2021-01-04, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
Ja tycker det fortfarande inte är en enorm överdödlighet.. hög men in enorm eller grotesk som vissa uttryckt sig. Det har funnits värre mycket värre

Det finns väl alltid värre bortsett från digerdöden och spanska sjukan men vad har du för jämförelseobjekt?
Citera
2021-01-04, 21:02
Medlem
Vilka länder har vaccinerat bäst:

https://www.statista.com/chart/23833/covid-19-vaccination-doses-per-100-people/?utm_source=Statista+Global&utm_campaign=ec3b7da73 2-All_InfographTicker_daily_COM_AM_KW49_2020_Th_COPY &utm_medium=email&utm_term=0_afecd219f5-ec3b7da732-310901550
Citera
2021-01-04, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Vilka länder har vaccinerat bäst:

https://www.statista.com/chart/23833/covid-19-vaccination-doses-per-100-people/?utm_source=Statista+Global&utm_campaign=ec3b7da73 2-All_InfographTicker_daily_COM_AM_KW49_2020_Th_COPY &utm_medium=email&utm_term=0_afecd219f5-ec3b7da732-310901550

Konstigt att Israel är så överlägsna, verkar skumt.
Citera
2021-01-04, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av George.Jansen
Nej det verkar inte gå bra alls, det är väldigt oroande tycker jag.

https://www.dr.dk/nyheder/udland/smittetal-eksploderer-i-storbritannien-det-er-som-om-de-almindelige-vaerktoejer-ikke
Det största problemet är att man har en tydligt stigande trend, antalet nya fall per dag har fördubblats sedan den 19 december (dessutom var testningen mer begränsad under jul och nyår) och som DR skriver, det tar ett par veckor innan det får fullt genomslag på antalet inläggningar. Redan under förra veckan hade man ambulansköer i Nordirland med väntetider på uppemot 3 timmar och hela sjukvårdssystemet hade 6 lediga sängar och närmare 30% av ambulanspersonalen var sjuka. Men det verkar ha bättrat sig en aning där nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Var menar du att jag motsätter det?

Massmordsretoriken går ut på att gamla inte får vård utan får morfinspruta istället. Statistiken avför det.

Hur kan du bara skriva så. Det är ju klarlagt av myndigheter efter omfattande undersäkning.

Citat:
Många äldre på äldreboenden fick inte träffa en läkare när de blev sjuka med covid-19. Sjuka äldre har fått lugnande medicin istället för vård. Därför får boenden för äldre hård kritik av myndigheten IVO.

IVO är en myndighet som granskar vården i Sverige. Nu har de granskat vården på äldreboenden. Det är för att så många äldre på boenden blev sjuka och dog med covid-19 i våras. IVO har granskat nästan 100 boenden för äldre och vården för ungefär 850 äldre personer som fick covid-19.

Bara ungefär fem procent av de äldre sjuka fick träffa en läkare. För ungefär hälften av de äldre, så pratade en läkare i telefon med någon i personalen eller i familjen. 20 procent av de äldre sjuka fick ingen kontakt alls med någon läkare. Många gamla fick inte heller någon vård för sjukdomen. De fick lugnande mediciner, som morfin istället. Det kallas palliativ vård, för människor som ska dö.

https://sverigesradio.se/artikel/7613016

Detta säger geriatrikprofessor Yngve Gustafson.
Citat:
Covid-sjuke Jan, 81, överlevde tack vare sin familj.

Äldreboendets läkare ordinerade palliativ vård– utan att träffa honom.

– Att undersöka patienter via telefon och ordinera en behandling som är avgörande för om man ska ha en chans att överleva eller om man i princip döms till att dö är under all kritik och läkaretik.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGk664/de-nast-intill-avlivar-de-gamla
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Var menar du att jag motsätter det?

Massmordsretoriken går ut på att gamla inte får vård utan får morfinspruta istället. Statistiken avför det.

