2021-01-02, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Rimligtvis borde de som löper stor risk att smittas i sitt arbete oxå prioriteras.
Och de som skall bårda de sjukaste (IVA/Covid-avdelningar).
Citera
2021-01-02, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Är väl egentligen rätt enkelt, kolla vilka som än så länge drabbats hårdast, prioritera dom och sedan arbetar man sig neråt i risknivåerna. Vilka tror du drabbats hårdast än så länge?
Så enkelt är det inte. Det är sjukvårdspersonalen som kommer i kontakt med de i riskgrupper som äldre.
Ambulans personal och liknande.
De måste i första hand vara skyddade.
Citera
2021-01-02, 17:18
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag känner till att beställningar har gjorts. Men än så länge är Sverige inte villigt att ta emot leverans, eftersom det först krävs ett godkännande av Europeiska Unionen. Har tillverkarna börjat tillverka vaccin i stora mängder redan innan godkännandet är klart?

Ifall vi behöver vänta på att vaccinerna tillverkas, så kanske tillverkarna väljer att prioritera dom kunder som har varit först att godkänna vaccinerna.

Vågar vi lita på dom planerna?

Det skulle vara bra. Jag funderar på riskerna med långtids-biverkningar av dom olika vaccinerna. Jag betalar hellre för ett vaccin med låga risker, än att jag gratis tar emot ett vaccin med högre risker.
Det finns relativt mycket färdigt vaccin så när Fas 3 är godkänd för de olika bolagen kan de börja leverera.

Jag vågar lite på planerna så länge det inte visar sig att vaccinerna inte blir godkända, men alla är vi olika.
Citera
2021-01-02, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Och i Nordjylland var det uppe i 7,1 % under v52. I Köpenhamnsområdet var det betydligt lägre andel vilket verkar lite konstigt om det kommit med resande från Storbritannien.

https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2021/ny-status-pa-forekomst-af-cluster-b117-i-danmark

Tänker på färjetrafiken mellan Göteborg och Fredrikshamn (som ligger i Nordjylland).

Höga virusnivåer i Göteborgs avloppsvatten..
Inläggningarna på Sahlgrenska skenar..

Samband?
Kör dom inte längre bara godstrafik?
Citera
2021-01-02, 17:20
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det har skrivits lite olika om man kan få infektionen utan att få symtom men ändå smitta efter vaccinationen av Pfizer och Moderna.
Det sägs även att Astra har testat sitt vaccin för detta och det har visat sig att detta kan ske men är inte vanligt: Däremot har inte Pfizer och Moderna gjort dessa tester. Hur kan man då så säkert säga att man kan smittas?
Jag tror inte man är säker på att man kan smitta om man är vaccinerad med Pfizer BioNtech eller Moderna, men risken finns så jag tycker man tills vidare bör betrakta sig som smittsam om man har covid-symptom.
Citera
2021-01-02, 17:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Får dom äldre vaccin så smittas dom inte av vårdpersonal.
Blir vårdpersonal sjuka så stannar dom hemma bara..dom avlider inte.

Stäng äldreboende för besök från anhöriga och vaccinera vårdpersonal så upphör smittspridningen betydligt snabbare än att vaccinera de äldre eftersom det går
typ 4-5 äldre på en vårdare.

Då kan personalen fortsätta vårda istället för att riskera att ligga hemma sjuk.

Efter vårdpersonal är vaccinerade kan äldre vaccineras och anhöriga släppas in.
Citera
2021-01-02, 17:21
Medlem
11 fall av den brittiska virusvarianten och 1 fall av den sydafrikanska virusvarianten har påträffats i Sverige nu.
Citera
2021-01-02, 17:22
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag misstänker att vårdpersonal i olika länder har ungefär samma inställning till vaccinationer som övriga befolkningen i landet.

I Sverige är 71 % av befolkningen positiva till att vaccinera sig mot corona.
17 % har inte bestämt sig.
12 % vill inte ta vaccinet.

Allt enligt Novus.

Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
71% av de tillfrågade, om man skall vara exakt.
Ska man vara petigt exakt så är det väl 71 % av de som svarat som är positiva till att vaccinera sig.
Citera
2021-01-02, 17:23
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Antalet döda/dag har ju sjunkit ordentligt i Tjekien!? Var ju i slutet oktober det såg illa ut.
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/czech-republic/
Fast det ser ut att börja öka lite igen. Som i UK, där det såg ut att avta så lovande men så sköt det i höjden igen. Den nya mutationen kan kanske betraktas som en tredje våg, innan den andra riktigt var över. Och den finns säkert överallt redan.
Citera
2021-01-02, 17:23
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Rimligtvis borde de som löper stor risk att smittas i sitt arbete oxå prioriteras.
Ja speciellt om man vill ha sjukvårdspersonal som är arbetsföra.

Det vi gör är symbolhandling och inte genomtänkt.
Citera
2021-01-02, 17:24
Medlem
AndersTengells avatar
bra jobbat av expressens reporter på presskonferensen!

ställde frågor om Eliassons resa till kanarieöarna flera gånger. pressade hårt!

tyvärr möttes han av en vägg.
Citera
2021-01-02, 17:26
Medlem
Citat:
Så enkelt är det inte. Det är sjukvårdspersonalen som kommer i kontakt med de i riskgrupper som äldre.
Ambulans personal och liknande.
De måste i första hand vara skyddade.

Fast att man är vaccinerad så finns det en liten risk att man smittar andra ovaccinerade, vaccinera gör man framför allt för sin egen skull. Äldre och riskgrupper borde få vaccinet först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in