Citat:
Ursprungligen postat av
Megaforce
Fast polisen handlade nog i panik. Det var en säkerhetsvakt i skottlinjen och ett flertal poliser bakom säkerhetsvakten. Man skall då hålla inne med skotten för att inte riskera att träffa fel. Hade skottet gått igenom halsen så hade säkerhetsvakten blivit träffad.
Jag tror precis som du att det var någon form av panikhandling. Nu vill jag inte göra anspråk på att sitta inne med sanningen. Utredningen får visa vad som hände när kvinnan blev skjuten. Så det jag skriver nedan är mina gissningar och spekulationer.
När man tittar in i rummet som kvinnan försökte ta sig in i så verkar det vara en korridor. Dörren är barrikaderad. Man kan se en säkerhetsvakt/polis sitta ned ihopkrupen cirka tio meter in i utrymmet. Kan det ha varit han som sköt? Dörren var barrikaderad för att demonstranterna inte skulle ta sig in där. Bakom barrikaden fanns skyddsobjekt i form av kongressledamöter och annan personal. Vad jag sett från andra klipp så fanns både polis och säkerhetsvakter i kongressbyggnaden i anslutning till kongresshallen.
Polis och säkerhetsvakter var satta att skydda kongressen och människorna. Det går inte att veta vad som var att vänta. Demonstranterna gav i vart fall inte intrycket av att vara lugna och vänliga. För de som bevakar avspärrningen går det inte att se vad som händer utanför dörren mer än att det är sönderslagna rutor och att risken är stor att demonstranterna kommer att forcera avspärrningen. Kvinnan är den första som försöker och blir därför skjuten. Det går säkerligen inte att avgöra om hon är en man eller kvinna för den som skjuter. Hon gör intrång och blir oskadliggjord.
Apropå skottet, ja det var säkerligen i panik. Det kan ha varit så att skytten låg ner eller var ihopkrupen och att skottbanan därför riktades uppåt. Det var djupt olyckligt att kvinnan dog, men jag hoppas på att det blir en bra och transparent utredning. Jag gissar att skytten inte gjorde något direkt fel utan gjorde det han var satt att göra, att skydda den inre delen av kongressen där människor hade tagit skydd mot demonstranterna.