Ja, du menar det som gjordes i våras och som bl.a. SvD och SVT plockat fram siffror på, triage som sorterade bort åldringar för att Tegnell skulle kunna säga att "vi klarade det" eftersom inte IVA översvämmades av dessa ovidkommande gamlingar som fick dö på vårdhem ibland utan att ens bedömts av läkare. Nej, vi får hoppas att detta är ett tecken på att det inte upprepas. Återstår att se.
https://www.svd.se/okanda-kurvan-visar-hur-aldre-prioriteras-bort

Citat:
När SvD via Svenska intensivvårdsregistret, Sir, kartlägger antalet vårdtillfällen i intensivvård vid samtliga Sveriges sjukvårdsregioner sedan utbrottet tog fart, framträder en annan kurva.

Den visar att andelen personer över 70 år som fått intensivvård började på en hög nivå för att sedan falla då utbrottet nådde sin kulmen.

Minst chans att få intensivvård hade de äldre som insjuknade under påskveckan och resten av april. I Stockholm var från början varannan intensivvårdad coronapatient över 70 år, en andel som den 21 april hade sjunkit till 11 procent, vilket SVT tidigare avslöjat. Efter anonyma tips om fall där äldre prioriteras bort inledde Inspektionen för vård och omsorg då en utredning som fortfarande pågår.

SvD:s genomgång visar nu att nedgången i Stockholm var kraftigare och pågick under längre tid än vad som hittills rapporterats. Den visar också att andelen äldre covid-19-patienter som intensivvårdats åter ökade då tillströmningen av det totala antalet nya patienter avtog i maj.
Citera
2021-01-04, 21:06
Medlem
qwerty-66s avatar
Boris meddelar skolstängningen nu. Från o med imorgon är det distansundervisning som gäller.

Nödvändigt med tanke på att barn är drivande i pandemin o engelska/sydafrikanska kan smitta dem effektivare.
Citera
2021-01-04, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister

De fick mycket vaccin (något slags test land) och de har en väldigt effektiv militär.
Citera
2021-01-04, 21:07
Medlem
vad händer ifall jag tar ett covid 19 och den blir positiv,
vad innebär smiittskydslagen?

kommer personer komma hem till mig och hämta mig och lämna mig i en isolerings rum?
kommer ja bli tvungen att vaccinera mig?
vad innebär pandemilagen för de som har corona virus?

är rädd att testa mig

Vid några få allmänfarliga sjukdomar kan du också isoleras med tvång på en infektionsklinik, om du inte följer de instruktioner som du har fått av läkaren eller inte vill ha behandling. Du är isolerad tills du inte längre är smittsam.

alltså kommer de tvinga en att ta vaccinet?
då man vägrar få vaccinet och covid kommer ju finnas här för alltid.
Senast redigerad av Aktiespekulanten 2021-01-04 kl. 21:11.
Citera
2021-01-04, 21:07
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister

De vaccinerar dygnet runt. Här i Sverige "vill ingen ha sprutan mitt i natten", var det någon förståsigpåare som sa. Så dumt.
Citera
2021-01-04, 21:11
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
vad händer ifall jag tar ett covid 19 och den blir positiv,
vad innebär smiittskydslagen?

kommer personer komma hem till mig och hämta mig och lämna mig i en isolerings rum?
kommer ja bli tvungen att vaccinera mig?
vad innebär pandemilagen för de som har corona virus?

är rädd att testa mig

Nej, det här är Sverige. Du behöver bara sitta hemma i sju dagar - men ingen kommer att kontrollera om du verkligen gör det. Ingen kommer att hämta dig någonstans. Ingen kommer att avkräva dig fler tester. Du kan lugnt smitta vidare!
Citera
2021-01-04, 21:12
Medlem
K.G.Hammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Undrar om den hemgjorda varianten står för hela ökningen eller om man har fått spridning av den Sydafrikanska också.
Nu verkar i alla fall den ha börjat sprida sig i de afrikanska grannländerna. I Zimbabwe skenar smittan senaste dagarna och i Zambia har det tagit fart, trots att det nu är mitt i sommaren i södra Afrika.

Illavarslande att just sydafrika blir en hotspot med ny variant med tanke på miljontals gästarbetare och migranter från länder utspridda över afrikanska kontinenten samt 1.000.000+ indier. Landets gränser borde stängas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in