Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
En anledning till att det gick fort för viruset att spridas, är att WHO uppmanade Världens länder att inte stoppa resenärer från Kina.
Men den tekniska utvecklingen är också en avgörande faktor. Epidemin har visat att vi behöver ifrågasätta flygtrafikens omfattning mellan olika delar av Världen. Vi har sett att Europas smittskyddsmyndigheter inte klarade av att stoppa flygtrafiken tillräckligt snabbt i epidemins inledning. Ifall man inte har förmågan att stoppa flygtrafiken tillräckligt snabbt när en epidemi bryter ut, så kan man inte ha omfattande flygtrafik från alla delar av Världen. Antingen så får man skaffa kompetenta smittskyddsmyndigheter, eller så får man reducera flygtrafiken.
Nästa epidemi kan vara ännu mycket elakare än Covid-19.
Jag håller med dig i mycket av det du skriver, men samtidigt ifrågasätter jag hur mycket vi ska anpassa oss till smittan. När folk inte ens har vettet att med munskydd minska risken för att bli smittad eller smitta andra så blir det egentligen bara ett tomt slag i luften som jag ser det.
Jag är utbildad flygmekaniker och vet en del om flygplan, luften omsätts med god kapacitet i kabinen samt den också renas. Sitter du där med ett bra andningsskydd så är risken för att bli smittad ombord mindre än om du tar en tur med en buss.
Vi har inte satt stopp för buss och tågtrafik, så varför stoppa flyget? Jo en smittad person kan snabbt röra sig över stora delar av världen och därmed utgöra en risk. Så det handlar inte om att flygturen i sig själv utgör en större fara, utan att en smittad person kan förflytta sig och därmed utgöra en risk för smittspridning.
Så är det, kanske vi borde vara beredda på att stänga rikets gränser för att minska en smittspridning.