tidigare lierade sig med de blivande våldsverkarna inför rullande kameror.

GoP´s totalhaveri, och Trump utsparkad i skam och förnedring.

Allt åstadkommet av MAGA-hattarna i det brölande, aggressiva packet på egen hand och utan att Demokrater eller meningsmotståndare behövde göra någonting. Det är otroligt underhållande.
Citera
2021-01-08, 13:08
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sirup
Känslomässigt var de helt på det klara med att de vill attackera politikerna i Kapitolium. Och de hade känslomässigt mördat dem som de kunde om de fått möjlighet. En rasande massa utan förmåga att tänka och analysera är livsfarlig på det viset.

Om inte politikerna hållit sig undan så bra så hade det hela sett mycket annorlunda ut. Och det beror på massans känslomässiga mål att förinta allt som är en stötesten för Trump.

Att de är idioter gör inte att de inte visste vad de ville göra. Att de inte kan analysera sitt eget beteende gör dem inte mindre skyldiga till vad de gjort.
När de väl var inne hade givetvis vad som helst kunnat hända om de stött på någon de gärna skulle ta ett snack med, men jag menar att detta inte var en väl förberedd aktion. Dock tur för alla att byggnaden var i stort sett tom när demonstranterna kom in.
Citera
2021-01-08, 13:08
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Du hittar hur mycket som helst om du söker på: Brett Kavanaugh senate protesters

56 arresterade, man ockuperade även enskilda senatorers kontor.

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-45593290
https://wtop.com/dc/2018/10/photos-scenes-from-kavanaugh-protests/

Hittar inget om just det du menar.
Mest fredliga demonistrationer, alltså inget stormande och insparkande av rutor och lootande. Rätta mig gärna.
Citera
2021-01-08, 13:09
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vermoden
Hittade du på det där om den stormade senaten precis? Jag hittar ingenting på google om det.
Där finns massor med bilder, även i mina länkar, på hur man "ockuperar" diverse senatorers kontor osv.
Citera
2021-01-08, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Det finns andra bilder på dem tillsammans inne i Vita Huset/Pentagon/Capitol Hill.
Men du har inte hittat dom eller varför uteblir bilderna?
Citera
2021-01-08, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
När de väl var inne hade givetvis vad som helst kunnat hända om de stött på någon de gärna skulle ta ett snack med, men jag menar att detta inte var en väl förberedd aktion. Dock tur för alla att byggnaden var i stort sett tom när demonstranterna kom in.

Precis, någon förberedd aktion var det inte. Det hela rörde sig om känsloutlopp. Det var en jäkla tur att det inte gick mer illa. Undrar dock hur trumpisterna ser på det att han nu vill att de ska få juridiska straff de som krossade rutor och annan skadegörelse?
Citera
2021-01-08, 13:14
Medlem
krautbrains avatar
En kvinna blev skjuten i huvudet utöver det dog tre till. Har det framkommit något mer. Vad jag läst hävdas det medicinska orsaker. Som i hjärtattack eller stroke antar jag. Låter jävligt märkligt.
Citera
2021-01-08, 13:14
Medlem
humanlifes avatar
Trump hade länge manat att man skulle stoppa stölden av valet och det gällde att kämpa. I sin livliga fantasi trodde han antagligen på att hans mob skulle stoppa proceduren i kongressen och utropa honom till president ändå, med hjälp av Pence bl a.

Men folk dog istället och de stoppade förstås inte den lagenliga proceduren. Nu borde Trumps anhängare vakna upp och inse hur giftig Trump har varit med sin retorik och totalt ansvarslös. Trump har tagit avstånd från våldet, men han visste ju mycket väl att det skulle bli så, han skyddar bara sitt eget skinn nu.
Jag kan inte tänka mig att han får sitta kvar nu, i så fall får de hålla honom i husarrest utan tillgång till nätet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in