Citat:
Ursprungligen postat av
Prinsessbakelse
Ända sedan Donald Trump stod som segrare i presidentvalet 2016 har jag trott att USA:s institutioner, såväl det formella som de informella, den djupa tron på folkstyret och rättsstaten, republiken, kommer att skydda landet från Trumpismens värsta tokigheter.
I viss mån har så också skett. Men, och det är inget litet men, om någon för fem år sedan hade sagt till mig att i början av 2021 kommer en beväpnad mobb att storma kongressen för att stoppa räkningen av elektorsrösterna och därmed maktskiftet, ja då hade jag sagt att hen överdriver, att hen borde sansa sig och läsa mindre av texterna på Aftonbladet Kultur. Att det finns en djupt rotad civilitet i det amerikanska samhället som vi européer inte ser eller förstår. Jag hade uppmanat folk att läsa Tocqueville.
Uppenbarligen har det skett något i USA som jag har missat. Styrkan i trumpismen kunde initialt bortförklaras med en rad olika faktorer, och att den skulle förvandla GOP till oigenkännlighet är en sak. Men att det går att piska upp stämningar som får USA att likna ett land i Centralamerika, det hade jag inte kunnat tänka mig, ens i mina vildaste fantasier.
Klart är att USA är ett sjukt land som måste läkas. Det vilar nu ett tungt ansvar på den amerikanska högern att återigen skapa ett politiskt alternativ som är demokratiskt anständigt.
Vi får hoppas att det vi såg igår var peaken för Västerlandets nationalpopulism. Att fler tar sitt förnuft till fånga och ser vad dessa tendenser kan leda till. Att det inte längre handlar om att reagera mot överdriven pk-vänster, utan att det handlar om anständighet, demokrati och respekt för överenskomna spelregler. Om vår civilisation.
Du sitter här i Sverige och matas dagligen med dynga. I USA är inte läget så enformigt.
I Sverige får ju människor som du tårar i ögonen när BLM rasar runt i städer. Skulle någon vit, av vilket politiskt intresse som helst, göra samma sak, så hade du fått värdegrundsexplosion.