2021-01-05, 22:31
Avslutad
"Inget barn har dött i Sverige" verkade vara från september.

Det är inte "många" men det är inte längre noll dödsfall... 5 barn i åldern 0-9 år samt 2 barn i åldern 10-19 år.

Källa: Folkhälsomyndigheten. https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa/page/page_0/
Citera
2021-01-05, 22:31
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Det var väl ett 100-tal i Sverige, inte Skåne? (tyckte jag läste det tidigare) . Varav ett 30-tal blivit inlagda på IVA senaste året. Varje fall är såklart hemskt men 30 fall på iva av typ 2,5 miljoner barn och ungdomar i Sverige är faktiskt försumbart lite. Det sker tusentals IVA-inläggningar av barn varje år i Sverige.

Se mitt svar till sir89
Citera
2021-01-05, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Okej så stod det inte där jag läste det det talades bara om något sjukhus i Skåne så jag utgick ifrån det.
Bra att det inte är så illa som jag trodde
Och runt 30 av dessa har behövt IVA-vård.

"Ungefär ett trettiotal har varit livshotande sjuka och behövt intensivvård."

"– Det handlar om tidigare helt friska barn. Vi ser allt från småbarn till unga vuxna"
Citera
2021-01-05, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
"Inget barn har dött i Sverige" verkade vara från september.

Det är inte "många" men det är inte längre noll dödsfall... 5 barn i åldern 0-9 år samt 2 barn i åldern 10-19 år.

Källa: Folkhälsomyndigheten. https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa/page/page_0/
Fast det är MIS-C ingen av barnen dött av som det snackade om i artikeln

https://www.sydsvenskan.se/2021-01-05/ett-hundratal-barn-i-livshotande-inflammation
Citera
2021-01-05, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Jaha? Jag förstår fortfarande inte hur ni kan veta exakt vilken asymtomatisk person ni smittats av när inkubationstiden är 14 dagar och en hel familj knappast håller sig totalt isolerade från omvärlden utan någon synbar anledning i flera veckor? En asymtomatisk person ger ju ingen anledning att isolera sig i 14 dagar...
Den första familjemedlemmen var den som var asymptomatisk. Person två och tre var inte på affärer,/jobb/skola utan var enbaet hemma. Person fyra jobbade, men blev sjuk elva dagar efter person två. Helt enkelt så drog person 1 hem smittan från skolan/bussen utan att ha symtom. Det finns inget annat alternativ. Bor man på landet så är man hemma större delen av tiden då man inte är i skola eller jobbar.
Citera
2021-01-05, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Ånä, försök inte slingra dig nu.

Du förutspådde att Norge kommer "ta smällen hårdare" så då bör du ha någon slags bild av vad du menar. Om du inte brydde dig om dödssiffror hade du väl gått och ätit en banan istället för att posta vad du tror? Med tanke på ditt intensivpostande i frågan bryr du dig extremt mycket.

Så vad tror du Norges lägsta dödssiffra blir, när de väl tagit den hårdare smällen än Sverige?
Jag hjälper dig lite: eftersom deras befolkning är hälften av Sveriges och det skall bli "hårdare" så bör du inte ange en siffra under 6000, men du verkade rätt pessimistisk om deras siffror, eftersom du ju som bekant propagerar för att Sverige är bäst på i princip alla fronter, så dräm till rejält vettja.

Kom igen nu, skriv vad du tror utan att skoja bort det med ännu en misslyckad och skrynklig oneliner.

Ignorera han bara. Han har ingen fakta och går efter vad han själv tycker. Tror han är ett troll eller lider av något då han är immun emot ren fakta. Det är hans fakta som gäller utan underlag för det.
Citera
2021-01-05, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Jag har ju aldrig påstått att en eventuell överdödlighet inte beror på Covid 19 utan bara att man måste titta på helheten när det gäller statistik. Det finns folk som verkar njuta av att borra ned sig så långt det går i de allra värsta scenarion och siffror de kan hitta och tjata om hur mycket Sverige har misslyckats, men faktum kvarstår att statistik grundar sig på flera faktorer och kan vara väldigt vanskligt att utläsa rätt saker av.
Ska man jämföra en viss vecka på året med andra år eller ska man jämföra hela året med andra hela år? Ska man jämföra fem år eller tio år och vad har hänt med befolkningen under den tiden? Ska man ta med i beräkningen att människor mår dåligt av att vara isolerade och att ekonomin kraschar eller bara titta på Covid 19....?
Att man borde se över rutiner inom äldrevården känns dock rätt tydligt. Kruxet är väl att det inte är så många som vill jobba med att ta hand om de äldre och då blir det ändå de som skiter i reglerna som jobbar där....svårt att lösa.

Vilken "helhet" är det i hela fridens namn som är något relevant här?
Att folk alltid dör ändå?
Tillslut...
No shit, vilken nyhet.

Var Estonia en katastrof? Inte ens 1000 dog och antagligen syntes det inte i överdödligheten mer än ett litet jack. Ja, så vad är då detta? Varför orkar du hålla på med det här tramset om du inte ens tror att coviddödstalen är falska som de mer patologiska fallen? Har du något som helst sinne för vad en "händelse" är? Detta är en händelse av extremt stor dignitet, att du kan hitta tal som är större som man kan dividera med är totalt irrelevant eftersom du inte kan hitta något motsvarande händelse i modern tid i vilket fall som helst.

Holomordor i Ukraina går säkert också bra att dividera bort med hela Sovjetunionens dödstal, gärna utsmetat över några år också och vad blir din slutsats? Att inget särskilt hände när Stalin svälte ut en hel region?

