2021-01-06, 11:30
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Och de som inte kan fixa ledigt eller barnvakt tvingas lämna barnen ensamma hemma.

Är det en orimlig tanke att en ökning av antalet olyckor i hemmet kommer att öka om barn lämnas ensamma hemma?

Är det positivt för en redan utsatt vårdorganisation, och vinner man något på att rädda några krycklingar till priset av att barn skadas eller avlider?

Även vårdpersonal har barn, vissa kan tvingas stanna hemma med sina barn om skolan stänger, föräldraansvaret försvinner inte i och med att skolan stänger, Björn O. tar kanske över det juridiska ansvaret?

Är det en ovidkommande aspekt på frågan om skolstängning?

Från mellanstadiet och uppåt är det inga som helst problem med att lämna barnen ensamma i alla fall del av dag. Kanske kan de som absolut inte kan ordna omsorg på annat vis, gå över till deltid under en period. Mellanskillnaden på lön borde staten kunna ersätta med, i alla fall 80% eller liknande, så det fortfarande kvarstår ett incitament att arbeta. Situationen nu är sjukt allvarlig och man måste göra allt som går för att minska smittspridningen.

Jag är så sjukt trött på att höra att det inte fungerar att stänga skolorna i Sverige. Det fungerar ju i alla andra länder. Varför skulle Sverige vara så annorlunda? Hur löser man det i Storbritannien eller i Tyskland exempelvis? Har aldrig hört talas om att något kaos skulle brutit ut föra att de stängt ned förskole och grundskoleverksamhet. Det känns mer som att motståndet mot skolstängningar i Sverige vilar på ideologisk grund.
Citera
2021-01-06, 11:30
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Verkar som FHM för någon dialog med Skolverket om ett ev stänga ned högstadiet. Jag tror dessvärre inte det är tillräckligt. Stoppet borde inkludera alla årskullar. Björn Olsen pratar om 2-4 veckor. Det kan vara en klok start. Det tror jag också.

Var har du läst det? De borde självklart stänga alla årskullar ja.
Citera
2021-01-06, 11:31
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Skrämma upp varandra håller jag inte med om. Såklart kan man skönja en onyanserad diskussion på bägge sidor emellanåt men mestadels tycker jag det är balanserad kritik som lyfts.

Håller med om att det var goda nyheter i din länk=)

Man kan ju muntra upp sig med att titta på börsen som går alldeles lysande. Börsen brukar ligga ett halvår före verkligheten, i sommar är allt glömt och tillbaka till en trist grå vardag.
Citera
2021-01-06, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsoxLucius81
Jag har gjort en liten hobbyprognos över hur många som kommer att behöva läkarvård i Sverige under peaken i vår. Baserat på grafen här https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/ Covid verkar ju vara extremt säsongsbetonat om man kollar på grafen, den fallande kurvan under våren är ju nästan en spegelvänd kopia av den stigande kurvan under hösten.

https://i.imgur.com/cOOwtp4.jpg

Får man fråga hur du kommit fram till att det peakar just då ?
Citera
2021-01-06, 11:32
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
390 på IVA nu. Det verkar tyvärr accelerera nu, ökar med tio varje dag. Hade trott på en liten nedgång efter julen men det ser inte bra ut.

Trodde också på nedgång, men den kanske kommer om 1-2 veckor, eftersom inkubationstid och sjukdomsförlopp m.m. måste ha sin gång. Dvs, effekterna kommer med några veckors eftersläpning.

Vi märkte det även i höstas då det egentligen dröjde till oktober innan effekterna av skolöppningarna i slutet av augusti började märkas i form av ökad smittspridning.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Aretha
Jag skulle vilja påstå att det är småpotatis, eller knappt ens det, jämfört med alla coronaprofetior i våras. Hanif Bali och De Tjugotvå och oräkneliga tyckonomer som målade fan på väggen. Tegnell har haft fel i enskilda sakfrågor men lika fel som twitters och flashbacks samlade expertis har han inte haft, tack och lov. Jag ska svära i kyrkan nu och provocera: Johan Giesecke hade rätt när han förutspådde att Corona skulle vara som en jobbigare influensa när det gäller dödstal. Det syns tydligt på den månatliga dödsstatistik som SCB har publicerat och som sträcker sig ända tillbaka till artonhundratalet.

Vi stirrar oss blinda på enskilda mätetal (9 tusen döda!!!) men har ingen aning om hur många som vi skulle räkna som ”influensadöda” om vi testade lika mycket som vi gör nu för Corona. Säsongsinfluensa är dessutom farligare för barn och vi kan skatta oss lyckliga att vi bara åkte på mesviruset sars-cov-2 och inte H5N1 eller nån annan rejäl influensaisotop denna gång.

Jag pratade om sjukvårdens belastning i mitt inlägg och inte om dödstalen. Du får gärna relativisera dödstalen om du vill.
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Verkar som FHM för någon dialog med Skolverket om ett ev stänga ned högstadiet. Jag tror dessvärre inte det är tillräckligt. Stoppet borde inkludera alla årskullar. Björn Olsen pratar om 2-4 veckor. Det kan vara en klok start. Det tror jag också.
Man kunde ju i alla fall spolat inomhus gympan, duschningen och satt lite hårdare regler på även grundskolan. Kanske haft deltids studier, så skolan blir halvfull? Just att köra skola som vanligt måste ju vara det sämsta alternativet. Två veckors längre jullov är ju inte heller så mycket att tvista om, kan ju knappast plåga barnen.
Citera
2021-01-06, 11:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aretha
Jag skulle vilja påstå att det är småpotatis, eller knappt ens det, jämfört med alla coronaprofetior i våras. Hanif Bali och De Tjugotvå och oräkneliga tyckonomer som målade fan på väggen. Tegnell har haft fel i enskilda sakfrågor men lika fel som twitters och flashbacks samlade expertis har han inte haft, tack och lov. Jag ska svära i kyrkan nu och provocera: Johan Giesecke hade rätt när han förutspådde att Corona skulle vara som en jobbigare influensa när det gäller dödstal. Det syns tydligt på den månatliga dödsstatistik som SCB har publicerat och som sträcker sig ända tillbaka till artonhundratalet.

