2021-01-03, 14:22
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Det får bli bonus-ledtrådar så frågan blir lite mer helganpassad... Den är svår nog ändå, tror jag.

5. Vi söker en organisation som 1940 ersattes av en mycket mer känd och framgångsrik organisation.

6. Axelsson.

Om sexan är till hjälp eller inte beror på hur nördiga specialkunskaper man har.

Edit: Jag kan säga att sexan knyter an till en aktuell bok som jag nu läser med stor behållning.

Hmm någon rysk rymd/raket-organisation, typ RNII?
Citera
2021-01-03, 14:52
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Hmm någon rysk rymd/raket-organisation, typ RNII?

Nej, detta kan inte sägas vara någon rymd- eller raketorganisation... Fast möjligen kan man säga att de siktade mot stjärnorna...

6. ...även om deras kritiker nog hävdade att de inte ens nådde till Oskarshamn.

7. Dock är kopplingen till leksaker inte primärt denna lekstuga.
Citera
2021-01-03, 15:24
Medlem
Citat:
Det får bli bonus-ledtrådar så frågan blir lite mer helganpassad... Den är svår nog ändå, tror jag.

5. Vi söker en organisation som 1940 ersattes av en mycket mer känd och framgångsrik organisation.

6. Axelsson.

Om sexan är till hjälp eller inte beror på hur nördiga specialkunskaper man har.

Edit: Jag kan säga att sexan knyter an till en aktuell bok som jag nu läser med stor behållning.

GS (R) bytte ju namn till MI(R) tidigt 1939? sen kom ju SOE 1940.
Citera
2021-01-03, 15:42
Medlem
Venators avatar
Citat:
GS (R) bytte ju namn till MI(R) tidigt 1939? sen kom ju SOE 1940.

Snyggt! MI(R) eller MD1, också känt som Churchill's Toy Shop eftersom delar av verksamheten handlade om att utveckla nya "leksaker" - bland annat sprängladdningar som Malcolm Munthe smugglade till Finland under fortsättningskriget. Munthe arbetade för MIR även i Norge, son till Axel Munthe och kallade sig Axelsson i det falska svenska pass han använde. Övergick sedan i SOE, helt riktigt. Ledtråd ett är rymdstationen MIR. Kom inte ens till Oskarshamn: Rickmanaffären, där Alfred Rickman med medhjälpare skulle spränga hamnkranar användes för malmtrafiken med Tyskland. Fast där måste jag be så mycket om ursäkt. Det var inte Oskarshamn utan Oxelösund.

Desto bättre taget, då det skedde trots min miss. Frågan vidare till dig med äran, en järnvägsvagn med järnmalm och en rejäl låda prima sprängladdningar (färska, inte från 1940).
Citera
2021-01-03, 15:52
Medlem
Citat:
Snyggt! MI(R) eller MD1, också känt som Churchill's Toy Shop eftersom delar av verksamheten handlade om att utveckla nya "leksaker" - bland annat sprängladdningar som Malcolm Munthe smugglade till Finland under fortsättningskriget. Munthe arbetade för MIR även i Norge, son till Axel Munthe och kallade sig Axelsson i det falska svenska pass han använde. Övergick sedan i SOE, helt riktigt. Ledtråd ett är rymdstationen MIR. Kom inte ens till Oskarshamn: Rickmanaffären, där Alfred Rickman med medhjälpare skulle spränga hamnkranar användes för malmtrafiken med Tyskland. Fast där måste jag be så mycket om ursäkt. Det var inte Oskarshamn utan Oxelösund.

Desto bättre taget, då det skedde trots min miss. Frågan vidare till dig med äran, en järnvägsvagn med järnmalm och en rejäl låda prima sprängladdningar (färska, inte från 1940).

Man tackar! Sådant här är alltid intressant. Återkommer med en ny fråga efter maten!
Citera
2021-01-03, 15:58
Medlem
Finns det någon uppfattning om när det väl ett världskrig? Till en början var det ju en europeisk angelägenhet...
Citera
2021-01-03, 16:30
Medlem
Då söks något..

1) Mads Mikkelsen kan vara till hjälp.

Likaså:

2a) Felstavning.

2b) Kaliumcyanid.
Citera
2021-01-03, 16:39
Medlem
Venators avatar
Citat:
Då söks något..

1) Mads Mikkelsen kan vara till hjälp.

Likaså:

2a) Felstavning.

2b) Kaliumcyanid.

Jag tänker ju på Jørgen Haagen Schmith som med en "felstavning" kallades Citronen efter sabotage mot ett Citroën-garage där tyskarna hade bilar. Men han tog inte cyankalium utan blev skjuten av tyskarna efter en längre eldstrid. Däremot tog hans kollega Bent Faurschou Hviid cyankalium när tyskarna försökte ta honom.

Så jag gissar på attacken på garaget?

Edit: Eller kanske snarare när de båda postumt fick US Medal of Freedom av president Harry Truman?
Citera
2021-01-03, 17:01
Medlem
Citat:
Jag tänker ju på Jørgen Haagen Schmith som med en "felstavning" kallades Citronen efter sabotage mot ett Citroën-garage där tyskarna hade bilar. Men han tog inte cyankalium utan blev skjuten av tyskarna efter en längre eldstrid. Däremot tog hans kollega Bent Faurschou Hviid cyankalium när tyskarna försökte ta honom.

Så jag gissar på attacken på garaget?

Edit: Eller kanske snarare när de båda postumt fick US Medal of Freedom av president Harry Truman?

Helt rätt tänkt, svaret är enklare

2c) https://images.app.goo.gl/YAUWHSfKwm7mPAuR8
Citera
2021-01-03, 17:17
Medlem
Venators avatar
Citat:
Helt rätt tänkt, svaret är enklare

2c) https://images.app.goo.gl/YAUWHSfKwm7mPAuR8

Ännu enklare...? Är inte mitt svar enkelt nog? Alltså, Flamman & Citronen, Holger Danske... Ett stort antal mord på nazister. Det är ju vad Flamman var känd för.

Felstavning? Och den sista bilden!?

Försökte man lägga cyankalium i Fritz Clausens stuvade blomkål?
Citera
2021-01-03, 17:47
Medlem
Citat:
Ännu enklare...? Är inte mitt svar enkelt nog? Alltså, Flamman & Citronen, Holger Danske... Ett stort antal mord på nazister. Det är ju vad Flamman var känd för.

Felstavning? Och den sista bilden!?

Försökte man lägga cyankalium i Fritz Clausens stuvade blomkål?

De kan ju försökt det! Tänkte bara på Holger Danske, så rätt Gemüse var ju också en medlem där.

Grönsakssoppa, bra riesling till dig och en sämre cyankalium-spetsad riesling för eventuella fiender Och frågan till dig!
Citera
2021-01-03, 18:55
Medlem
Venators avatar
Citat:
De kan ju försökt det! Tänkte bara på Holger Danske, så rätt Gemüse var ju också en medlem där.

Grönsakssoppa, bra riesling till dig och en sämre cyankalium-spetsad riesling för eventuella fiender Och frågan till dig!

Mange takk! Ah Gemüse, ja, den associationen missade jag. Var felstavningen Citronen/Citroën?

Ok, vem söker vi nu...?

1. Ledtråd ett är en i högsta grad dubbel ledtråd!

2. Vi kan väl ta en göteborgsk ledtråd också: Nu ska du inte stå här och va' grini' ...!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in