Citat:
Ursprungligen postat av
persona.von.grata
Jag leker med tanken att börja handla med vapen. Dels för att enklare kunna testa nya intressanta objekt. Dels för att faktiskt småskaligt handla med bössor.
Har idag licens för jaktvapen och snart även pistol.
Jag har drivit affärsverksamhet stora delar av mitt vuxna liv.
Mina frågor=
1. Finns det omsättningskrav?
2. Hur ligger ribban? Är det görbart för en medelsvenne med erfarenhet från både vapen och affärer?
3. Är det olika tillstånd för jaktvapen och sportskyttevapen?
4. Någon här med erfarenheter att dela med sig?
Känner till en del.
1. Ja, det finns omsättningskrav. Inte ifråga om omsättning i kronor, men väl vad gäller vapen. Är ingen vapenhandlare själv, men känner folk som är det. Vill minnas att kravet om försålda vapen ligger någonstans i intervallet 20-30 vapen per rullande 12 månadersperiod.
2. Det är absolut möjligt att få vapenhandlartillstånd. Är väl ungefär samma krav som gäller för vapenägande generellt. Inga grövre brott i bagaget. Man ska anses vara omdömesgill och skötsam.
3. Inga olika tillstånd för jaktvapen eller sportskyttevapen. Däremot vet jag att det skiljs på korta och långa vapen. Ska du handla med automatvapen däremot tror jag det krävs särskilt tillstånd för det. Det kan hända att de vill se någon affärsplan av något slag. De vill se det som troligt att din vapenhandel har som syfte att du faktiskt vill handla med vapen. Inte att du bara skaffar dig vapenhandlartillstånd för att du ska tillskansa dig vapen. Därav bland annat omsättningskravet och här vet jag att det inte duger med att vapenhandlare byter vapen mellan sig. Dvs, handel mellan vapenhandlare emellan duger inte. Användes tydligen som kryphål för att nå upp till omsättningskravet.
Ungefär så ser det ut.