2021-01-07, 08:14
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Lägre dödlighet än Hong Kong influensan: https://www.dagensps.se/investerardygnet/sa-farlig-ar-egentligen-covid-19-se-diagramet/
Citera
2021-01-07, 08:20
Medlem
På min spårvagn hade 2/12 munskydd..

Lär väl vara 100% imorgon då ingen vågar vara först.
Citera
2021-01-07, 08:28
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Så då har en massa barn svultit nu under jullovet menar du? Det är en annan myt du reproducerar, i vart fall om man tror att detta sker i stor omfattning.

Skolan är precis som kollektivtrafiken kanske inte det mest smittsamma om man ser till varje enskildhet, ett klassrum, en kupé. Men skolan är omfattande. ALLA barn går i skolan. Då blir även en liten risk till stor smitta eftersom det lilla multipliceras med ett stort tal.

Dessutom är smittskyddsåtgärderna i skolan obefintliga.

Vilken omfattning är oklart för mig men även om det är en myt enligt dig så är det en variabel man har med i beräkningarna på regional samverkan i frågan om skolstängning i ett län där jag arbetar. Den dagen konsekvensen av smittspridningen blir högre än övriga variabler i den totala hälsan så kommer skolan stängas. Det jag vill belysa är att de flesta härinne bara fokuserar på smitta och glömmer resten.
Citera
2021-01-07, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Klart barn smittar men det råder ju koncensus i forskarvärlden att majoriteten av studier visar att de smittar vuxna i mindre grad. Senast idag uttalade norska motsvarigheten till FHM att de bedömde utifrån rådande forskningsläge ” att grundskolor inte drev smittan” Han sa även att det var ett misstag att de stängde dem i Norge i våras. Många här inne hyllar ju Norge . Jag är ingen expert men jag tror myndigheter har en bra bild. Och sedan gäller det ju inte bara smittspridning i denna fråga utan mycket annan hälsa. För många barn i Sverige är det enda riktiga målet mat om dagen de får i skolan som exempel. Tragiskt men sant
Du har helt rätt. För alla klarsynta i denna tråd har det varit uppenbart sedan mkt länge att även barn kan bli smittade (undrar om någon verkligen varit så pantad och trott att alla barn i Sverige är 100% immuna) samt att barn kan smitta vidare coronan. Dock smittar barn av någon anledning (jag gissar pga obefintliga symptom) väsentligt mindre än vuxna och verkar därför inte vara en stark påverkansfaktor i smittspridningen, snarare tvärt om.

Även om skolan, motförmodan, påverkar smittspridningen mer än vad man tror. Ex smitta lärare<-->lärare så kostar (ekonomi, folkhälsa och i slutändan liv) stängning av grundskola/förskola betydligt mer än eventuell nytta (räddade Corona-liv). Detta fattade FHM väldigt tidigt, samt sedan stora delar av världen inklusive Norge.
Senast redigerad av jerka11 2021-01-07 kl. 08:46.
Citera
2021-01-07, 09:01
Medlem
Pethuglins avatar
Läste precis på VLT hur smittan sprids just i Västerås.

Citat:
Låg eller hög inkomstnivå verkar inte vara orsaken. Bland de mest drabbade finns områden med högst varierande inkomstnivå. Möjligen kan man säga att det är de mest extrema inkomstområdena – åt båda hållen – är värst drabbade.

Här tänker jag att om det är möjligt att de med lägst inkomst är trångbodda och har också svårare att ta till sig myndigheternas information som gör att smittan sprids lättare.

I den andra änden finns de rika vars pengar bränner i fickorna och som måste resa och shoppa som om pandemin inte fanns. Riktiga superspridare med andra ord som också hämtar nya mutationer från utlandet. Sedan ska det också festas på privata tillställningar.

Man har ju sett hur självaste politikerna beter sig för att förstå att vissa tycker sig stå över rekommendationerna.
Citera
2021-01-07, 09:06
Medlem
Ang skolstängning så tycker jag att det borde varit en självklarhet att stänga (eller ha distansundervisning) ner skolan (f-9 samt gymnasiet) i några extra veckor nu i samband med jullovet för att bromsa smittan. Att vissa barn mår dåligt av att vara hemma är sant, precis som att vissa barn mår dåligt över att behöva vara i skolan varje dag. Men huvudargumentet många har är att skolan är så viktig och att barn mår så dåligt om den inte är öppen håller inte. För i så fall borde vi även ta bort sommarlov och alla andra lov och lediga dagar om nu alla barn Sverige mår så dåligt över att vara hemma nån vecka extra. Självklart måste det finnas lösningar tillgängliga för barn vars föräldrar inte kan jobba hemifrån, precis som det finns barnomsorg under sommarlovet för de barn som behöver.
En skolstängning är viktig för att bryta smittokurvans ihållande uppåtgående trend. Detta eftersom svenska skolan, i min åsikt, har varit fasansfullt dåliga på att införa någon som helst form av åtgärd för att förhindra smittspridning särskilt bland de yngre barnen.
Citera
2021-01-07, 09:19
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Emanuel Karsten kollade ju upp henne.