Vi stirrar oss blinda på enskilda mätetal (9 tusen döda!!!) men har ingen aning om hur många som vi skulle räkna som ”influensadöda” om vi testade lika mycket som vi gör nu för Corona. Säsongsinfluensa är dessutom farligare för barn och vi kan skatta oss lyckliga att vi bara åkte på mesviruset sars-cov-2 och inte H5N1 eller nån annan rejäl influensaisotop denna gång.

Bra att du lyfter det här(fetade)

Testas det ens för influensa, och vilka metoder används för att testa för Covid-19?

PCR och antikroppstest används, men testas alla för antikroppar?

PCR kan ju i princip ge positivt svar på en vattenmelon såvitt jag har förstått.

Norska motsvarigheten till Folkhälsomyndigheten skriver angående PCR, citat;

Ved dagens smittesituasjon er sannsynligheten høy for at en positiv prøve er korrekt, også i de tilfellene der personen ikke har symptomer eller er nærkontakt, og behøver ikke bekreftes av ny prøve. Dersom prøveresultatet framstår som usannsynlig, bør det likevel vurderes å ta ny test for å bekrefte funnet.

Ved kjent gjennomgått infeksjon de siste månedene må et positivt PCR-prøvesvar tolkes med forsiktighet. Dette er fordi det ved PCR kan påvises ikke-infeksiøse virusrester (ikke-replikerbart virusarvestoff) i lang tid (opptil to-tre måneder) etter at personen ikke lenger er smittsom.

EDIT;

Vid okänd genomgången infektion bör PCR också kunna visa positivt.
Senast redigerad av OY 2021-01-06 kl. 11:35.
Citera
2021-01-06, 11:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Man kan ju muntra upp sig med att titta på börsen som går alldeles lysande. Börsen brukar ligga ett halvår före verkligheten, i sommar är allt glömt och tillbaka till en trist grå vardag.

Haha ja börsen har redan uppnått flockimmunitet.
Citera
2021-01-06, 11:34
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Huvudsaken verkar vara att man vill vara säker på att man gör "rätt", inte att resultatet blir bra. Hade man agerat så inom näringslivet skulle man inte bli långvarig.

Rätt sätt att tänka är att göra en riskanalys. Det är väldigt enkelt:

A : risk att det inträffar i procent
B : kostnad om det inträffar
C : kostnad för motåtgärder

Om C < A*B så fattar man beslut. T.ex. i sportlovsfallet

A = 25% att det orsakar bred smittspridning
B = 500 miljarder kr
C = 0 kr + sabbat sportlov

Rent rationellt så kunde man betalat tillbaka alla kostnader för sportlovsresenärerna. Fast då hade folk väl blivit upprörda..

Exakt. Lätt beräkning för kostnad nu och sen -- om man inte gör något / gör något. Att stänga ner kan i framtiden vara en investering, för kostnaden för sjukvården som betalas på skatten för de företag som förlorar på nedstängning.

Jag ser att allt som görs nu för att dämpa smittspridningen som en investering då kostnaden framöver kommer överstiga allt det kostar exakt idag.
Citera
2021-01-06, 11:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Var har du läst det? De borde självklart stänga alla årskullar ja.

Från TV4. Finns länk på deras hemsida. Tegnell säger att de för dialog med Skolverket. Är bara så sjukt trött på mellanmjölks-tänket här. De duger inte om man vill stoppa smittspridningen. Man måste göra det ordentligt, man kan inte karantäna lite lagom. Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk. Ska övriga stadium ändå driva runt smittan kommer de dra hem smittan ändå. Smittan till föräldrar som sedan går och arbetar och smittar ned alla andra, i bussar, t-banor och på arbetsplatser, butiker etc etc.
Hur svårt kan det vara att bara förlänga skolstoppet som nu redan finns i och med jullovet. Ge fan i att öppna.Gör som Storbritannien istället!
Citera
2021-01-06, 11:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Från mellanstadiet och uppåt är det inga som helst problem med att lämna barnen ensamma i alla fall del av dag. Kanske kan de som absolut inte kan ordna omsorg på annat vis, gå över till deltid under en period. Mellanskillnaden på lön borde staten kunna ersätta med, i alla fall 80% eller liknande, så det fortfarande kvarstår ett incitament att arbeta. Situationen nu är sjukt allvarlig och man måste göra allt som går för att minska smittspridningen.

Jag är så sjukt trött på att höra att det inte fungerar att stänga skolorna i Sverige. Det fungerar ju i alla andra länder. Varför skulle Sverige vara så annorlunda? Hur löser man det i Storbritannien eller i Tyskland exempelvis? Har aldrig hört talas om att något kaos skulle brutit ut föra att de stängt ned förskole och grundskoleverksamhet. Det känns mer som att motståndet mot skolstängningar i Sverige vilar på ideologisk grund.

Ja precis, bra fråga, hur plattar man till kurvan i Tyskland och U.K.?

Har de lyckats tycker du, är det något vi borde ta efter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in