2021-01-03, 19:41
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Precis, de verkar tro att man kan använda ceteris paribus och låsa alla andra faktorer. Om Frida hade lagt sig bakom hade givetvis Diggis och Brennan anpassat sig till det. Det är ju inte så att det bara finns två lägen, full fart främst eller att lifta i rygg.

Det är dock alltid lite billigare att gå i rygg än att ligga i spets och över en lång tour är det klokt att spara krafter när tillfällen erbjuds.
Citera
2021-01-03, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
För att komma fram till rätt taktik måste man sätta olika scenarion mot varandra och där ser det alltid olika ut från lopp till lopp beroende på vem man slåss mot.

Ska jag gissa vad dom flesta velat se från Fridas håll så var det att ta ett steg tillbaka och låta amerikanskorna dra det tredje varvet för att sedan försöka sätta in en stöt uppför på sista varvet alternativt sista backen. Problemet med antagandet är bara att amerikanskorna skulle fortsatt att hålla tempo, det troligare i min värld är snarare att Diggins bara hade valt att åka kontrollerat fram till en spurt och vunnit ändå. Då hade Frida varit någon sekund närmare i mål, men med sämre försprång på åkarna bakom.

Men jag har mest sett att hon gjort fel, inte lika mycket har sagts om den alternativa taktiken. Vore intressant att höra så man kan värdera. Jag lägger större vikt på taktiken för tourutfallet än etappen.

Jag tänker att Fridas målbild inte är att ligga och taktikköra, förlita sig på att andra gör jobbet. Hon är inte ens arg att ingen av de andra drog. Det är inte VM där medaljer står på spel varje lopp.

Jag tycler det är bra att hon försöker grilla dem. Känn på dem nu innan VM och få en uppfattning om hur långt du kommer.
Citera
2021-01-03, 19:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Det är dock alltid lite billigare att gå i rygg än att ligga i spets och över en lång tour är det klokt att spara krafter när tillfällen erbjuds.

Men det hjälper ju inte om de anpassar sin åkning, när de dessutom är bättre avslutare. Hon gjorde helt rätt. Enda möjligheten att vinna. Fungerar säkert 7 av 10 gånger.
Citera
2021-01-03, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ackefoley
Edit: Hela den här tråden visar tydligt att fb:are inte är vana att tänka taktik.

Ja, det är lätt att sitta i soffan och tycka att man vet bäst hur Frida ska åka.

Hon åkte väl på det sätt som var bäst för henne.

Hon ligger bra till i touren och har alla möjligheter att vinna touren. Jag tror att Frida är den bästa klättraren av de tre i toppen av touren. Kan hon hålla det avståndet fram till den sista etappen kan det bli seger.
Citera
2021-01-03, 19:55
Medlem
ackefoleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Ja, det är lätt att sitta i soffan och tycka att man vet bäst hur Frida ska åka.

Hon ligger bra till i touren och har alla möjligheter att vinna touren. Jag tror att Frida är den bästa klättraren av de tre i toppen av touren. Kan hon hålla det avståndet fram till den sista etappen kan det bli seger.
Instämmer, skönt att några kan se på saker nyktert.
Citera
2021-01-03, 20:01
Medlem
Mycket teorier om vad som skulle skett i olika alternativa scenarier. Man ska inte komplicera för mycket. Basics inom skidåkning är att inte dra hela lasset själv konstant som Frida gjorde. jag tror inte att amerikanskorna hade sölat ned dem så mycket. De kunde ju hänga på i det tempot Frida mäktade med på den banan.

Hade hon kört enligt klassisk beprövad teori hade skillnaden framförallt blivit att hon gått bättre mot amerikanskorna. Ev med bonusen att Svahn gått något bättre men kanske inte så mycket.
Citera
2021-01-03, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Om du tycker 10 sekunder är något att dividera om i en tour så får det stå för dig. Hennes taktik var ju helt uppenbart att skapa en större lucka bakåt vilket hon lyckades med. Hade någon inför touren sagt att Ebba eller Frida skulle vara 10 sekunder efter tourledning efter tre etapper hade jag tagit det direkt.

Jag tror inte det kostat energi, nej. Frida verkar ju vara den av de svenska åkarna som klarar hög höjd bäst trots minst erfarenhet.

Är väl det jag också diskuterar att luckan bakåt kunnat varit störra om dom hjälpts åt också + att hon inte behövt tappa så mycket ner mot mål, visst 10 sek kanske inte är så mycket det vet vi inte ännu

men hon avsluter inte etappen bara helt klart
Citera
2021-01-03, 20:08
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Mycket teorier om vad som skulle skett i olika alternativa scenarier. Man ska inte komplicera för mycket. Basics inom skidåkning är att inte dra hela lasset själv konstant som Frida gjorde. jag tror inte att amerikanskorna hade sölat ned dem så mycket. De kunde ju hänga på i det tempot Frida mäktade med på den banan.

Hade hon kört enligt klassisk beprövad teori hade skillnaden framförallt blivit att hon gått bättre mot amerikanskorna. Ev med bonusen att Svahn gått något bättre men kanske inte så mycket.
Men samtidigt hade förmodligen avståndet till övriga åkare inkl Linn varit kortare.
Nu har hon satt sig i ett läge hon har under kontroll med två medtävlare istället för 5-6.
10 km intervallstart i fri teknik på tisdag kommer Frida avgöra detta till sin fördel.
Citera
2021-01-03, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X

Precis, en bra dag för Karlsson, då hon skapade avstånd nedåt till ryskorna. Själva slutresultatet på etappen var inte helt optimalt, men detta är en tour och dessutom delades inte några bonussekunder ut heller..
Citera
2021-01-03, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Men samtidigt hade förmodligen avståndet till övriga åkare inkl Linn varit kortare.
Nu har hon satt sig i ett läge hon har under kontroll med två medtävlare istället för 5-6.
10 km intervallstart i fri teknik på tisdag kommer Frida avgöra detta till sin fördel.

Det är en teori du har..
Nej jag tror inte deras totala fart hade varit så mkt lägre. Amerikanskorna vill inte slöåka och bjuda in resten.

Och om Frida märkt att amerikanskorna sölade hade hon kunnat gå om och kört hårdare. Hon gav dem ju inte ens chansen.
Citera
2021-01-03, 20:11
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Är väl det jag också diskuterar att luckan bakåt kunnat varit störra om dom hjälpts åt också + att hon inte behövt tappa så mycket ner mot mål, visst 10 sek kanske inte är så mycket det vet vi inte ännu

men hon avsluter inte etappen bara helt klart

Vill de inte hjälpas åt så vill dom inte. Det hade ju fort kunnat bli mer sekunder på slutet än det blev med tanke på höjden. Men nu verkar ju Frida klara höjden bäst av samtliga svenskor trots att hon är näst yngst. Frågan är väl hur Ebba kan vara så fruktansvärt svag?
Citera
2021-01-03, 20:12
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Precis, en bra dag för Karlsson, då hon skapade avstånd nedåt till ryskorna. Själva slutresultatet på etappen var inte helt optimalt, men detta är en tour och dessutom delades inte några bonussekunder ut heller..

Exakt, i normala fall hade hon ju haft ledningen i touren om det varit bonussekunder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in