2021-01-03, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Tvärtom.

Jag resonerade på samma sätt som när man sätter Covid19 som dödsorsak när någon hade cancer.

Den underliggande sjukdomen ska ju tillämpas. Och hade man cancer så ska ju det stå som dödsorsak. För det är den underliggande sjukdomen. Covid19 fick man efter cancern.

En cancerpatient får lunginflammation: dödsorsak cancer.
En cancerpatient får Covid19: dödsorsak Covid19.

Du resonerar som en bäbis.
Det finns människor som har cancer i decennier.
Således går det inte att fastslå att dödsorsaken hos en coviddöd som har cancer endast är cancer utan det kan lika väl vara covid.

Om en person i slutskedet av terminal cancer får covid är det korrekt att personen borde bokföras som död i cancer, eller cancer och covid preliminärt. Du får plocka fram siffror över sådana förhållanden innan du uttalar dig.

Dessutom, om en person med en allvarlig sjukdoom får covid är det i sig ett misslyckande. Så bara detta borde leda till restriktioner och smittskyddsåtgärder vilket gör att allt trams om "död med covid" hör hemma leklådan på dagis.
Citera
2021-01-03, 16:43
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Vet att ivermectin är godkänt som läkemedel.
Har du ett bra svar på varför de endast får skrivas ut på licens i Sverige?

Ja, att Sverige är korrumperat av läkemedelsbolagen. Det är därför HCQ blev förbjudet att skrivas ut av annat än hematologer i april i Sverige och det är därför cannabis är förbjudet. Sverige kommer antagligen bli det sista landet i Europa där psilocybin blir tillåtet mot ex. kroniska depressioner trots att det är ett av de mest effektiva hjälpmedlen mot det. Det är för att en dos psilocybin kan annullera en livstids konsumtion av dyra antidepressiva medel. Svårt att fatta?
Citera
2021-01-03, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
Tack! Tycker ändå att det är intressantare att titta på totalt antal döda som inte tar hänsyn till vad dödsorsaken varit eftersom vi då slipper problemen med döda av/med Covid.

Tror ändå att siffrorna för vecka 52 kommer att stiga något (euromomo). Däremot om man tittar på hela året så har inte Europa någon överdödlighet att tala om. Följer man MSM kan man lätt få för sig att människor dör som flugor och att tuffa restriktioner är den enda vägen att besegra viruset.

Överdödligheten är positiv för alla länder som drabbats hårt. Det har väl antagligen länkats 1000 ggr i den här tråden och nu gör jag det igen:
https://ourworldindata.org/grapher/excess-mortality-p-scores?tab=chart&stackMode=absolute&time=earliest. .latest&country=ESP~SWE~USA~CHE~GBR~POL~ITA~FRA~BE L~HUN~CZE&region=World
Citera
2021-01-03, 16:48
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja, att Sverige är korrumperat av läkemedelsbolagen. Det är därför HCQ blev förbjudet att skrivas ut av annat än hematologer i april i Sverige och det är därför cannabis är förbjudet. Sverige kommer antagligen bli det sista landet i Europa där psilocybin blir tillåtet mot ex. kroniska depressioner trots att det är ett av de mest effektiva hjälpmedlen mot det. Det är för att en dos psilocybin kan annullera en livstids konsumtion av dyra antidepressiva medel. Svårt att fatta?

Okej, trodde du hade en bättre förklaring än att läkemedelsbolagen har korrumperat Sverige
Citera
2021-01-03, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
Nja, men vi rör oss ju hela tiden i vårt land där smittan redan är hög, samma sak med andra länder som har någorlunda lätta restriktioner. Vilken skillnad skulle resandet göra?

Turistlandet Spanien är i princip helt nedstängt och de som går ut använder munskydd hela tiden, ändå har de hög smitta. Ekvationen går inte ihop.

Jo, eftersom spanjorerna enligt många rapporter är vuxenbäbisar som måste bryta mot reglerna eftersom de (med rätta) inte gillade Franco för 50 år sedan.

Varje resa och träff utgör nya möjligheter för viruset att hoppa vidare och starta nya kluster.
Citera
2021-01-03, 16:54
Medlem
70% asymptomatisk smittspridning i skolor.
Håll dem stängda tillsvidare.

https://amp.theguardian.com/world/2021/jan/02/symptomless-cases-schools-key-driver-spread-covid-19?__twitter_impression=true
Citera
2021-01-03, 16:56
Medlem
WHO: vaccinera sjukvårdspersonalen först.

