2021-01-08, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag tror det är svårt att jämföra absoluta tal så där. Det hade varit mer intressant med hur stor andel som var positiva.

Hur många testades vecka 51 (när det hittades 450 fall hos högstadieelever) och hur många testades vecka 52 (när det hittades 200-250).

Sen förstår jag inte vad du menar med att andra åldersgrupper inte påverkades.

Vad jag kan se så sker det en rejäl minskning i positiva test för alla skolbarn men då är frågan som sagt hur mycket testningen av skolbarn minskade.

Kollar alla åldersgrupper (även vuxna) och alla sjunker rejält vecka 51 -> 52.
Det var relativt sett en mycket större minskning bland högstadieeleverna över jul. Smittan bland gymnasieeleverna och övriga åldersgrupper minskade ungefär lika mycket (vilket antyder att de var drivna av samhällsspridningen och inte av spridning i skolan).
Citera
2021-01-08, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Du vet att skolorna stängde vecka 52. Smittan gick alltså ner före att skolan stängde för jul, om det nu är en reell minskning. Mer troligt är att eftersom eleverna har lov och ändå är hemma är incitamentet för att testa sig lägre.
I VGR stängde många några dagar tidigare (bland annat Göteborg stängde dem fyra dagar tidigare än enligt läsårsplanen).
Citera
2021-01-08, 11:00
Medlem
Hrass avatar
Den nya lagen omfattar verksamheter och folksamlingar på allmän plats, så det borde var lugnt. Byter man till källargym eller atletklubb istället för kedjegym så märker man nog ingen skillnad. Eventuella böter kvittar man mot staten på annat sätt.
Citera
2021-01-08, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Stämmer, men ingen kan ju veta vad som händer i längden med den här nya metoden. Jag tycker personligen att det var olämpligt att tillämpa den första gången på just coronaviruset, när det var så bråttom att få fram så många doser. Det hade varit bättre om alla tillverkare hade satsat på konventionella vacciner nu, och sedan när det var klart kunde de ha forskat vidare på RNA-vaccinerna i lugn och ro.

Anledningen till att man har utvecklat helt nya vacciner mot covid är att de gamla har haft så stora problem. Det har forskats om vaccin mot coronavirus i årtionden, men har inte lyckats får fram något som både är effektivt och ofarligt. Det har varit problem med autoimmuna reaktioner och cytokinstormar.
Nu har man alltså tagit fram ett vaccin som är exakt skräddarsytt för att bara angripa spik-proteinet. Därmed hoppas man att få mindre biverkningar.
Citera
2021-01-08, 11:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tror den stora skillnaden är att vuxna träffas mer diskret. På caféer, lunchrestauranger, shoppingturer, lunchrummet eller hemma hos någon.

På vår lokala kinarestaurang, där det var fullt på lunchen förr, är det i alla fall helt dött. Har varit sedan slutet av januari 2020 när alla blev rädda för kineser - jag förstår inte hur de får det att gå ihop. Folk ringer in sina beställningar och hämtar take-away hastigt, men det brukar inte gå att få en restaurang att gå ihop med bara take-away - och ingen alkoholservering alls.

På vår lokala pizzeria sitter det en del folk (dock mindre än förr), men det är dels de mörka folkslagen (kanske släkt till ägaren, som hänger?) och dels våra lokala A-lagare...

Nåja, oavsett vilka det är, så hoppas jag att den nya lagen får slut på det här nu. Ingen orkar så mycket längre.
Senast redigerad av Merwinna 2021-01-08 kl. 11:08.
Citera
2021-01-08, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det var relativt sett en mycket större minskning bland högstadieeleverna över jul. Smittan bland gymnasieeleverna och övriga åldersgrupper minskade ungefär lika mycket (vilket antyder att de var drivna av samhällsspridningen och inte av spridning i skolan).

Det skulle fortfarande vara intressant och se hur många tester som gjorts.

T ex för skolbarn - om testningen sjönk med 50% vecka 51 till vecka 52 så är det ju inte så konstigt om fallen sjunker också.

Hittade detta:

https://www.vgregion.se/covid-19-corona/statistik-covid-19-i-vastra-gotaland/

Antal tester:

Vecka 51 - 47674 st
Vecka 52 - 49246 st
Vecka 53 - 23751 st

Sen är ju frågan när testet räknas som genomfört - om den kraftiga minskningen av tester vecka 53 är det som påverkar antal fall (för alla åldersgrupper) v51 och frammåt.

