2021-01-08, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dickasso
Lika förkastligt som det vi såg häromdagen vid The Capitol. Men orsakerna bakom oroligheterna är ju ganska olika, vet inte om det är så jämförbart egentligen.
De direkta orsakerna är definitivt inte jämförbara då Trumpterroristerna vill stoppa en demokratisk process. Så där vi helt eniga. Den grundläggande ilskan är dock definitivt jämförbara då båda grupperna anser sig vara förtryckta och nedtystade, vilket i bägge fallen delvis stämmer. Svarta i USA har upplevt en massa förtryck under sin historia och det är därför inte konstigt att det tillslyt exploderar. Samma sak med konservativa som censurerats på sociala medier. Jag förstår till 100% att det skapar reaktioner och ilska. Det är därför jag alltid säger att man absolut inte ska bete sig totalt oförsonligt när såna här saker händer utan man ska hitta grundproblemet och lösa det. Däremot har båda grupperna agerat fullständigt vidrigt och deras agerande måste fördömas av alla!

Men antifa slåss å andra sidan mot människor med åsikter så de är lika odemokratiska och vidriga som Trumps garde vi såg i Washington häromdagen!

Vart jag vill komma är att man kan vara emot både Antifa, det BLM gjorde och Trumpterroristerna, men samtidigt också förstå vad det är som utlöser sånt här.
Citera
Medlem
Doktordonkas avatar
Härligt. Fem döda som resultat av det hela. Undrar om Trump och högerextremisterna som gjorde det hela känner sig nöjda nu?
Citera
Medlem
Hycklaren Trump tvärvänder och fördömer stormandet av Capitolium.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/trump-ni-kommer-att-fa-betala
Citera
2021-01-08, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detekarvisst
Dunning-Kruger i kubik märker jag. Jag misstänker nästan att du är en svensk konstapel på riktigt med den pajasretoriken. Nåja, uppenbarligen kan du inte presentera något citat av Trump där han uppmanar sin anhängare till våld. Men du är väl van vid att vara en loser.

Du får kolla igenom hans, rudy's, och sonens tal. Jag orkar inte se det igen och plocka ut citat. Åklagaren lär återkomma i ärendet.

Rudy ville ha trial by combat. Sonens ordval minns jag inte men det var aggressivt. Och sen pekar Trumpen ut riktningen och att de ska hjälpa de svaga rep att göra rätt.

Men du tror väl att om han inte i detalj gett instruktioner om att de ska krossa glas, gå in på talmannens rum etc så är allt bra och trumpen har vunnit....
Citera
2021-01-08, 08:32
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Ja, det är både fascinerande och skrämmande att se att sektens medlemmar t o m försvarar sektledaren när denne kastar sina mest hängivna framför bussen och överger dem. Inte ens då förstår dom att sektledaren inte bryr sig de minsta om dom. Läskigt!

Och nu kommer många av dem dömas till decennier av fängelsestraff.. För att ha gjort som deras führer uppmanade. Undrar hur deras redneck-polare/familj kommer ta detta. När poletten väl droppar i deras trögtänkta sinnen kommer familjen Trump behöva se sig över axeln för resten av sina liv.

Här har vi en vars polett har droppat:

https://twitter.com/daveyalba/status/1347000609736712195
Citera
2021-01-08, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nickname99
Fem personer miste livet i det du kallar "en kul grej". Du verkar ha en väldigt speciell definition av roliga aktiviteter.
Det har hänt liknande grejer sen i somras då sitter dom på tv4 och kallar det medborgarmanifestation ..skaffa lite perspektiv och var inte så jävla nervösa.
Citera
2021-01-08, 08:36
Medlem
Antivalents avatar
Bara jag som skrattar åt ironin i msnbc's nyheter?

Citat:
Exposed: Police double standards from Trump riot to BLM protests
Citera
2021-01-08, 08:37
Medlem
Citat:
President Trump promised a smooth transition in a video message posted on Twitter Thursday night, saying that his supporters had pursued post-election challenges in good faith, but “now tempers must be cooled and calm restored

Trump verkar inse allvaret sina handlingar. Frågan är om det är för sent då allt fler vill få honom avsatt.

Att Trump nu dessutom erkänner att det hans supportrar som stormat regeringsbyggnaden "i god tro" (visst låter det sjukt men Trump är bevisligen en mycket sjuk och rädd person just nu) gör ju att andra än Trumps extremistarme av vita socialt skadade kryp nu kan bortses som anstiftare till upploppet, just i detta sammanhang vill jag påpeka.

Nu börjar räfs och rättarting och flera ansvariga för säkerheten ahr ju avgått elelr komemr att avgå samtidigt som flera framträder som hjältar som räddade byggnaden från att tas över totalt av pöbeln.

Är därför realtvt säker på att detta får konsekvenser i någon form för Trump men hur och när återstår ju att se. Han agerade så totalt omdömeslöst när han satte USA:s regering och riksdag i fara att det ju inte kan negligeras.
Citera
2021-01-08, 08:37
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detekarvisst
Så ”bonnlurk” tycker du är en träffande beskrivning av den där juden som drev på Kapitoliumockupationen? Ja, då vet vi det.
Absolut - din egen bonnlurkakälla Fria Tider beskriver honom ju som begåvningshandikappad med päls och skottsäker väst, låter väl som sinnebilden av en äkta redneck 😄
Citera
2021-01-08, 08:38
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Hycklaren Trump tvärvänder och fördömer stormandet av Capitolium.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/trump-ni-kommer-att-fa-betala

Han har ju aldrig sagt att någon ska storma nånting. "We march on the capitolium and we will protest" är inte direkt att uppmana till vandalisering.
Citera
2021-01-08, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Först hamnar det hos en åklagare. Den lär lägga ner det, dvs ej åtala.

Någon domstol kommer det inte hamna i.

Det är inte Sverige vi pratar om. Att lägga ner utan utredning finns inte gällande våldsbrott i USA.
Citera
2021-01-08, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dickasso
Man hör dom ropa "where is Pence, where is Pence" så dom var besvikna på att inte Pence gjorde som Trump sade.

Ett under att polisen/secret service inte sköt ihjäl samtliga som försökte ta sig mot vice presidenten.

Jag antar att du hade samma åsikt om hong kong demonstranterna då de stormade hong kongs motsvarighet, eller är du en sådan som har dubvelstandard?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in