Självklart ska det vara så.

https://www.dn.se/sverige/who-vardpersonal-bor-fa-covidvaccin-forst/
Citera
2021-01-03, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo. Men influensa är en mer förutsägbar sjukdom. Man är sjuk i en vecka, sedan kommer man upp på - lite ostadiga - ben, och ett par, tre dagar senare så är det ett minne blott. Coronan däremot kan gå hur som helst. Det finns inget facit.

Nu är du helt ute och cyklar.
Min partner hade influensa i december.
Kräktes, hög feber osv.
Förlorade 5 kg.
Var hemma två veckor.
Hade hosta i 7 veckor.
Var svag och matt i över 2-3 månader.
Han ringde sjukvårdsupplysningen och de sa det var helt normalt.
Citera
2021-01-03, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag skrev Ex., det betyder exempel, det är påhittade siffror, så försökte inta ta billiga retoriska poäng.

Jag har ingen skräck, varken för Covid-19 eller vaccin mot detsamma.

Min frågeställning handlar i grunden om, är det motiverat att riskera allvarliga biverkningar av vaccinet mot Covid-19 som kanske visar sig långt in i framtiden istället för att eventuellt få smittan med dess symptom i varierande grad?

Jag kan ta vilka siffror jag vill för att åskådliggöra ett exempel, till exempel eventuellt rädda en åttioåring till priset av att en tjugofemåring får en allvarlig åkomma om femton år som vederbörande måste lida av för resten av sitt liv?

Jo, men om du pratar om allvarliga biverkningar utan att ha några siffror så är det ju rena fantasier. Att tänka sig skräckscenarier är ju alltid möjligt oavsett vad. Jag kan ju t.ex. tänka mig skräckscenariet att folk inte vaccinerar sig och viruset muterar och det dör 1 miljon i Sverige men den siffran är inget värd så länge det bara är mina fantasier. Precis som du berättar om din siffror.

Sedan känner jag efter att ha postat seriösa svar på det ändlösa tramset om "död med covid", "några åttioåringar", "ett par halvdöda gamlingar", "skulle dött ändå" att jag hänvisar bakåt i tråden för argument mot denna omogna munudiarré för nu orkar jag inte mer. Om man nu är så djävla inkompetent att man inte kan läsa statistik och begripa siffror på egen hand.
Citera
2021-01-03, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Om "alarmism" innebär att man gör åtgärder mot t.ex. jordskred och influensor så tror jag inte det hotar folkhälsan. Men det tror uppenbarligen du.

Och du har siffror?

Jag har själv inte hittat självmordsfrekvensen för 2020, om den ökat så har du en poäng.
Den ökningen bör sättas i proportion till död i covid19.

https://www.socialstyrelsen.se/om-socialstyrelsen/pressrum/press/dodligheten-okade-forsta-halvaret---covid-19-tredje-vanligaste-dodsorsaken/
Citat:
Farhågorna för att pandemin ska ha lett till att fler tar sitt liv får inget stöd i Socialstyrelsens siffror för första halvåret. Antalet självmord uppgick till 611, varav män svarade för 437 och kvinnor för 174. Det kan jämföras med totalt 638 självmord under motsvarande period i fjol.
Citera
2021-01-03, 16:59
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Okej, trodde du hade en bättre förklaring än att läkemedelsbolagen har korrumperat Sverige

Bättre som "mer trovärdig" eller? Har du någon bättre förklaring själv? Som att de inte känner till att ivermectin är det mest effektiva verktyget mot epidemin som vi har bortsett från vaccin som inte ens finns tillgängligt för alla?
Citera
2021-01-03, 17:00
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det enkla svaret om Ivermectin.

Om Ivermectin har genomgått en Fas 3-studie och godkänts så skulle det användas relativt brett.

Används det?
Nej!

100% of the 10 Randomized Controlled Trials (RCTs) report positive effects, with an estimated reduction of 74%, RR 0.26 [0.12-0.56]. https://ivmmeta.com/

Har redan genomgått 10 Fas 3.

Används redan i flera länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in