Två rejäla toppar i överdödligheten som sammanfaller med smittoutbrottet i den största pandemin sedan i vart fall Asiaten, troligen Spanska sjukan när allt är över, definitivt när det gäller Sverige. Vad är det som du inte fattar?
Citera
2021-01-05, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Sigh....

"IVA" vad är IVA för dig.

-"70 barn 0-10 år har behandlats i respirator"[b]
Enligt Petter Brodin/Karolinska (Aktuellt).(Aug/September)

Inensivvårdsregistret visade 10-14st barn samma tid.

Alltså räknas svårt sjuka barn i behov av tunga mediciner SAMT respirator INTE in som IVA/ECMO vård. Iaf inte på Intensivvårdsregistrets sida.

Närmre 200 långtidssjuka barn nämdes i September.

En bit över hundra barn med MIS 14 December.

ALLA dessa är svårt sjuka - capish.

Många barn lider outreddda av samma resonemang du har "lite" "inte mkt" "ovanligt".

Sen är nya mutationer vilka slår hårdare mot barn på väg att dominera smittspridningen.

Wake the fuck up.
IVA = intensivvård.

Vad betyder IVA för dig?

Go to fucking sleep!

https://www.sydsvenskan.se/2021-01-05/ett-hundratal-barn-i-livshotande-inflammation
Citera
2021-01-05, 22:43
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ang. sekvensering så kom det i slutet på PK idag fram att de inte har uppgraderat sin volym för sekvensering. Han försäger (?) sig att det är ingen idé att testa brett utan istället fokusera på dem som kommer in i landet.
- Att han inte tycker sig se idé att testa brett är för att det är så enstaka fall de hittat, de gör tillräckligt många prover för att se om de har utbredningen i UK är helt klart, att den här gruppen går upp på 40-50%, exakt vilken nivå på testning vi gör idag har jag inga siffror på utan det får jag återkomma till.

Det viktiga är väl att upptäcka innan det blir en så pass stor spridning?

- Absolut, det håller jag med om, men det allra viktigaste nu, att den (mutationen) inte etablerar sig i Sverige och det gör vi ju bäst genom att nu lägga stora resurser och tid och energi på att fånga de här personerna som kommer hit (rekommendera dem att åka hem beställa test isolera sig och familjen), testa snabbt när de ska testas och smittspåra runt dem som har den här (mutationen) det är ju det allra viktigaste just nu. Att hålla på och testa stort i samhället just nu, det tror jag inte ger något mervärde utan nu är fokus på den här biten. Sen håller vi på att expandera den övriga verksamheten (sekvenseringen), men jag vet inte just idag vi har nått upp till!!!

https://www.youtube.com/watch?v=TfSMt5Ikj0o

57:02 in.

Var i videon finns uttalandet? Videon är bara 54:36 minuter lång.
Citera
2021-01-05, 22:45
Medlem
Citat:
Nja... vi tror olika. Jag är iaf väldigt glad att svenska staten förvaltar mina pengar genom att inte stänga grunskolor och förskolor då jag är fullständigt övertygad om att det är en gigantisk suboptimering.

Jag misstänker att Storbritannien agerar i affekt och pga väldigt press utifrån känner att det måste agera och visa handlingskraft. Då blir det lätt kortsiktiga och väldigt korkade och suboptimala beslut.

Eftersom vaccin är på gång tror jag "suboptimalt" är fel ord. Det kan spara många liv utan att få allvarliga konsekvenser på annat håll. Förutsatt att vaccinet biter på denna förbenade mutation.

Om inte, tja då blir det värre förstås.

Jag tror en skollockdown i Sverige också vore väldigt smart till dess fas 1 av vaccinationen är klar. Borde ju inte ta mer än en månad bara Tegnell och Eliasson håller sig borta och försöker sig på någon "strategi".
Citera
2021-01-05, 22:47
Bannlyst
Citat:
IVA = intensivvård.

Vad betyder IVA för dig?

Go to fucking sleep!

I slept, and woke up.

Vanliga IVA = en sak.

Finns fler typer av IVA.

Barn IVA, finns fler typer beroende på vårdtyp/insatser.

Barn i respirator (tjock slang i halsen, infarter, kateter, sövda -uppfattas pretty fucking much som IVA) MEN syns inte i IVA statistiken. +70 i Augusti.

Barn 0-10 år, 70 st i respirator i Augusti.

>>>>>>>> 70 st i Augusti <<<<<<

Barn med MIC vilka ligger svårt sjuka på avdellning ges tunga mediciner -SYNS INTE I STATISTIKEN.

Barn i ECMO maskin syns i IVA statistiken. 10-15 i September.

Allt delas upp i små klumpar!

Ingen sida visar samlad statistik på barn i behov av sjukhusvård.

Trots +1000 barn (sammanlagt alla med kraftiga/svåra/allvarliga symtom).

(MIS-C+Långtidssjuka+ECMO+Respirator+Vårdavdelning/barnsjukhus+Infektionsavdelning+Vårdcentralen)
Senast redigerad av snuttis 2021-01-05 kl. 23:05.
Citera
2021-01-05, 22:47
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Och runt 30 av dessa har behövt IVA-vård.

"Ungefär ett trettiotal har varit livshotande sjuka och behövt intensivvård."

"– Det handlar om tidigare helt friska barn. Vi ser allt från småbarn till unga vuxna"

Så var det väl inte i våras?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in