Tester i hela Sverige:

Vecka 51 - 300.000 st
Vecka 52 - 232.000 st
Vecka 53 - 201.000 st
Citera
2021-01-08, 11:07
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej visst. Där är vi lika frågande alla.

Det vi kan hålla oss till är väl fas 2 och fas 3 testerna som inte verkar visa på några stora problem.

Det som oroar mig mest, är om det kan ta sig in i könscellerna. Alltså kvinnans äggceller - som hon kanske kommer att "använda" först om fem eller tio år. Eller de celler i mannens testiklar som spermierna bildas ifrån (eller cellerna bakom de cellerna som spermierna bildas ifrån). Tänk om det blir massor av missfall respektive fosterskador i framtiden? Mutationer som blir kvar och ärvs ned?
Citera
2021-01-08, 11:08
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Hoppas att reglerna är tillräckliga skulle jag vilja säga. Folk är ju irrationella.

Så kan man se det, men reglerna har ju inte förändrats och smittan har ju bevisligen mattats av i Stockholm. Nu är det enda som kan påverka en eventuell uppgång hur folk framledes sköter sig i jämförelse med senaste månaden..
Citera
2021-01-08, 11:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Så kan man se det, men reglerna har ju inte förändrats och smittan har ju bevisligen mattats av i Stockholm. Nu är det enda som kan påverka en eventuell uppgång hur folk framledes sköter sig i jämförelse med senaste månaden..

Jo, fast DET beror nog snarare på begynnande flockimmunitet, än att stockholmarna skulle ha blivit mer lydiga...
Citera
2021-01-08, 11:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Anledningen till att man har utvecklat helt nya vacciner mot covid är att de gamla har haft så stora problem. Det har forskats om vaccin mot coronavirus i årtionden, men har inte lyckats får fram något som både är effektivt och ofarligt. Det har varit problem med autoimmuna reaktioner och cytokinstormar.
Nu har man alltså tagit fram ett vaccin som är exakt skräddarsytt för att bara angripa spik-proteinet. Därmed hoppas man att få mindre biverkningar.

Menar du att Janssens skulle vara farligt? Att man kan få "autoimmuna reaktioner och cytokinstormar" av det - även om man inte lider av någon autoimmun sjukdom tidigare? I så fall vågar jag inte ta något vaccin alls...
Citera
2021-01-08, 11:14
Medlem
IMBILDENs avatar
[quote=Beaver14|74238477]Det är väldigt klimatberoende, det tror jag ingen kan säga något annat om. Däremot ser ju klimatcyklarna olika ut i olika världsdelar varför smittotalen går upp och ner på olika sätt. Också ett skäl till att stora delar av Afrika inte är så drabbade, medan t.ex. Sydafrika som har ett klimat likt Europa är drabbat.

Det finns överallt, hur viralt det är påverkas starkt av klimat.[/QUarOTE]

Arizona, Texas, Iran och Indien är stater och länder som drabbats hårt. Jag är högst osäker på vilka samband det går att dra faktiskt.
Citera
2021-01-08, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det skulle fortfarande vara intressant och se hur många tester som gjorts.

T ex för skolbarn - om testningen sjönk med 50% vecka 51 till vecka 52 så är det ju inte så konstigt om fallen sjunker också.

Hittade detta:

https://www.vgregion.se/covid-19-corona/statistik-covid-19-i-vastra-gotaland/

Antal tester:

Vecka 51 - 47674 st
Vecka 52 - 49246 st
Vecka 53 - 23751 st

Sen är ju frågan när testet räknas som genomfört - om den kraftiga minskningen av tester vecka 53 är det som påverkar antal fall (för alla åldersgrupper) v51 och frammåt.

Tester i hela Sverige:

Vecka 51 - 300.000 st
Vecka 52 - 232.000 st
Vecka 53 - 201.000 st
Så du menar att man väljer att testa färre högstadieelever relativt andra barn över jul?

Jag har försökt hitta alternativa förklaringar liknande denna redan, jag hittade ingen uppenbar förklaring annat än att smittan sprids på skolan eller då de idrottar.

Så om du vill ha en alternativ förklaring så är det I så fall att högstadieelevernas idrottande stängdes ned veckan före jul.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in