https://emanuelkarlsten.se/coronapandemin/

OK, ja då var det som jag trodde. Det kändes äkta.
Citera
2021-01-07, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imber
Ang skolstängning så tycker jag att det borde varit en självklarhet att stänga (eller ha distansundervisning) ner skolan (f-9 samt gymnasiet) i några extra veckor nu i samband med jullovet för att bromsa smittan. Att vissa barn mår dåligt av att vara hemma är sant, precis som att vissa barn mår dåligt över att behöva vara i skolan varje dag. Men huvudargumentet många har är att skolan är så viktig och att barn mår så dåligt om den inte är öppen håller inte. För i så fall borde vi även ta bort sommarlov och alla andra lov och lediga dagar om nu alla barn Sverige mår så dåligt över att vara hemma nån vecka extra. Självklart måste det finnas lösningar tillgängliga för barn vars föräldrar inte kan jobba hemifrån, precis som det finns barnomsorg under sommarlovet för de barn som behöver.
En skolstängning är viktig för att bryta smittokurvans ihållande uppåtgående trend. Detta eftersom svenska skolan, i min åsikt, har varit fasansfullt dåliga på att införa någon som helst form av åtgärd för att förhindra smittspridning särskilt bland de yngre barnen.
Du har missuppfattat motivet. Det handlar inte om att "vissa barn mår dåligt" av att stanna hemma från förskola/grundskola. Det handlar om att stängning av skola är ett suboptimalt beslut.

Bara direkta kostnader i form av VAB till hundratusentals föräldrar (arbetsgivaren ska inte betala) gör att skolstängning kostar mer än nyttan. Dvs pengarna kan rädda fler liv på annat håll. Sedan döljs stora indirekta kostnader. Enligt norska statistikbyrån, SSB, kostar stängning 1,6 miljarder per dag i Norge. Skulle motsvara kostnad på drygt 3 miljarder per dag i Sverige.

https://www.lararen.se/nyheter/coronaviruset/norges-nota-for-skolstangt-17-miljarder-om-dagen
Senast redigerad av jerka11 2021-01-07 kl. 09:26.
Citera
2021-01-07, 09:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imber

Kan bara skriva under på detta. De råd som FHM har gett till skolorna, om att barnen ska hålla avstånd och tvätta händerna är både otillräckliga, men framförallt helt omöjliga att leva upp till. Man har de elever man har och man har de lokaler man har. Man kan inte sitta varannan, eller kanske var tredje i klassrummen. Utrymmena räcker helt enkelt inte till. Och precis som Björn Olsen sa när han intervjuades om skolstängning igår - alla lärare som blir sjuka i Covid19 (och de är många), blir knappast smittade i lärarrummen. Även om barn tack och lov sällan blir svårt sjuka, så sprider de smittan omkring sig. Därmed bidrar de i högsta grad till den smittspridning som nu sker i samhället.
Citera
2021-01-07, 09:24
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Läste precis på VLT hur smittan sprids just i Västerås.

Här tänker jag att om det är möjligt att de med lägst inkomst är trångbodda och har också svårare att ta till sig myndigheternas information som gör att smittan sprids lättare.

I den andra änden finns de rika vars pengar bränner i fickorna och som måste resa och shoppa som om pandemin inte fanns. Riktiga superspridare med andra ord som också hämtar nya mutationer från utlandet. Sedan ska det också festas på privata tillställningar.

Man har ju sett hur självaste politikerna beter sig för att förstå att vissa tycker sig stå över rekommendationerna.

Håller med här, plus att det är allmänt känt att medelklassen är mest laglydig, håller mest på regler, och uppfostrar sina barn hårdast när det gäller solidaritet med andra människor. Underklassen skiter i sådant ("varför ska jag bry mig om andra - ingen har någonsin gjort något för mig") och överklassen tycker att det är bra med regler som håller pöbeln i schack, men att reglerna inte gäller dem.
Citera
2021-01-07, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
https://www.regeringen.se/4b0c1a/globalassets/regeringen/dokument/socialdepartementet/fokhalsa-och-sjukvard/presentationsbilder-fran-presstraff-om-covid-19-lag.pdf

Alltså börjar pandemilagen gälla från 10 januari 2021 till september 2021.
Skulle vilja se att polisen ha tid att ev avvisa folk från en plats när dom inte ens kan klara upp all skit som händer i samhället
Citera
2021-01-07, 09:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Och ändå tar Blekinge emot patienter från andra IVA.

https://regionblekinge.se/halsa-och-vard/for-vardgivare/smittskyddsenheten/information-om-coronaviruset.html

De har avtal om att göra så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in