Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
Jag hoppas och tror att trumpismen har haft sin peak. De flesta har genomskådat Trumps retorik och tokerier, så jag har svårt att tro att antalet anhängare skall växa. Men jag kanske för optimistisk.
Om GOP skall överleva som politisk kraft i USA, så måste de ta avstånd från rasism, klimatförnekelse och faktaförnekelse i största allmänhet. Och de har några svåra år framför sig.
I USA är
the mode of operations efter sådana här uppslitande konflikter inom ett parti ofta att gå vidare och glömma, utan några krav på att "ni som höll gast vid en skamlig position och misslyckades, ni får rätta in er i ledet eller gå".
Jag såg nyss att Per T Ohlsson i Sydsvenskan har en helgkrönika om hur Harry Truman ett par år efter andra världskriget, inför valet 1948, initierade avskaffandet av segregationen inom den amerikanska militären (via en presidentorder) plus en del andra lagar mot rasistiska metoder. Följden blev att en hel del sydstatsdemokrater bröt sig ut och ställde upp för sig själva i presidentvalet samma år, under den öppet rasistiske guvernören Strom Thurmond. Truman vann med knapp nöd valet. Det Per T inte nämner är dock att Thurmond sedan under ett halvsekel satt i senaten för demokraterna; han dog över hundra år gammal år 2003. Thurmond och mpnga andra rasister accepterades alltså av demokraternas ledning, både under Truman och efter 60-talets nya medborgarrättslagar.
Det här är väldigt typiskt för USA, smutsiga bykar och underliga projekt som inte vädras ut.