2021-01-04, 19:37
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErrkaP
Skämtare där!

Som flera skriver här: QUEENIE LINN skall absolut ha en 9:a - har man vunnit både sprint i skate (hon är lite sämre där än i klassiskt) och vunnit en masstart i 10km klassiskt som har hon gjort mer än succé!

Visst, lite segare igår, men ändå snabbare än fyra andra svenskor (Ribom Sundling Lundgren & Olsson)...

Brennan & Hennig felbedömd också...

Jag har redan pudlat på Linn och Brennan.
Citera
2021-01-04, 19:38
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruunoo
Ebba har sett ut att ha lite sämre skidor, håller med. Formen och en dålig start bidrar nog också.

Skidorna har hon ju ett eget ansvar för också. Och formen var ju god innan jul. Gör hon ett dåligt lopp även i morgon finns det få ursäkter för hennes del.
Citera
2021-01-04, 19:39
Medlem
Citat:
Absolut, Diggins är favorit nu.

Det skulle jag ändå inte säga att hon är. inte helt övertygad att hon ändå tar så mycket på Frida i sprinten fast risken finns så klart.. finns ändå rätt många bra sprintåkare kvar som kommer göra det svårt för henne
Citera
2021-01-04, 19:40
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Jag har redan pudlat på Linn och Brennan.

Tycker du är lite snål på Fridas betyg också där. Hade du verkligen räknat med en fjärdeplats i sprinten för hennes del? Men ok, det är ju lite imorgon touren börjar för hennes del.
Citera
2021-01-04, 19:41
Medlem
Stefan4s avatar
Det svenska landslaget har bötfällts efter att någon/några vallare har slarvat med munskyddet.

Citat:
Svenske landslagschefen Anders Byström:

– Det blir svårt för vallarna när de är ute och testar skidor. När de åker skidor behöver de inte ha munskydd enligt reglerna, men när de kommer in i depån för att byta skidor så måste munskyddet på och ... det är väldigt svårt, säger Byström till Expressen

Låter jävligt avancerat det där - att munskyddet ska vara på i depån. Vallarna är ju liksom inte astrofysiker eller hjärnkirurger...
Citera
2021-01-04, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Det skulle jag ändå inte säga att hon är. inte helt övertygad att hon ändå tar så mycket på Frida i sprinten fast risken finns så klart.. finns ändå rätt många bra sprintåkare kvar som kommer göra det svårt för henne

Det är väldigt öppet vilket är kul!
1. Kommer Frida slå Diggins med mer än 10 sek som hon ligger efter i morgondagens skate? Eller är Brennan starkast?

2. Klarar Frida att hålla undan/gå ifrån eller möjligen gå ikapp i onsdagens jaktstart i klassisk stil?
Citera
2021-01-04, 19:48
Medlem
Citat:
Det är väldigt öppet vilket är kul!
1. Kommer Frida slå Diggins med mer än 10 sek som hon ligger efter i morgondagens skate? Eller är Brennan starkast?

2. Klarar Frida att hålla undan/gå ifrån eller möjligen gå ikapp i onsdagens jaktstart i klassisk stil?

Är materalet bra tror jag det klassiska loppet kommer gå bra imorgon spännande se
Citera
2021-01-04, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Är materalet bra tror jag det klassiska loppet kommer gå bra imorgon spännande se

Det är väl 10 km fritt i morgon?
Citera
2021-01-04, 19:52
Medlem
Citat:
Det är väl 10 km fritt i morgon?

Fritt imorgon
Citera
2021-01-04, 20:02
Medlem
Vad gäller materialet som de svenska åkarna haft så pratas det en del om att de haft dåligt glid.

På sprinten tyckte jag det var tydligt att i alla fall de svenska tjejerna hade grymt bra glid, tyckte Frida kanske hade allra bäst glid. Herrarna vet jag inte riktigt.

Under den klassiska masstarten tyckte jag att Sveriges herrar såg ut att ha lite sämre glid men på damsidan såg det riktigt bra ut för Linn, Frida hade lite sämre glid än de hon körde mot på slutet men det berodde nog på ev lite för bra fäste. Ebba såg dock ut att ha tröga skidor, vad det nu berodde på.

Under jakten tror jag det var relativt bra även om det såg ut som Frida hade lite svårt att glida med utför på sista varvet, dock var hon lite stum då och det brukar resultera i att man inte står optimalt och inte heller lyckas skapa fart där det går.
Citera
2021-01-04, 20:11
Medlem
Frida körde bra och fick bra distans till övriga fältet sans två amerikanskor. Hade amerikanskorna dragit hade de anpassat sig så att de hade optimerat spurten, vilken de hade vunnit då med men med mindre marginal med resten av fältet . Det här är inte pussel där viss taktik gör att alla bitar faller på plats. En tam backe som upprepas 4 ggr är bra för Diggins och dålig för Frida. Redan i Ruka klagade hon på att backarna inte gav utslag.

Många vet redan detta i tråden, bra inlägg. Andra behöver lära sig mer.

Frågan är sedan hur stark Frida är mot Diggins i sista storbacken. Jag tror att Frida är bättre med sin lätta kropp. Diggins har dock en vinnarskalle och kan säkert hålla hög frekvens hela vägen. Svårt att sia.
Citera
2021-01-04, 20:12
Medlem
Citat:
Vad gäller materialet som de svenska åkarna haft så pratas det en del om att de haft dåligt glid.

På sprinten tyckte jag det var tydligt att i alla fall de svenska tjejerna hade grymt bra glid, tyckte Frida kanske hade allra bäst glid. Herrarna vet jag inte riktigt.

Under den klassiska masstarten tyckte jag att Sveriges herrar såg ut att ha lite sämre glid men på damsidan såg det riktigt bra ut för Linn, Frida hade lite sämre glid än de hon körde mot på slutet men det berodde nog på ev lite för bra fäste. Ebba såg dock ut att ha tröga skidor, vad det nu berodde på.

Under jakten tror jag det var relativt bra även om det såg ut som Frida hade lite svårt att glida med utför på sista varvet, dock var hon lite stum då och det brukar resultera i att man inte står optimalt och inte heller lyckas skapa fart där det går.

Frida måste nog haft rätt bra gild ändå på klassiksa loppet hon är ändå inte så långt efter några riktigt bra avslutare och inte så att hon tappar postioner för på slutet utan snarare tar ryskan..Ebba var väl rätt uppenbart att det var sämre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in