2020-12-29, 17:45
Medlem
persona.von.gratas avatar
Jag leker med tanken att börja handla med vapen. Dels för att enklare kunna testa nya intressanta objekt. Dels för att faktiskt småskaligt handla med bössor.
Har idag licens för jaktvapen och snart även pistol.
Jag har drivit affärsverksamhet stora delar av mitt vuxna liv.

Mina frågor=
1. Finns det omsättningskrav?
2. Hur ligger ribban? Är det görbart för en medelsvenne med erfarenhet från både vapen och affärer?
3. Är det olika tillstånd för jaktvapen och sportskyttevapen?
4. Någon här med erfarenheter att dela med sig?
Citera
2020-12-29, 17:49
Medlem
Beror nog på vart du bor. I hembyggden löste vi vapenbegäret i Hasses lada men så får det nog inte gå till längre. Skulle kontakta ansvarig ämbetsman och ställa frågan.
Citera
2020-12-30, 02:52
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Jag leker med tanken att börja handla med vapen. Dels för att enklare kunna testa nya intressanta objekt. Dels för att faktiskt småskaligt handla med bössor.

Mina frågor=
2. Hur ligger ribban? Är det görbart för en medelsvenne med erfarenhet från både vapen och affärer?
Största problemet med handlarlicens är förvaringskravet, tror inte klass 3 räcker så du behöver i princip bygga kassun för att få det godkänt.
Antar det finns fler byråkratiska slingerstigar annars skulle var och varannan vapenägare ansöka om handlarlicens för att runda behovs och poängkraven.
Citera
2020-12-30, 16:16
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:

Mina frågor=
Ja det är görbart,tillstånden är inga större problem, det är förvaringen som är problemet, utan en kasun kan du glömma det, och med dom kraven som är nu så är det dyrt att bygga en kasun.
Citera
2020-12-30, 16:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Mina frågor=

Känner till en del.

1. Ja, det finns omsättningskrav. Inte ifråga om omsättning i kronor, men väl vad gäller vapen. Är ingen vapenhandlare själv, men känner folk som är det. Vill minnas att kravet om försålda vapen ligger någonstans i intervallet 20-30 vapen per rullande 12 månadersperiod.

2. Det är absolut möjligt att få vapenhandlartillstånd. Är väl ungefär samma krav som gäller för vapenägande generellt. Inga grövre brott i bagaget. Man ska anses vara omdömesgill och skötsam.

3. Inga olika tillstånd för jaktvapen eller sportskyttevapen. Däremot vet jag att det skiljs på korta och långa vapen. Ska du handla med automatvapen däremot tror jag det krävs särskilt tillstånd för det. Det kan hända att de vill se någon affärsplan av något slag. De vill se det som troligt att din vapenhandel har som syfte att du faktiskt vill handla med vapen. Inte att du bara skaffar dig vapenhandlartillstånd för att du ska tillskansa dig vapen. Därav bland annat omsättningskravet och här vet jag att det inte duger med att vapenhandlare byter vapen mellan sig. Dvs, handel mellan vapenhandlare emellan duger inte. Användes tydligen som kryphål för att nå upp till omsättningskravet.

Ungefär så ser det ut.
Citera
2020-12-30, 19:54
Medlem
Försäljningskravet är dessutom kontrollerat. Det går inte att du säljer vapen till A som säljer till B som säljer till C som säljer till A osv. Dvs man kan inte "fuska sig runt" försäljningen som ett nollsummespel. Det måste vara till "slutkund".

Inte ens olika vapen ex A säljer en revolver till B för 5000kr, B säljer billig studsare till C för 5000kr, C säljer en hagelbössa för 5000 kr till A. Det går inte, det kommer avslöjas.
Citera
2020-12-31, 09:18
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Helt riktigt som ovanstående skriver, glömde omsättningskravet, 20 vapen/år minst måste du sälja.
Citera
2021-01-01, 10:02
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Helt riktigt som ovanstående skriver, glömde omsättningskravet, 20 vapen/år minst måste du sälja.

Är det lag eller råd? Hittar inte riktigt något dokument som ger klarhet i frågan.. Bara en massa förslag om skärpta regler.
Citera
2021-01-01, 11:18
Medlem
LarsPeterForsmans avatar
Citat:

Mina frågor=
Börja läs här under 13 kap: https://polisen.se/siteassets/forfattningssamling/fap-nummer/fap551_3_rpsfs2009_13.pdf/download
Citera
2021-01-01, 11:28
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Är det lag eller råd? Hittar inte riktigt något dokument som ger klarhet i frågan.. Bara en massa förslag om skärpta regler.
Jag är osäker på det, men har två vapenhandlare i min bekantskapskrets och bägge säger 20/år.
Har hjälpt den äldre lite mindre aktiva handlaren att fuska lite med det.
Citera
2021-01-01, 11:39
Medlem
ThePhilss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Jag är osäker på det, men har två vapenhandlare i min bekantskapskrets och bägge säger 20/år.
Har hjälpt den äldre lite mindre aktiva handlaren att fuska lite med det.

Nämen Wolf.... utan att få dåligt samvete?!?
Citera
2021-01-01, 12:51
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThePhils
Nämen Wolf.... utan att få dåligt samvete?!?
Nja....lite dåligt samvete fick jag allt....men jag fick även massiv rabatt på både vapen och ammo.

Det bor en hora i oss alla 🤣
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in