2021-01-04, 21:28
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Om du inte följer lagen
Enligt lagen kan du tvingas till undersökning om du inte testar dig, trots att du misstänks ha en allmänfarlig sjukdom. Det kan till exempel vara att du upprepade gånger har kallats till provtagning i samband med en smittspårning, men inte kommer. Då kan du riskera att bli hämtad av polis för att undersökas.

Vid några få allmänfarliga sjukdomar kan du också isoleras med tvång på en infektionsklinik, om du inte följer de instruktioner som du har fått av läkaren eller inte vill ha behandling. Du är isolerad tills du inte längre är smittsam.

Det är mycket ovanligt både med tvångsundersökningar och med tvångsisoleringar. Det krävs först ett domstolsbeslut. Det är regionens smittskyddsläkare som ansöker om det hos förvaltningsrätten.

Du kan överklaga ett sådant beslut. Du har också rätt till en stödperson om du tvångsvårdas.

källa:https://www.1177.se/Skane/sa-fungerar-varden/lagar-och-bestammelser/lagar-i-varden/smittskyddslagen/

Jag vet - men när det gäller coronan, så händer det inte. I så fall måste du ha en sådan otur, att någon anmäler dig. (Och vem skulle det vara?)
Citera
2021-01-04, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalsarikanni
Boris meddelade just att man stänger ner GB januari ut. Det går snabbt nu.
Ja, men hur snabbt går det här i Sverige? Med tankeverksamheten alltså. Media frågar knappt något. Både Johan Carlson och Matti Sällberg (!) tror att en mer smittsam variant inte kräver större andel immuna/vaccinerade för flockimmunitet. Alltså, jag tror inte mina öron. Och journalister … Jag blir mörkrädd. Ältar om och om igen ifall någon har varit på gallerian och bla bla bla. Är de helt jävla dumma i huvudet?

Visst kan det hända att explosionen i Storbritannien har någon förklaring annan än själva virusets egenskaper. Men det kan också vara så att vi har en stor jävla FETBANG i antågande. Ja, du fattar hoppas jag.
Citera
2021-01-04, 21:32
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Rapporten du länkar är "retracted". Tittar du inte ens på vad du länkar?

January 1, 2020 and March 31, 2020

Hade du läst lite nogrannare så hade du sett poängen.
Vi testade i väst, och visste redan i början på året att tom. en
liten dos Ivermectin har stor effekt.
Citera
2021-01-04, 21:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Illavarslande att just sydafrika blir en hotspot med ny variant med tanke på miljontals gästarbetare och migranter från länder utspridda över afrikanska kontinenten samt 1.000.000+ indier. Landets gränser borde stängas.

Håller med.

Detta är otäckt. Spridning och död är på liknande nivåer som UK med skillnaden att det sker mitt under en sommar. I precis hela resten av världen har mönstret varit tvärtom - att covidspridning minskar eller dör ut helt under sommaren.

Och att dödstalen är så höga är alarmerande då medelåldern är 27 år. Vad händer i europa med medelålder på 41 år?
Citera
2021-01-04, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
De har också en begränsning i antalet doser och vill se till kunna ge den andra sprutan för nästan full immunitet bland åldringarna. Det verkar ju inte som en dum plan kan man tycka

Och på samma spår, Danmark tror att alla som bor på äldreboende och vill vaccineras kommer att vara vaccinerade innan veckan är slut (första sprutan). Man är också igång med personalen på äldreboenden. Fram till imorse hade man vaccinerat 47000 personer. Trist bara att Sverige inte lyckats presentera några siffror vad jag vet på hur många som vaccinerats.

Sverige kommer igång på allvar med vaccineringen i Februari, mycket röda dagar nu i Januari.
Citera
2021-01-04, 21:36
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Rådet från sveriges elitexpert Johan Giesecke till Sveriges alla 70-åringar:

"Jag är drygt 70 år nu och skulle hellre ta smittan i dag än om ett år. Dels är jag ett år yngre nu och dels vore det ganska skönt att bli av med det."

Giesecke: Om ett år är övriga Norden i kapp Sveriges dödstal
https://www.dn.se/nyheter/sverige/giesecke-om-ett-ar-ar-ovriga-norden-i-kapp-sveriges-dodstal/

4 månader tills resten av Norden är ikapp Sverige i dödstal då enl Giesecke.

Undrar hur det går med Gieseckes business med att rehabilitera covidpatienter? Har inte hört nåt om Remeo på sistone men antar de tjänar storkovan på Sveriges strategi.

Dessutom påstår han att immuniteten är sämre med vaccin än naturlig smitta. Har hört andra experter som tror vaccin med två sprutor än bättre än mild covid på att skapa immunitet.
Citera
2021-01-04, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Du kan rensa bort andra sjukdomar, som influensan, du kan plocka bort trafikolyckor, osv. Har man infört reseförbud får man automatiskt färre bilolyckor.

Följer man Covid-forskningen så handlar det till stor del om att rensa så siffrorna blir så bra som möjligt, ta hänsyn till olika åldrar, kön, etc i olika grupper. Hade kontrollgruppen något äldre personer? Då korrigerar man för det.
Den huvudvärken slipper man med överdödligheten.

Trafikolyckor och influensa har rimligtvis minskat ungefär lika mycket i alla europeiska länder.

Framför allt räknar alla döden på samma sätt (antingen lever man eller så är man död) och inget kan döljas som en annan dödsorsak, och dödsfall i största allmänhet är svåra att mörka.
Citera
2021-01-04, 21:37
Bannlyst
England stänger . Lock down.

Sverige är inte långt efter.

Fattiga sketna Sverige kommer aldrig ha lockdown. Fan att man inte kan utvandra och elda upp sitt svenska medborgarskap. Sen kan svenskar gärna få dö ut.

Trögaste människorna på jorden // en svensk man
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:

"Jag är drygt 70 år nu och skulle hellre ta smittan i dag än om ett år. Dels är jag ett år yngre nu och dels vore det ganska skönt att bli av med det."

https://www.dn.se/nyheter/sverige/giesecke-om-ett-ar-ar-ovriga-norden-i-kapp-sveriges-dodstal/

Drygt ett halvår dit, jag utesluter inte att Giesecke kommer att få rätt.

Särskilt inte om vaccinerna endast ger ett kortvarigt skydd därför att viruset muterar som ett förkylningsvirus.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Boris meddelar skolstängningen nu. Från o med imorgon är det distansundervisning som gäller.

Nödvändigt med tanke på att barn är drivande i pandemin o engelska/sydafrikanska kan smitta dem effektivare.

Sindsygt at de lod skolerne være åbne i dag. Lige 1 dag til at sprede julesmitten og så nedlukning.
Sådan lød det fra BJ i går: "But Prime Minister Boris Johnson says he has "no doubt" that "schools are safe".
Speaking on Sunday, he said the risk to children was "very, very low" and the benefit of education was "so huge"."

https://www.bbc.com/news/uk-55523427
Citera
2021-01-04, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
January 1, 2020 and March 31, 2020

Hade du läst lite nogrannare så hade du sett poängen.
Vi testade i väst, och visste redan i början på året att tom. en
liten dos Ivermectin har stor effekt.

Och därefter tillbakadragen.
Så slutsatsen är naturligtvis inte alls "vi visste" utan att den hamnade i papperskorgen av okänd anledning.
Citera
2021-01-04, 21:40
Medlem
Citat:

Finland är redan ikapp. Dödde fler finnar än svenskar per capita i vanlig ordning även 2020..... :-p
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in