Citat:
Ursprungligen postat av
Crank
Jag äter fluoxetin sedan 3-4 år tillbaks. 60mg/dag.
Jag har provat många olika SSRI men fluoxetin är den enda som hjälpt mig. Första året var det som att en tung och blöt filt plötsligt från mitt sinne. Jag förstod att det är SÅHÄR människor kan må, när de inte är styrda av depression och ångest konstant. Det var en oerhörd lättnad efter så himmelens många år med depression.
Dessvärre fungerar Fluoxetinen inte i närheten lika bra på mig längre. Effekten är inte helt borta, men fungerar kanske till 25% av den gamla effekten.
Om det sen bara är inbillning eller faktiskt sant, eller om depressionen ändrat karaktär och behöver någon annat medicinering/behandling, det vet jag inte.
Det är ganska vanligt, människokroppen och inte minst hjärnan vill alltid utveckla "homeostasis". Detta innebär att tolerans gentemot majoriteten farmaka ofta ses förr eller senare. När och vid vilken dos är alltid individuellt. Visst kan man försöka höja dos för effekt, även om 60 mg i regel är maximum.
Här kan man då titta på en annan SSRI, eller kanske helt försöka att sätta ut Fluoxetin och testa hur man mår utan medicinen i några månader. Möjligen kan man återinföra Fluoxetin igen efter flera månader om det är ohållbart att gå utan medicinering, vilket jag inte tror. Jag tror alltså att du kan gå utan SSRI-preparat. Att påbörja medicinering med SSRI är inte synonymt med något livslång dosering man måste inmundiga år efter år...
Men som sagt, det är absolut inget konstigt i att en antidepressiv medicin slutar att fungera effektivt efter flera år. Förvisso kan det handla om sämre "batchar" via läkemedelstillverkarna, men heller inte ovanligt att kroppen skapar tolerans gentemot exogena preparat och att effekt uteblir.
Testa att gilla läget och sätt ut medicinen helt, kan bli lite kämpigt men härda ut. Se hurdant du mår sedan utan preparat.