2020-12-31, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Väldigt oroande nyheter från Indien. De har hittat 19 mutationer som antikroppar inte biter på och en variant som ger återkommande infektioner. Detta är ungefär i klass med Aids.

Kina ser ut att ha skapat det perfekta viruset.
Citera
2020-12-31, 11:10
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Just det, de stänger vilket jag skrivit hela tiden. Finns 10 fritids stänger 9 av dem och föräldrarna som har den dåliga smaken att efterfråga omsorg under sommarlovet blir hänvisade till ghettofritids i en avlägsen del av kommunen eller stadsdelen där de inte har några kompisar och absolut inte vill vara. Därmed försvinner efterfrågan och barnen får annan omsorg. Systemet reglerar sig självt.

”Dåliga smaken” ? Du syftar på de patetiska drägg som inte har samma möjligheter och sociala skyddsnät som vi andra?
Fy fan för dig!
Personligen är jag jävligt tacksam att det finns folk som arbetar när jag själv är ledig och vill äta en riktigt god middag, eller att det finns brandmän, sjuksystrar, läkare osv när resten av oss njuter av ledigheten..
Men de har väl så ”dålig smak” att de förväntar sig att samhället skall ta hand om deras barn när de tar hand om oss andra..

Dags att du skärper till dig lite tycker jag. Jag vet att du menar att skolan ligger bakom all smittspridning i samhället.
vi lever i ett fritt samhälle, så du har all rätt att tycka och tro vad du vill..
Jag låter dig dock inte ösa ur dig detta oemotsagd..
Citera
2020-12-31, 11:10
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Väldigt oroande nyheter från Indien. De har hittat 19 mutationer som antikroppar inte biter på och en variant som ger återkommande infektioner. Detta är ungefär i klass med Aids.

En liten länk vore trevligt..
Citera
2020-12-31, 11:12
Medlem
Citat:

Källa på det?
Citera
2020-12-31, 11:14
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
En liten länk vore trevligt..
För folk som inte vet vad Google är för något.

https://theprint.in/health/19-sars-cov-2-mutations-in-india-can-evade-antibodies-1-causes-reinfection-csir-study/575293/
Citera
2020-12-31, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Du förstår väl att det är vettigt med sunt förnuft? Ett immunförsvar är bra att ha. Som isolerad stärker du inte immunförsvaret.

Jag debatterar med idioter.

Du har inte förstått detta alls.

Symtom på infektion är immunförsvaret som reagerar på viruset och försöker bekämpa det.

Det är inte ett mål att stärka immunförsvaret, det gör dig bara sjukare, det du vill ha är ett normalt fungerande och balanserat immunförsvar.

Om du inte har försvagat immunförsvar eller svår vitaminbrist, så gör kost och intag av extra vitaminer inget alls.
Senast redigerad av Kurt7777 2020-12-31 kl. 11:17.
Citera
2020-12-31, 11:16
Medlem
Nytt "höstrekord" för nyinskrivna/dag på IVA sattes 28/12 med 51 personer.
Citera
2020-12-31, 11:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
”Dåliga smaken” ? Du syftar på de patetiska drägg som inte har samma möjligheter och sociala skyddsnät som vi andra?
Fy fan för dig!
Personligen är jag jävligt tacksam att det finns folk som arbetar när jag själv är ledig och vill äta en riktigt god middag, eller att det finns brandmän, sjuksystrar, läkare osv när resten av oss njuter av ledigheten..
Men de har väl så ”dålig smak” att de förväntar sig att samhället skall ta hand om deras barn när de tar hand om oss andra..

Dags att du skärper till dig lite tycker jag. Jag vet att du menar att skolan ligger bakom all smittspridning i samhället.
vi lever i ett fritt samhälle, så du har all rätt att tycka och tro vad du vill..
Jag låter dig dock inte ösa ur dig detta oemotsagd..

Här ska jag be om ursäkt. Jag borde skrivit den "dåliga smaken". Har redan svarat en annan skribent på detta som blev lika provocerad som dig av mitt ordval. Jag menade inte ordagrant det jag skrev.

Det jag menade var att det finns en ganska uttalad förväntan hos de som driver förskole- och fritidsverksamhet att barnen inte ska vara på dessa verksamheter under loven. "Om ni nödvändigtvis behöver dessa tjänster under loven bla bla, bla, så kommer vi att hålla förskolan stenmusslan 7 km ifrån det ställa där ni normalt har era barn öppna under ledigheten". "Har ni inte angett era vårdbehov senaste datum XX förutsätter vi att era barn är lediga under lovet".

Man anses nästan som en dålig förälder om man har sina barn på fritids eller förskola under skolloven. Föräldrar som inte vill umgås med sina barn.
Citera
2020-12-31, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Jag kollade och det stämmer. De årtalen bland de allra värsta de århundradena.
1720 dog 100.000 i Marseille av pesten.
1816-1826 dog 100.000 i Europa och Asien av kolera.
1918-1920 dog 100.000.000 av spanska sjukan.
Kring 1920 dog miljoner även av tyfus i Ryssland.

Fast när det gäller covid verkar ju utbrottet komma 2021...
Citera
2020-12-31, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
För folk som inte vet vad Google är för något.

https://theprint.in/health/19-sars-cov-2-mutations-in-india-can-evade-antibodies-1-causes-reinfection-csir-study/575293/

Fast den som postar en kommentar om nya rön har väl ingen anledning att inte posta länken? Jag menar, vad är poängen med en diskussionstråd om alla hänvisar till google istället för att ägna 5 sek åt att posta sin länk.

Ungefär samma trams som när man frågar om något tekniskt och får svaret läs manualen!
Citera
2020-12-31, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Inte för att jag tycker din beskrivning stämmer men det vore väldigt trevligt och scoutmässigt om det vore så, att de unga var engagerade i de gamlas väl och ve.

Det är iaf min uppfattning.

De som skriker högst om lockdowns och restriktioner är yngre.

De äldre och riktigt äldre säger inte så mycket och om de säger något så är det lite försiktig kritik på trängseln.
Citera
2020-12-31, 11:25
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det kanske säger något om situationen.

Äldre "skröpliga" personer bryr sig inte men unga friska personer (som enligt statistiken ligger på en mortalitet runt 0,01%) skriker sig hesa om att vi måste stänga ner samhället och sätta in militären typ - för att skydda de äldre och skröpliga.

Totalt bullshit, varför ljuger du om detta?

De som är mest för hårdare restriktioner är väl de i medelåldern och över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in