Citat:
Ursprungligen postat av
Kumabjorn
Noterade att NK News rapporterar om gapande hyllor i Pyongyangs livsmedelsbutiker. Med tanke på hur stängd gränsen är och det faktum att satelliter - åtminstone såvitt jag känner till - ännu inte kan ta röntgenbilder eller genom skyltfönster (inte direkt frekventa för övrigt) så måste en rimlig slutsats bli att det finnns HUMINT källor i staden. Som dessutom kan få ut information ur Nordkorea. Både imponerande och fascinerande, men det kanske finns någon annan förklaring som jag förbisett?
Citat:
Ursprungligen postat av
Arccosinus
NK-News källhänvisar då o då till DailyNK som påstås ha källor i NK. Det kan vara så att de även denna gång fått sina uppgifter från dem.
NK-News skriver att kinesiska varor har ersatts med inhemska varor av låg kvalitet vilket låter rimligt.
Om det är illa i Pyongyang är det förmodligen katastrof i resten av landet.
HUMINT inifrån Nord, inte bara Pyongyang,
är de facto en fungerande verklighet, trots att NK regimen och oinitierade källor vill göra gällande att så inte är fallet då landet nu är totalt isolerat och SOS = Stängt&Slutet.
Jag kan inte gå in på detaljerad info om hur HUMINT informationen inifrån NK kommer till de underrättelsetjänster som faktiskt nås av den, men det kommer framtida dokument att visa.
Den SIGINT inklusive de senaste satelliterna och dess nya (sedan 2020) verksamma plattformar ger info som var omöjlig att få för 3-4 år sedan.
Att hyllorna gapar tomma och utbudet av daglivaror minskar, om inte drastiskt, så utan tvekan mycket kraftigt, framförallt minskar de utländska varorna, i utbyte mot inhemska. Det förekommer faktiskt smuggling fortfarande, både sjövägen och från Kina/Ryssland även om omfattningen är betydligt mindre än tidigare.
Satellitövervakning bevisar detta.
Situationen på landsbyggden bör med största sannolikhet vara katastrofal, då socker - olja - övriga baslivsmedel när priset stigit mycket kraftig och tillgången är minimal.
Låt mig i sammanhanget tillägga att det för tillfället, inte är någon nivå5 eller höjd puls hos USFK eller andra militära underrättelsetjänster på grund av indikationer som skulle tyda på höjd Nordkorensk aktivitet eller förberedelser för någon form av provokation gentemot US/Bidens nya administration eller Sydkorea.
Om detta är kopplat till den mycket tidiga indikationen från den 8:e partikongressen i Pyongyang, där Kim uppenbarligen intagit en defensiv och tydligt missmodigt vacklande hållning trots det höjda militariska anslaget i retoriken, vill jag i nuläget låta vara osagt.
När den nya ekonomiska planen börjar redovisas, får vi säkerligen en indikation på vilken väg, för att lösa situationen i landet, som Kim valt att välja.
Om man skall tolka de tidiga indikationerna från partikongressen, så är min bedömning attKim lämnar alla dörrar öppna för en dialog med både Biden och Moon.
Jag håller heller inte för otroligt att Kim kommit till den slutsatsen att verkligheten kommit ifatt honom, då kärnvapnen ligger honom mera i fatet idag, än vad dom stärker hans position då dom inte genererar någonting som gynnar landets socioekonomiska utveckling.
Ett anträde av en redan planerad reformeringspolitik ”a la” Kinesisk KommoKapitalism kan också vara en trolig orsak till de återhållsamma signalerna som inlett den 8:e partikongressen!